عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

نقد و بررسی گوشی Nokia Asha 310



طراحی

Asha 310 صابونی شکل است و به خاطر نقش برجسته هایی که روی پشتش به کار رفته و ضخامتش در دست نگه داشتن و کار با آن راحت است. این گوشی در رنگ های شرابی، سفید ونقره ای صدفی به بازار عرضه شده است. با اینکه Asha 310 در مقایسه با استانداردهای امروز کمی ضخیم است ولی به علت کوچک بودنش به خوبی در دست جا می گیرد.

بدنه ی این گوشی و دکمه های فیزیکی زیر صفحه نمایشش به شدت براق و درخشان هستند. دکمه های فیزیکی زیر صفحه نمایش شامل دکمه های قطع و وصل تماس می شوند که میکروفون نیز در بین آنها قرار گرفته است.

واکنش دکمه ی برقراری تماس چندان مطلوب نیست ، برای استفاده از دکمه های فیزیکی سمت راست گوشی نیز باید دست خود را بیش از حد معمول فشار دهید. منظور از دکمه های فیزیکی سمت راست گوشی  دکمه ی صدا و قفل است. با این وجود کار با این دکمه ها بسیار راحت است و پس از عادت کردن می توانید حتی بدون نگاه به گوشی با آنها کار کنید.

نوکیا کار عاقلانه ای کرده که محل قرار گیری سیم کارت ها را در سمت چپ گوشی تعبیه کرده است. به این ویژگی Easy Swap گفته می شود زیرا می توانید شبکه های مختلف را بر اساس موقعیت در حالت Fly یا پرواز قرار دهید در حالیکه سیم کارت اصلی شما در زیر باتری قرار گرفته است. محل قرار گیری microSD نیز در سمت چپ قرار دارد و دسترسی به آن بسیار ساده است. Asha 310 از نظر انعطاف و دسترسی به سیم کارت ها و کارت micro SD رقبا را مغلوب کرده است. علاوه بر اینها شما می توانید بدون خاموش کردن گوشی، سیم کارت جانبی آن را عوض کنید.

صفحه نمایش

ابعاد تصویر روی صفحه نمایش 3 اینچی Asha 310 240*400 پیکسل است که کمی قدیمی به نظر می رسد. موقع نمایش تصویر روی صفحه نمایش متوجه شدیم که به علت تراکم پیکسلی 155 پیکسل بر هر اینچ تصاویر دانه دار به نظر می آیند با این حال این صفحه نمایش زاویه دید خوبی را پشتیبانی می کند و رنگ ها را به طور زنده نمایش می دهد. البته اگر میزان روشنایی آن بالاتر بود خوشحال تر می شدیم.

علاوه بر این ها سطح کنتراست این صفحه نمایش هم پایین است، به همین دلیل صفحه در نور خورشید به خوبی دیده نمی شود. جالب است که صفحه نمایش Asha 310 به پوشش ضد خش و ضد چربی مجهز شده است که برای گوشی با این قیمت نکته ی بسیار مثبتی به حساب می آید. اطلاعات تکمیلی در سایت منبع


منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال (نقد و بررسی تخصصی و اخبار موبایل ، تبلت ، دوربین دیجیتال ، لپ تاپ و ...)


Spinpod به گردش گوشی شما در عکاسی پانوراما کمک می کند



اگر تا بحال برای انداختن عکس پانوراما تلاش کرده باشید می دانید که این کار به مهارت بالایی نیاز دارد.

 Spinpodبه شما کمک می کند تا گوشی هنگام عکاسی پانوراما ثابت بماند و به صورت روان تر در حالت افقی یا عمودی گردش کند. این gadget در ثبت تصاویر متحرک نیز به عنوان پایه ی دوربین به شما کمک می کند.

Zhiping Chen و Daniel Aharoni ، این وسیله  را ساخته اند و در Kickstarter به دنبال پشتیبانی می گردند. این وسیله در هماهنگی با سیستم عامل های iOS و اندروید کار می کند. علاوه بر این می توانید آن را روی سه پایه قرار دهید. ویژگی زمان سنج با تاخیر یا delay timer و step interval  یا وقفه ی زمانی به شما امکان می دهد تا در عکس پانورامای در حال ثبت خود حضور داشته باشید. در تنظیمات می توانید فاصله ی زمانی بین عکس ها را روی  0.5 ، 1 ، 2 ، 5 و 10 ثانیه تنظیم کنید. ما امیدواریم که هرچه زودتر بتوانیم این ویژگی را مورد آزمایش قرار دهیم.


منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال


نقد و بررسی گوشی HTC Sensation XE

مقدمه

 HTC اخیر با دسته بندی گوشی هایش تلاش دارد تا خلاء بازار را پر کند برای مثال گوشی های مخصوص بانوان یا گوشی هایی با صدای تقویت شده ارائه داده است. HTC برای تقویت صدای گوشی هایش با دکتر Dre همکاری می کند و قصد دارد با HTC Sensation XE  بازار گوشی هایی را تحت تاثیر قرار دهد که برند صوتی دارند.

HTC Sensation XE نمونه ی ارتقا یافته ی گوشی  دیگری است که تغییرات کوچکی در آن بوجود آمده است. برای مثال در آن از رنگ های جدید ، پردازنده ی دو هسته ای  نسل سوم Qualcomm Snapdragon  با توان 1.5 گیگاهرتز و باتری با توان بیشتر استفاده شده است.

برخورداری از ویژگی Beats Audio به معنای منحصر به فرد بودن Sensation XE در تولید صدا است. آیا HTC موفق شده است برای دوستداران موسیقی بهترین گوشی را بسازد و نیازهای آنها را برطرف کند؟ بهتر است ادامه ی مطلب را بخوانید.


محتویات جعبه

•          گوشی HTC Sensation XE

•          هدفون توگوشی Beats Audio

•          کیف هدفون

•          سری های  پلاستیکی اضافه برای هدفون

•          شارژر دیواری

•          کابل MicroUSB

•          برگه های گارانتی و دفترچه راهنما

طراحی

HTC مخصوصا در بدنه ی این گوشی از رنگ قرمز استفاده کرده است تا آن را از (4G)   Sensation متمایز کند.

 پخش کننده ی صدا ، دور لنز دوربین ، دکمه های مجازی قرمز و لوگوی Beats Audio همگی به رنگ قرمز هستند. قسمت پشتی از دو جنس متفاوت ولی با کیفیت ساخته شده است. نوار آلومینیومی به طور اریب در قسمت وسط گوشی کشیده شده در حالیکه پلاستیک با کیفیت و نرمی آن را در بر گرفته است.

 نوار آلومینیومی  قسمتی از بدنه ی یکپارچه ی آلومینیومی است. صفحه نمایش کمی در قاب خود فرو رفته تا احتمال خش افتادن به آن کمتر شود. در کل می توان گفت که Sensation XE گوشی خوش ساختی است که صفحه نمایش 4.3 اینچی دارد. ابعاد تصویر روی این صفحه به 540 در960 پیکسل می رسد. میزان روشنایی صفحه در فضای باز بسیار مطلوب است. این صفحه از زاویه دید گسترده ای پشتیبانی می کند در حالیکه تراکم پیکسلی آن نیز به 256پیکسل برهر اینچ می رسد. این صفحه هم چنین از ماتریکس RGB استفاده می کند. برعکس  بعضی از صفحه نمایش های qHD موجود در گوشی های Motorola که از چینش  PenTile بهره می گیرند. نوشته ها روی صفحه ی Sensation XE به خوبی نمایش داده می شوند و خوانا هستند. خوبی صفحه های Super LCD این است که به خوبی کالیبره شده اند و رنگ سفید را تا حد زیادی واقعی نشان می دهند در حالیکه صفحه های Super AMOLED معمولا سفید را با هاله ی آبی نمایش می دهند.

اگر به قسمت پشتی گوشی نگاهی بیاندازید ابتدا لوگوی قرمز رنگ Beats را خواهید دید. سپس دایره ی قرمز رنگ دور لنز دوربین 8 مگاپیکسلی توجه شما را جلب خواهد کرد. اگر با دقت نگاه کنید 5 سوراخ ریز را در قسمت پلاستیکی بدنه خواهید دید که در زیر آن میکروفون ها از جمله میکروفون فیلتر کننده ی صداهای حاشیه ای  قرار گرفته اند.


رابط کاربری ، نرم افزار و عملکرد

رابط کاربری Sensation XE، Sense 3.0 است. این رابط تنها به صورت لایه ای روی اندروید قرار گرفته و گرافیک های زیبایی را با عملکرد قابل قبول به آن اضافه کرده است. در کل تجربه ی کار با Sense 3.0 لذت بخش و روان است.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی این رابط کاربری باید نقد و بررسی گوشی HTC Sensation 4G را بخوانید زیرا رابط کاربری Sensation XE بسیار شبیه به آن است. البته اگر به تفاوت هایی مانند نمایش لوگوی  Beats موقع راه اندازی گوشی و آنچه  موقع اتصال هدفون Beats روی صفحه ظاهر می شود دقت نکنیم. نمایش لوگوی Beats باعث افزایش مدت زمان راه اندازی گوشی تا چند ثانیه می شود.

HTC Sense برنامه های مفید زیادی را به صورت پیش فرض دربرمی گیرد. برنامه هایی مانند SoundHound برای تشخیص صدا ، Locations برای مسیریابی بدون نیاز به اینترنت و Flashlight.

پردازنده ی این گوشی قوی ترین پردازنده ی Qualcomm موجود است که دوهسته  دارد. توان این پردازنده ی

 S3  Snapdragon    1.5 گیگاهرتز است و به خوبی از پس لایه های HTC Sense که روی سیستم عامل قرار گرفته بر می آید. سرعت این پردازنده به پای Samsung’s Exynos نمی رسد اما قدرت    Qualcomm   در یکپارچه و بهینه سازی کل تراشه است که شامل باند پایه ی رادیو هم می شود.

 

با اینکه امتیازهای این پردازنده در آزمون های معیار بهترین نبوده است ولی به جرات می توان گفت که این پردازنده یکی از قوی ترین پردازنده ی موجود است که به خوبی از پس تمامی کارهای اندرویدی بر می آید.شرکت معمولا از  RAM 768 مگابایتی در گوشی های رده ی بالای خود استفاده می کند که خوشبختانه در این گوشی نیز به کار رفته است. برای برنامه های نصب شده 1 گیگابایت ROM در اختیار شما قرار می گیرد در حالیکه با خرید گوشی صاحب 16 گیگابایت کارت هم خواهید شد.

مرور گر و ارتباطات

HTC معمولا مرورگر های خوبی را به صورت پیش فرض روی گوشی هایش قرارمی دهد Sensation XE  هم از این موضوع مستثناء نیست . پردازنده ی قوی ، مرورگر خوب و پشتیبانی مرور گر از Adobe Flash تجربه ی خوبی از مرور صفحات وب در اختیار شما قرار می دهند.

وب ها در زمانی قابل قبول لود می شوند و موقع  زوم کردن روی آنها با مشکلی مواجه نخواهید شد. برعکس بعضی گوشی ها که عکس وب ها را به خوبی نمایش نمی دهند یا صفحات را دوبار لود می کنند عملکرد Sensation XE در این زمینه مطلوب است. در کل از نمایش نوشته ها نیز راضی بودیم.

Sensation XE از ویژگی های ارتباطی زیادی برخوردار است. از HSDPA radio   با سرعت 14.4Mbps استفاده می کند در حالیکه MHL port در پایین گوشی و در درگاه microUSB تعبیه شده است. با استفاده از این درگاه و پورت HDMI می توانید گوشی را به تلویزیون متصل کنید.باید این ویژگی ها Bluetooth ، Wi-Fi ، A-GPS ، FM Radio و DLNA  را هم باید اضافه کرد. اگر بخواهید با DLNA کار کنید باید از برنامه ی Connected media استفاده کنید. توجه داشته باشید که در اینجا زمان سریع   برای جلب نظر ما GPS هنگامی است که از Location app استفاده کنیم.

دوربین:

دوربین Sensation XE همان دوربین 8 مگاپیکسلی است که در HTC Sensation دیده می شود. رابط کاربری دوربین تمیز و مرتب است ، کار با آن نیز بسیار ساده است. با این حال حالت های فراوان عکاسی را نمی توان در آن یافت. این برنامه مانند جدیدترین نمونه ی TouchWiz 4.0 حالت پانوراما را پشتیبانی نمی کند ولی effect های متنوعی  دارد که می توانید آنها را روی عکس ها یا ویدئوها اعمال کنید. علاوه بر این می توانید برنامه ی پانوراما را دانلود کرده و روی برنامه قرار دهید.

پردازنده ی سریع گوشی به شما امکان می دهد تا در نیمی از یک ثانیه بسیاری از برنامه ها و کشو ها را باز کنید. اگر موقع دیدن عکس ها متوجه پهن بودن آن از دو طرف ولی محدود بودن حاشیه ی بالایی و پایینی شدید باید بدانید که دوربین به حالت widescreen 16:9 عکس ها را ثبت می کند که به صورت پیش فرض انتخاب شده است.

یک حالت "تقویت خودکار" وجود دارد که برای شفاف کردن عکس پس از ثبت آن از الگوریتم های پردازشی استفاده می کند. این الگوریتم ها جزییات را محو می کنند.

عکس ها به حالت پیش فرض کنتراست بالا و رنگ های گرفته ای دارند. عکاسان واقعا از چنین عکس هایی اصلا خوششان نخواهد آمد. در کل ارائه ی جزییات توسط گوشی خوب است. دوربین علاوه بر اینها در شرایطی که نوردهی چندان مناسب نیست عملکرد قابل قبولی دارد.

تنظیم میزان نوردهی ، نقطه ضعف رابط کاربری دوربین این گوشی حین فیلم برداری است. این دوربین می تواند با کیفیت Full HD فیلم برداری کند ولی موقع حرکت افقی دوربین فیلم مصنوعی به نظر می رسد زیرا صحنه به شدت تاریک یا روشن می شود. سرعت فیلم برداری گوشی 30 فریم بر ثانیه است که برای یک گوشی سرعت خوبی است. امیدواریم که سرعت ثبت فیلم در محیطی که نور کم دارد بیشتر شود و حین فیلم برداری این نرخ کاهش نیابد. Sensation XE یکی از معدود گوشی هایی است که می تواند حین فیلم برداری صدا را به صورت استریو ضبط کند. ولی متاسفانه میکروفون ها صدا ها را به گونه ای جمع می کنند که در ویدئو به صورت پیوسته صدای "هیس" می آید.

رسانه ها:

قبل از پرداختن به ویژگی Beats در Sensation XE باید گفت که برنامه ی اجرا کننده ی موسیقی این گوشی همان اجرا کننده ی پیش فرض HTC Sense 3.0 است.

اجرا کننده ی موسیقی این گوشی علاوه بر زیبایی از حالت های مختلف صدا برخوردار است. ولی تنظیمات صوتی بیشتری دیده نمی شود تنها همان پیش فرض های صدا موجود است. اجراکننده ی موسیقی پیش فرض Sensation XE از فرمت FLAC یا هر فرمت با کیفیت دیگری جز wav پشتیبانی نمی کند. جای تعجب و تاسف دارد که گوشی که ادعا شده برای اجرای موسیقی طراحی شده از فرمت های با کیفیت صوتی پشتیبانی نمی کند.

تنها چیز جدیدی که در این گوشی در مقایسه با  Sensationاصلی دیده می شود حالت Beats Audio است. این پروفایل صوتی طراحی شده است تا صدای گوشی را بهبود بخشد. این برنامه حجم صدا را زیاد و تغییراتی  در کل طیف صوتی ایجاد می کند. علاوه بر این ، باس ضعیف را تقویت می کند و صدای زیر را بالا می برد. این ویژگی روی آهنگ های جدید به خوبی جواب می دهد ولی موقع اجرای انواع دیگر موسیقی مثلا جاز چندان جالب عمل نمی کند.

در سخت افزار  صوتی این گوشی پیشرفت چندانی دیده نمی شود. HTC درباره ی اینکه DAC یا تبدیل کننده ی صدای دیجیتال به آنالوگ و تقویت کننده ی عملیاتی (op amp) را ارتقا داده بازار گرمی نکرده است. هر دوی اینها روی کیفیت صدا تاثیر خوبی می گذارند. در نتیجه به جز پروفایل نرم افزار صوتی تفاوت زیادی بین آنچه روی Sensation اصلی و دیگر گوشی هایی که تراشه ی  S3  Snapdragon  دارند دیده نمی شود.

 

با تمام اینها در تولید هدفون های توگوشی پیش رفت قابل توجهی دیده می شود. این هدفون بهترین هدفونی است که روی گوشی ها به صورت پیش فرض گذاشته می شود؛ می توان گفت حتی از هدفون های پیش فرض گوشی های Sony Ericsson Walkman و iPhone های Apple نیز بهتر است. به نظر می رسد که این هدفون نمونه ای از iBeats توگوشی است که پلاستیک های تو گوشی آن کوچکتر و کلیدهای کنترل آن راحتتر است. روی هدفون علامت " طراحی شده توسط دکتر Dre" به چشم می خورد که نشان دهنده صدای قوی باس آن است. سیم های قرمز این هدفون به زیبایی آن افزوده است.

صدای بلندگو کمی ضعیف است البته می شود گفت که بهتر از بلندگوی Sensation اصلی است. می توان گفت که صدای بلندگو خوب است ولی در مقایسه با بلندگوهای N8  Nokia و گوشی های Sony Ericsson Xperia قدرت چندانی ندارد.

 

موقع اجرای ویدئو ها روی Sensation XE نباید نگران چیزی باشید زیرا این گوشی به صورت پیش فرض از بسیاری از فرمت های ویدئویی از جمله DivX/Xvid با کیفیت Full HD پشتیبانی می کند. شما حتی می توانید مستقیما از اجرا کننده ی ویدئو ویژگی Beats Audio را غیر فعال کنید.

عملکرد

کیفیت تماس صوتی در HTC Sensation XE بسیار خوب است. زیرا صدای تماس گیرنده بلند و با وضوح زیاد به گوش می رسد. خوشبختانه میکروفون های فیلتر کننده ی صداهای حاشیه ای کار خود را به خوبی انجام می دهند طوریکه صدای ما در آن سوی خط طبیعی و بلند شنیده می شد.

 

باتری 1730 میلی آمپر ساعتی این گوشی می تواند برای 7 ساعت و 20 دقیقه مکالمه ی مداوم با 3G را دوام بیاورد. این رکورد بیش از رکورد Sensation اصلی است. حال اگر گوشی را در حالت آماده به کار قرار دهید شارژ باتری آن برای 540 ساعت طول خواهد کشید. برخلاف اینکه پردازنده ی Sensation XE از Sensationاصلی قوی تر است،  ما موقع کار روزمره و روتین با این گوشی با مشکل خاصی در زمینه ی شارژ باتری مواجه نشدیم.

نتیجه گیری

ما HTC را برای دسته بندی محصولاتش و هدف قرار دادن مشتری های خاص تحسین می کنیم. این شرکت با ارائه ی گوشی هایی برای دوستداران موسیقی یا خانم ها تلاش دارد تا محصولات خود را تخصصی کند. Sensation XE نمونه ای از تلاش شرکت در این راستا است.

 

با این وجود پیشرفت های جزیی Sensation XE نتوانست ما را چندان تحت تاثیر قرار دهد. از آنجا که چیز خاصی در سخت افزار پخش موسیقی یا نرم افزار آن دیده نشد ، تنها پیشرفت در این زمینه هدفون های تو گوشی و حالت Beats Audio بود که ممکن است به کار خیلی از کاربران هم نیاید. با در نظر گرفتن تفاوت قیمت XE و Sensation اصلی باید گفت که خریدار برای داشتن یک هدفون با کیفیت باید چنین پولی را بپردازند نه هیچ چیز ارزشمند دیگری.

 

چرا باید Sensation XE را بخرید؟ البته پاسخ این سوال به توقع شما از گوشی تان بستگی دارد. اگر دوست دارید گوشی شما از ویژگی Beats برخوردار باشد باید بگوییم که Sensation XE گزینه ی خوبی است. ولی اگر کیفیت صدای گوشی برای شما ملاک است باید بدانید که Sensation XE کار خاصی در این زمینه انجام نمی دهد. در این صورت می توانید هر گوشی را که می خواهید انتخاب کنید و با اضافه کردن هدفون های با کیفیت به صدای مطلوب برسید.

اگر به دنبال یک گوشی رده بالای HTC phone هستید اما کیفیت هدفون آن برایتان اهمیتی ندارد یا اگر هدفون های بهتری دارید می توانید به HTC Sensation اصلی نیز فکر کنید زیرا قیمت آن کمتر از XE است.

iPhone 4S هم از لحاظ سخت افزار صوتی عالی است. این گوشی می تواند با کیفیت Full HD فیلم برداری کند. علاوه بر اینها هر گاه بخواهید می توانید از مجموعه برنامه های App Store استفاده بکنید. اگر به دنبال کیفیت صدای بهتر هستید می توانید به جای هدفون هایی که روی گوشی قرار دارند از هدفون های بهتری استفاده کنید.

 

اگر به دنبال یک گوشی رده بالای اندرویدی با صفحه نمایش بزرگ هستید بهتر است به Samsung Galaxy S II فکر کنید زیرا یکی از بهترین سخت افزارهای اندرویدی را دارد، باریک است و از صفحه نمایش Super AMOLED Plus بهره می گیرد.

مزایا:

هدفون با کیفیت ،  میکروفون فیلتر کننده ی صداهای حاشیه ای ، پردازنده ی سریع ،  دوام شارژ باتری بیشتر ، طراحی زیبا و قابلیت ضبط صدا به صورت استریو حین فیلم برداری باکیفیت Full HD

معایب:

عملکرد نه چندان قوی  Beats Audio، حساسیت بیش از حد میکروفون ها حین فیلم برداری، عدم پشتیبانی از فرمت FLAC

توضیحات

 HTC Sensation XEاولین گوشی HTC است که به ویژگی صوتی Beats Audio مجهز شده است. HTC تلاش کرده است تا با ارتقای سخت افزار و نرم افزار این گوشی ویژگی های صوتی آن را تقویت کند. در واقع این گوشی نمونه ی ارتقا یافته ی HTC Sensation اصلی است. ولی در Sensation XE از پردازنده ی 1.5 گیگاهرتزی دو هسته ای استفاده شده که مسلما سریع تر است. Sensation XE علاوه بر این از دوربین 8 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم برداری Full HD ، RAM 768 مگابایتی  و صفحه نمایش 4.3 اینچی qHD برخوردار است.

مشخصات تخصصی و قیمت این محصول در وب سایت منبع : عصر دیجیتال

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Z

مدت زمان زیادی است که سونی روی تولید و ارتقای گوشی های اندرویدی تلاش می کند. با اینکه سونی با تولید گوشی های آخرین سیستم خود مانند Xperia T و S تلاش کرده است تا در میدان رقابت گوشی های هوشمند سری در سرا در بیاورد ، تلاش های آن در دنیایی که iPhone و Galaxy ها به تسخیر خود درآورده اند چندان به چشم نیامده است. برای اینکه در این بازار دیده شودید باید چه کار کنید؟ زمانی متوجه سختی این کار می شوید که عظمت شرکت سونی و طرفدارانش را در نظر بگیرید و ببینید که نتوانسته است نبض بازار را در دست بگیرد.




واضح است که به چیزی بیش از یک نام تجاری شناخته شده و لیست بلند بالای مشخصات نیاز است. باید بتوانید سخت افزاری قدرتمند را در یک طراحی زیبا بگنجانید و نرم افزارهایی سریع و با عملکرد عالی را تعبیه کنید، جدیدترین سیستم عامل را بکار بگیرید، دوربین با کیفیت و صفحه نمایش لمسی را نباید فراموش کنید. مهم تر از همه ی اینها باید مسئولیت هر گونه خرابی یا عملکرد نامطلوب را به گردن بگیرید و برای ارائه ی خدمات پس از فروش، از تعمیر گرفته تا ارتقای نرم افزاری، آماده باشید.

گوشی های هوشمند سونی فاقد بعضی از این پیش نیازها هستند اما سونی در این عرصه پافشاری و سماجت خود را ثابت کرده است. جدیدترین گوشی آخرین سیستم Xperia، در پی تسلط بر دیگر گوشی های جدید است. آیا این موضوع ممکن است؟ ما می گوییم که هیچ چیزی غیر ممکن نیست.

طراحی

بدنه ی این گوشی بسیار زیبا و از جنس شیشه است. سونی در این گوشی رویکرد جدیدی اتخاذ کرده است و به جای استفاده از پنل پلاستیکی برای پشت گوشی از طراحی تمام شیشه ای بهره جسته است. ما نمی توانیم خوشحالی خود را از این موضوع ابراز کنیم. بدنه ی شیشه ی ظاهری زیبا و فریبنده به Xperia Z داده است. علاوه بر این، این بدنه در دست شما  اصلا حالت لغزنده ندارد.

Xperia Z یک گوشی فوق باریک است که ضخامت آن تنها 7.9 میلی متر است. با این حال  باریکی این گوشی به حدی نیست که کار کردن و در دست گرفتن آن مشکل شود. این گوشی بسیار خوش ساخت است. به اندازه ی کافی سنگین و شیک به نظر می رسد و این به دلیل بدنه ی شیشه ای اش است. اگر بخواهید این گوشی را از نظر طراحی با رقبای اندرویدی اش مقایسه کنید می بینید که Xperia Z تمامی آنها را پشت سر می گذارد.

گوشه های تیز فرم سمباده خورده ی بدنه Xperia Z چیزی بود که اصلا از آن خوشمان نیامد. اگر این گوشه ها کمی زاویه دار بودند ممکن بود حمل Xperia Z و کار کردن با آن راحت تر شود.

صفحه ی 5 اینچی Xperia Z دلیل بزرگی این گوشی است. با اینکه نسبتا باریک است، حمل گوشی و کار کردن با آن با استفاده از یک دست می تواند کمی مشکل باشد. اگر این گوشی را با دیگر گوشی های صفحه بزرگ مقایسه کنیم می بینیم که این مشکل در آنها نیز دیده می شود.

در دو طرف Xperia Z تنها دو دکمه ی صدا و روشن/ خاموش تعبیه شده است. این دو دکمه می توانستند بهتر از این باشند. نه اینکه بد باشند بلکه موقعی که آنها را فشار می دهید احساس کلیک به شما دست نمی دهد. از این طراحی جدید انتظار می رفت که دارای دکمه های قفل و روشن/خاموش بهتری باشد.



هیچ سوراخی در اطراف Xperia Z وجود ندارد. تمامی درگاه ها و خروجی ها با در پوشش پوشانده شده اند. این کار برای مقاوم کردن گوشی در برابر آب و گرد و غبار لازم بوده است.

جالب ترین ویژگی Xperia Z مقاوم و جان سخت بودن آن است. این گوشی با تائیدیه IP57 ثبت شده است که 5 به معنای ضد گرد و غبار و 7 به معنای ضد آب بودن تا عمق یک متری برای 30 دقیقه است. این ویژگی ها را معمولا در گوشی های رده پایین می بینیم با این حال بسیار خوشحالیم که سونی توانسته این ویژگی ها را در جدیدترین گوشی هوشمند خود بگنجاند و آن را در برابر نیروهای طبیعی مقاوم کند. این همان چیزی است که گوشی های هوشمند امروزه بدان نیاز دارند. امید می رود که دیگر تولید کنندگان نیز به این سمت و سو حرکت کنند.

صفحه نمایش

Xperia Z در پیروی از گرایش بازار به صفحه نمایش های بزرگ، صفحه نمایش 5 اینچی دارد. ابعاد تصویر آن بالا و در حدود 1080*1920 است. این صفحه نمایش دارای تراکم پیکسلی فوق العاده ی 441 ppi است. همانطور که انتظار می رود بدون در نظر گرفتن آنچه به تماشای آن نشسته اید، تصویر این گوشی هرگز بی کیفیت نخواهد بود.

از نظر کیفیت تصویر، صفحه نمایش بسیار خوب است با اینکه بهترین نیست. برای مثال کنتراست آن می توانست کمی بالاتر باشد و رنگ ها نیز می توانستند اشباع شده تر باشند، فقط برای اینکه تصاویر کمی زنده تر به نظر برسند. سونی در این گوشی از موتور موبایل BRAVIA 2 بهره گرفته است تا بتواند محتوا را با کیفیت بهتری روی صفحه به نمایش در آورد. قبلا گوشی های سونی که با موتور موبایل BRAVIA  کار می کرده اند را مورد بررسی قرار داده ایم و دیدیم که به علت ارتقا و بهبود کیفیت، عکس ها کیفیت بهتری پیدا کرده اند. متاسفانه BRAVIA 2 تنها موقع مشاهده ی تصاویر، ویدئو ها و برنامه های مربوط به کار می آید، ولی اگر بخواهید تصاویر درون سایت ها یا فیس بوک را ببینید BRAVIA 2 چندان کارامد عمل نمی کند.

وضوح صفحه نمایش در فضاهای باز خوب است، اگر آفتاب به طور مستقیم بتابد و  روشنایی هم روی بیشترین حد تنظیم شده باشد مشکلی نخواهد بود. زوایای دید می توانست بهتر از این باشد. با این حال صفحه نمایش این گوشی فوق العاده است و می توانید انواع سرگرمی ها را روی آن اجرا کنید. اگر سونی به دنبال رقابت با بزرگان این عرصه است باید بیشتر از اینها روی صفحه نمایش های خود کار کند.

رابط کاربری و عملکرد

خوشبختانه  Xperia Z از اندروید 4.1.2 جیلی بیلی بهره می گیرد و کاربران می توانند به بهترین ویژگی های اندرویدی دسترسی پیدا کنند. این جدیدترین نمونه ی اندروید نیست زیرا اندروید 4.2 دارای ویژگی های به روزتری است. با این حال امید داریم که سونی هرچه سریع تر نمونه ی به روز رسانی شده اش را به بازار عرضه کند.

به عقیده ی ما این یکی از بهترین رابط کاربری ها برای اندروید است. قطعا این رابط کاربری پر از ویژگی هایی جدید نیست ولی از انیمیشین هایی بهره می گیرد که کار با آن را جالب و هیجان انگیز کرده اند. ما از طریقه ی قفل کردن صفحه اصلا خوشمان نیامد زیرا باید برای این کار ابتدا دست خود را به سمت بالا و سپس به سمت پایین بکشید. ولی مدت زمانی که باید دست خود را به بالا یا پایین بکشید مشخص نشده است. این مشکل بزرگی به حساب نمی آید زیرا پس از مدتی به شیوه ی کار با آن عادت می کنید.

تمامی برنامه های لازم و ضروری مانند تلفن، تماس ها و پیام ها به صورت پیش فرض روی گوشی قرار گرفته اند و به سادگی و راحتی می توان با آنها کار کرد. به علت طراحی دوباره ظاهر این برنامه ها با بقیه ی قسمت های رابط کاربری همخوانی دارند.

سونی صفحه کلید مجازی QWERTY را تغییر داده است. کلید نقطه روی قسمت “misc” صفحه کلید قرار گرفته است، ما از این موضوع خوشمان نیامد زیرا اگر به استفاده از کلید میانبر double-tap عادت نداشته باشید نوشتن کمی با تاخیر و به کندی انجام می شود.

چیز خاص و قابل ذکری درباره ی برنامه ی تقویم وجود ندارد زیرا دسترسی به سالها، ماه ها و روزها بسیار راحت است. سونی برنامه های کوچکی مانند آنچه در تبلت های سامسونگ می بینیم طراحی کرده است. سونی این برنامه های کوچک را در کلید چند کاره یا multitask تعبیه کرده است.  وقتی دکمه ی multitask را فشار می دهید درست زیر فهرست برنامه های باز تمامی برنامه های کوچک را می توانید ببینید. این برنامه به طور خودکار شامل تقویم، ماشین حساب، تایمر، یادداشت متنی و صوتی می شود، با این حال هر تعدادی از آنها را که بخواهید می توانید نصب کنید. این کلید به شما امکان می دهد تا در هر جای UI که هستید بتوانید به ویژگی های اصلی دسترسی پیدا کنید.

پردازنده و حافظه

اگر محصول شما دارای لیست مشخصات خاص نباشد نمی توانید خریداران را تحت تاثیر قرار دهید. به همین دلیل است که سونی Xperia Z را به تمام ویژگی های لازم برای بقا در جنگل اندروید مجهز کرده است. پردازنده ی این گوشی خارق العاده نیست زیرا همان نمونه ی امتحان شده ی Snapdragon S4 Pro با چهار هسته ی Krait 1.5 GHz است. گرافیک این پردازنده Adreno 320 است که می تواند هر برنامه و بازی را بدون گیر و به راحتی اجرا کند.

 

حافظه ی Xperia Z به خوبی تعبیه شده است زیرا 16 گیگا بایت حافظه ی داخلی و 2 گیگابایت حافظه ی رم را پشتیبانی می کند. این حجم از حافظه اصلا کم نیست. با این حال اگر به بیش از این نیاز پیدا کردید می توانید یک کارت microSD نصب کنید. در پایان برای حفظ هر آنچه دوست دارید فضا خواهید داشت.

اینترنت و اتصالات

بعضی تولید کنندگان گوشی های جیلی بیلی ترجیح می دهند  مرورگر پیش فرض اندروید 4 (بستنی حصیری) را همراه Google Chrome به کار ببرند، در حالیکه سونی چنین کاری نکرده است. Xperia Z از مرور گر Chrome بهره می گیرد زیرا امتحان خود را پس داده است. در Chrome کمی تاخیر و گیر دیده می شود که در دیگر گوشی های اندرویدی که با این برنامه کار می کنند نیز دیده شده است. بنابراین مشکل از سونی نیست.

در کل مرور صفحات وب راضی کننده است مخصوصا وقتی روی این صفحه نمایش بزرگ با ابعاد تصویر بالا اجرا می شوند. Chrome به شما امکان می دهد تا با دوبار لمس صفحه روی وب ها زوم کنید و نوشته های قسمت هایی از متن را مانند Apple Safari بزرگ کنید تا بتوانید راحتتر متن را بخوانید. بهتر است Google عملکرد خود را بهبود بدهد.

از نظر اتصالات و ارتباطات Xperