عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Z

مدت زمان زیادی است که سونی روی تولید و ارتقای گوشی های اندرویدی تلاش می کند. با اینکه سونی با تولید گوشی های آخرین سیستم خود مانند Xperia T و S تلاش کرده است تا در میدان رقابت گوشی های هوشمند سری در سرا در بیاورد ، تلاش های آن در دنیایی که iPhone و Galaxy ها به تسخیر خود درآورده اند چندان به چشم نیامده است. برای اینکه در این بازار دیده شودید باید چه کار کنید؟ زمانی متوجه سختی این کار می شوید که عظمت شرکت سونی و طرفدارانش را در نظر بگیرید و ببینید که نتوانسته است نبض بازار را در دست بگیرد.




واضح است که به چیزی بیش از یک نام تجاری شناخته شده و لیست بلند بالای مشخصات نیاز است. باید بتوانید سخت افزاری قدرتمند را در یک طراحی زیبا بگنجانید و نرم افزارهایی سریع و با عملکرد عالی را تعبیه کنید، جدیدترین سیستم عامل را بکار بگیرید، دوربین با کیفیت و صفحه نمایش لمسی را نباید فراموش کنید. مهم تر از همه ی اینها باید مسئولیت هر گونه خرابی یا عملکرد نامطلوب را به گردن بگیرید و برای ارائه ی خدمات پس از فروش، از تعمیر گرفته تا ارتقای نرم افزاری، آماده باشید.

گوشی های هوشمند سونی فاقد بعضی از این پیش نیازها هستند اما سونی در این عرصه پافشاری و سماجت خود را ثابت کرده است. جدیدترین گوشی آخرین سیستم Xperia، در پی تسلط بر دیگر گوشی های جدید است. آیا این موضوع ممکن است؟ ما می گوییم که هیچ چیزی غیر ممکن نیست.

طراحی

بدنه ی این گوشی بسیار زیبا و از جنس شیشه است. سونی در این گوشی رویکرد جدیدی اتخاذ کرده است و به جای استفاده از پنل پلاستیکی برای پشت گوشی از طراحی تمام شیشه ای بهره جسته است. ما نمی توانیم خوشحالی خود را از این موضوع ابراز کنیم. بدنه ی شیشه ی ظاهری زیبا و فریبنده به Xperia Z داده است. علاوه بر این، این بدنه در دست شما  اصلا حالت لغزنده ندارد.

Xperia Z یک گوشی فوق باریک است که ضخامت آن تنها 7.9 میلی متر است. با این حال  باریکی این گوشی به حدی نیست که کار کردن و در دست گرفتن آن مشکل شود. این گوشی بسیار خوش ساخت است. به اندازه ی کافی سنگین و شیک به نظر می رسد و این به دلیل بدنه ی شیشه ای اش است. اگر بخواهید این گوشی را از نظر طراحی با رقبای اندرویدی اش مقایسه کنید می بینید که Xperia Z تمامی آنها را پشت سر می گذارد.

گوشه های تیز فرم سمباده خورده ی بدنه Xperia Z چیزی بود که اصلا از آن خوشمان نیامد. اگر این گوشه ها کمی زاویه دار بودند ممکن بود حمل Xperia Z و کار کردن با آن راحت تر شود.

صفحه ی 5 اینچی Xperia Z دلیل بزرگی این گوشی است. با اینکه نسبتا باریک است، حمل گوشی و کار کردن با آن با استفاده از یک دست می تواند کمی مشکل باشد. اگر این گوشی را با دیگر گوشی های صفحه بزرگ مقایسه کنیم می بینیم که این مشکل در آنها نیز دیده می شود.

در دو طرف Xperia Z تنها دو دکمه ی صدا و روشن/ خاموش تعبیه شده است. این دو دکمه می توانستند بهتر از این باشند. نه اینکه بد باشند بلکه موقعی که آنها را فشار می دهید احساس کلیک به شما دست نمی دهد. از این طراحی جدید انتظار می رفت که دارای دکمه های قفل و روشن/خاموش بهتری باشد.



هیچ سوراخی در اطراف Xperia Z وجود ندارد. تمامی درگاه ها و خروجی ها با در پوشش پوشانده شده اند. این کار برای مقاوم کردن گوشی در برابر آب و گرد و غبار لازم بوده است.

جالب ترین ویژگی Xperia Z مقاوم و جان سخت بودن آن است. این گوشی با تائیدیه IP57 ثبت شده است که 5 به معنای ضد گرد و غبار و 7 به معنای ضد آب بودن تا عمق یک متری برای 30 دقیقه است. این ویژگی ها را معمولا در گوشی های رده پایین می بینیم با این حال بسیار خوشحالیم که سونی توانسته این ویژگی ها را در جدیدترین گوشی هوشمند خود بگنجاند و آن را در برابر نیروهای طبیعی مقاوم کند. این همان چیزی است که گوشی های هوشمند امروزه بدان نیاز دارند. امید می رود که دیگر تولید کنندگان نیز به این سمت و سو حرکت کنند.

صفحه نمایش

Xperia Z در پیروی از گرایش بازار به صفحه نمایش های بزرگ، صفحه نمایش 5 اینچی دارد. ابعاد تصویر آن بالا و در حدود 1080*1920 است. این صفحه نمایش دارای تراکم پیکسلی فوق العاده ی 441 ppi است. همانطور که انتظار می رود بدون در نظر گرفتن آنچه به تماشای آن نشسته اید، تصویر این گوشی هرگز بی کیفیت نخواهد بود.

از نظر کیفیت تصویر، صفحه نمایش بسیار خوب است با اینکه بهترین نیست. برای مثال کنتراست آن می توانست کمی بالاتر باشد و رنگ ها نیز می توانستند اشباع شده تر باشند، فقط برای اینکه تصاویر کمی زنده تر به نظر برسند. سونی در این گوشی از موتور موبایل BRAVIA 2 بهره گرفته است تا بتواند محتوا را با کیفیت بهتری روی صفحه به نمایش در آورد. قبلا گوشی های سونی که با موتور موبایل BRAVIA  کار می کرده اند را مورد بررسی قرار داده ایم و دیدیم که به علت ارتقا و بهبود کیفیت، عکس ها کیفیت بهتری پیدا کرده اند. متاسفانه BRAVIA 2 تنها موقع مشاهده ی تصاویر، ویدئو ها و برنامه های مربوط به کار می آید، ولی اگر بخواهید تصاویر درون سایت ها یا فیس بوک را ببینید BRAVIA 2 چندان کارامد عمل نمی کند.

وضوح صفحه نمایش در فضاهای باز خوب است، اگر آفتاب به طور مستقیم بتابد و  روشنایی هم روی بیشترین حد تنظیم شده باشد مشکلی نخواهد بود. زوایای دید می توانست بهتر از این باشد. با این حال صفحه نمایش این گوشی فوق العاده است و می توانید انواع سرگرمی ها را روی آن اجرا کنید. اگر سونی به دنبال رقابت با بزرگان این عرصه است باید بیشتر از اینها روی صفحه نمایش های خود کار کند.

رابط کاربری و عملکرد

خوشبختانه  Xperia Z از اندروید 4.1.2 جیلی بیلی بهره می گیرد و کاربران می توانند به بهترین ویژگی های اندرویدی دسترسی پیدا کنند. این جدیدترین نمونه ی اندروید نیست زیرا اندروید 4.2 دارای ویژگی های به روزتری است. با این حال امید داریم که سونی هرچه سریع تر نمونه ی به روز رسانی شده اش را به بازار عرضه کند.

به عقیده ی ما این یکی از بهترین رابط کاربری ها برای اندروید است. قطعا این رابط کاربری پر از ویژگی هایی جدید نیست ولی از انیمیشین هایی بهره می گیرد که کار با آن را جالب و هیجان انگیز کرده اند. ما از طریقه ی قفل کردن صفحه اصلا خوشمان نیامد زیرا باید برای این کار ابتدا دست خود را به سمت بالا و سپس به سمت پایین بکشید. ولی مدت زمانی که باید دست خود را به بالا یا پایین بکشید مشخص نشده است. این مشکل بزرگی به حساب نمی آید زیرا پس از مدتی به شیوه ی کار با آن عادت می کنید.

تمامی برنامه های لازم و ضروری مانند تلفن، تماس ها و پیام ها به صورت پیش فرض روی گوشی قرار گرفته اند و به سادگی و راحتی می توان با آنها کار کرد. به علت طراحی دوباره ظاهر این برنامه ها با بقیه ی قسمت های رابط کاربری همخوانی دارند.

سونی صفحه کلید مجازی QWERTY را تغییر داده است. کلید نقطه روی قسمت “misc” صفحه کلید قرار گرفته است، ما از این موضوع خوشمان نیامد زیرا اگر به استفاده از کلید میانبر double-tap عادت نداشته باشید نوشتن کمی با تاخیر و به کندی انجام می شود.

چیز خاص و قابل ذکری درباره ی برنامه ی تقویم وجود ندارد زیرا دسترسی به سالها، ماه ها و روزها بسیار راحت است. سونی برنامه های کوچکی مانند آنچه در تبلت های سامسونگ می بینیم طراحی کرده است. سونی این برنامه های کوچک را در کلید چند کاره یا multitask تعبیه کرده است.  وقتی دکمه ی multitask را فشار می دهید درست زیر فهرست برنامه های باز تمامی برنامه های کوچک را می توانید ببینید. این برنامه به طور خودکار شامل تقویم، ماشین حساب، تایمر، یادداشت متنی و صوتی می شود، با این حال هر تعدادی از آنها را که بخواهید می توانید نصب کنید. این کلید به شما امکان می دهد تا در هر جای UI که هستید بتوانید به ویژگی های اصلی دسترسی پیدا کنید.

پردازنده و حافظه

اگر محصول شما دارای لیست مشخصات خاص نباشد نمی توانید خریداران را تحت تاثیر قرار دهید. به همین دلیل است که سونی Xperia Z را به تمام ویژگی های لازم برای بقا در جنگل اندروید مجهز کرده است. پردازنده ی این گوشی خارق العاده نیست زیرا همان نمونه ی امتحان شده ی Snapdragon S4 Pro با چهار هسته ی Krait 1.5 GHz است. گرافیک این پردازنده Adreno 320 است که می تواند هر برنامه و بازی را بدون گیر و به راحتی اجرا کند.

 

حافظه ی Xperia Z به خوبی تعبیه شده است زیرا 16 گیگا بایت حافظه ی داخلی و 2 گیگابایت حافظه ی رم را پشتیبانی می کند. این حجم از حافظه اصلا کم نیست. با این حال اگر به بیش از این نیاز پیدا کردید می توانید یک کارت microSD نصب کنید. در پایان برای حفظ هر آنچه دوست دارید فضا خواهید داشت.

اینترنت و اتصالات

بعضی تولید کنندگان گوشی های جیلی بیلی ترجیح می دهند  مرورگر پیش فرض اندروید 4 (بستنی حصیری) را همراه Google Chrome به کار ببرند، در حالیکه سونی چنین کاری نکرده است. Xperia Z از مرور گر Chrome بهره می گیرد زیرا امتحان خود را پس داده است. در Chrome کمی تاخیر و گیر دیده می شود که در دیگر گوشی های اندرویدی که با این برنامه کار می کنند نیز دیده شده است. بنابراین مشکل از سونی نیست.

در کل مرور صفحات وب راضی کننده است مخصوصا وقتی روی این صفحه نمایش بزرگ با ابعاد تصویر بالا اجرا می شوند. Chrome به شما امکان می دهد تا با دوبار لمس صفحه روی وب ها زوم کنید و نوشته های قسمت هایی از متن را مانند Apple Safari بزرگ کنید تا بتوانید راحتتر متن را بخوانید. بهتر است Google عملکرد خود را بهبود بدهد.

از نظر اتصالات و ارتباطات Xperia Z هرآنچه را بخواهید در اختیار شما می گذارد. این امکانات شامل HSPA+ پرسرعت و  LTE می شود. این گوشی تمامی پروتکل های استاندارد Wi-Fi مانند 'a,' 'b,' 'g' و ‘n’ روی باند 5GHz را مورد پشتیبانی قرار می دهد. بلوتوث 4.0 مورد پشتیبانی قرار می گیرد. البته NFC نیز وجود دارد ولی برای استفاده از آن باید برنامه ی مربوطه را داشته باشید. microUSB می تواند به رابط HDMI برای تلویزیون تبدیل شود.

دوربین

سونی معمولا در قسمت دوربین محصولاتش بسیار قدرتمند عمل می کند. با این حال دوربین های گوشی های هوشمند ش معمولا بهترین دوربین ها نیستند . در Xperia Z این شرکت ژاپنی جدیدترین سنسور 13 مگاپیکسلی Exmor RS خود را به کار گرفته است. این سنسور، فیلم برداری HDR و عکاسی پی در پی پیشرفته را میسر کرده است. آیا عکس های این دوربین با کیفیت است؟ با وجود رقبایی چون Lumia 920، iPhone 5 و Galaxy S III، Xperia Z باید ویژگی کنحصر به فردی را به نمایش بگذارد. بهتر است به دوربین Xperia Z نگاهی بیاندازیم.

بری این دوربین بسیار لذت بردیم زیرا کار با آن ساده بود. تنظیمات مختلف و گزینه های زیادی وجود دارند که می توانید آنها را تغییر دهید ، بسیاری از آنها به زیبایی در یک تک منو گنجانده شده اند. برای همین کار با رابط کاربری ساده و تمیز به نظر می رسد.

سنسور دوربین 13 مگاپیکسلی Exmor RS این گوشی به خوبی کار می کند. عملکرد آن در فضاهای باز و نور روز اندکی نامطلوب می باشد و بعضی اوقات عکس ها کمی تاریک به نظر می رسند. حالت HDR به شما کمک می کند تا در بیشتر موارد ناملایمات نوری را اصلاح کنید. تراز سفیدی عکس ها معمولا سرد است اما در کل عکس های این دوربین فاقد مشکل خاصی هستند.

عکاسی در فضای بسته: اگر در اتاقی با نور مطلوب عکاسی کنید کیفیت عکس ها مناسب خواهد بود. کمی نویز وجود دارد که طبیعی است. وقتی نور کم می شود نویز عکس ها نیز بیشتر می شود. فلاش LED به شما امکان می دهد تا بتوانید حتی در تاریکی مطلق عکاسی کنید اما به دنبال نتیجه ی عالی نباشید. نکته ی جالب این است که این دوربین می تواند در فضاهای بسته به دور از انحرافات رنگی عمل کند بنابراین عکس ها در بیشتر موارد طبیعی به نظر می رسند.

فیلم برداری Full HD بدون گیر عمل می کند با این حال کیفیت کلی آن در بهترین حالت، متوسط است. نکته ی جالب در باره ی دوربین فیلم برداری این گوشی این است که می تواند در حالت HDR فیلم برداری کند. این ویژگی در شب و نور کم به کار می آید. حالت HDR عکس ها را روشن تر نشان می دهد ولی نویز بیشتری در آنها ایجاد می کند. بنابراین بسته به شرایط باید ببینید که آیا ارزش دارد که از حالت HDR استفاده کنید یا خیر .

رسانه ها

تماشای ویدئو روی صفحه نمایش Xperia Z بسیار هیجان انگیز است. چون صفحه نمایش بزرگ است به راحتی می توانید فیلم های Full HD ببینید. این گوشی تمامی فرمت های معمول را پشتیبانی می کند، حتی اگر گوشی فرمت ویدئوی شما را پشتیبانی نکند می توانید با دانلود یک برنامه ی جدید از Play Store این مشکل را برطرف کنید.


در جعبه ی Xperia Z یک هدست قرار داده شده است که کیفیت مطلوبی دارد. سونی برای گوشی های هدست ژل تو گوشی اضافی در نظر گرفته است بنابراین می توانید مناسب با اندازه ی گوشتان یکی از آنها را انتخاب کنید. بهرحال مهم است که گوشی ها اندازه ی گوشتان باشد. وقتی می خواهید با هدست موسیقی گوش دهید بهتر است دقت کنید که دقیقا در گوشتان قرار بگیرند، در غیر این صورت نمی توانید از صدای باس لذت ببرید. نرم افزار پخش کننده ی موسیقی واکمن به خوبی و سادگی عمل می کند. با این حال فاقد ویژگی های خاصی مانند  “Music Square” در گوشی های سامسونگ است. پخش کننده ی موسیقی واکمن دارای ویژگی های تقویت کننده ی صدای لازم مانند اکولایزر مجهز به پیش فرض ها و xLOUD است. اگر اجرا کننده ی واکمن را دوست ندارید می توانید از اجرا کننده ی موسیقی استاندارد جیلی بیلی استفاده کنید. درست مانند اینکه دو برنامه ی اجرای موسیقی داشته باشید.

سونی گالری تصاویر و ویدئو ها را به صورت پیش فرض قرار داده است که بسیار جالب به نظر می رسد. برنامه های جدید تازه هستند و از طراحی زیبایی بهره می گیرند. صفحه نمایش لمسی Xperia Z به خوبی عمل می کند.

کیفیت تماس

درست مانند دوربین، کیفیت تماس نیز خوب است ولی چیز خاصی نمی توان درباره ی آن گفت. گوشی Xperia Z به نظر ما ضعیف آمد زیرا اگر در مکان های شلوغ و پر سر و صدا به کسی زنگ بزنید ممکن است صدای فرد را به خوبی نشنوید. انتظار چیز خاصی نداشته باشید زیرا همه چیز دیجیتال و بلند به نظر می رسد. به طرز عجیبی صدایی که از میکروفون ها به گوش می رسد در آن سوی خط تغییر یافته و متفاوت به نظر می رسد. کم کردن صدا باعث کاهش مسایل می شود اما هنوز نمی توان از این موضوع ساده گذشت زیرا در بررسی دیگر گوشی ها به چنین مشکلی برخورد نکردیم.

باتری

بدنه ی بزرگ Xperia Z به سونی امکان داده است تا باتری 2330 میلی آمپر ساعتی را در آن بگنجاند و چه خوب که سونی قادر به این کار شده است زیرا صفحه نمایش 5 اینچی این گوشی به انرژی زیادی نیاز دارد مخصوصا زمانی که میزان روشنایی آن روی بیشترین حد قرار داده می شود.

در نتیجه Xperia Z در تئوری می تواند  14 ساعت مکالمه با 3G و 22.1 روز حالت آماده به کار را پشتیبانی کند. این موضوع عالی به نظر می رسد ولی به یاد داشته باشید که اگر با Xperia Z کارهای سنگین و پیشرفته مانند عکاسی، GPS، تماشای ویدئو یا بازی انجام دهید شارژ باتری تنها تا پایان یک روز کامل دوام می آورد. اگر جز آن دسته از کاربرانی هستید که به اندازه ی متوسط از گوشی خود کار می گیرند باید بدانید که شارژ باتری این گوشی تا دو روز دوام می آورد.

ویژگی جدیدی به نام حالت Stamina در این گوشی تعبیه شده است که به کاربر امکان می دهد تا تعدادی از ویژگی ها را حین قفل صفحه نمایش خاموش کند. جای نگرانی نیست زیرا به محض باز کردن قفل گوشی این ویژگی ها دوباره فعال می شوند. این ابراز مناسب  به شما امکان می دهد تا در صورت تمایل میزان مصرف شارژ باتری را بهینه کنید.

نتیجه گیری

گوشی Xperia Z اولین گوشی آخرین سیستمی بود که  در سال 2013 به بازار آمد. این گوشی از پردازنده ی چهار هسته ای و صفحه نمایش 5 اینچی Full HD بهره می گیرد. این گوشی تمامی آنچه برای پیروزی در بازار اندروید لازم است را دارد حتی اگر رقبای سرسختی چون سامسونگ و LG داشته باشد.

سونی در طراحی این گوشی سنگ تمام گذاشته است. هر چند سونی می توانسته بهتر از این عمل کند ولی طراحی اش در مقایسه با رقبایش عالی است. برای گرفتن نتیجه گیری هنوز زود است زیرا باید بررسی کنیم ببینیم سامسونگ، HTC و LG چه کار کرده اند.  در پایان می توان گفت که Xperia Z گوشی هوشمند خوبی است که قطعا یک سر و گردن از اکثر گوشی های اندرویدی در سال 2013 بالاتر است.

 

مزایا:

  •     طراحی منحصر به فرد شیشه ای
  •     سخت افزار عالی
  •     ضد گرد و غبار و ضد آب

معایب

  •     دوربین مایوس کننده
  •     کیفیت تماس متوسط

مشخصات تخصصی و قیمت این محصول در وب سایت منبع : عصر دیجیتال


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد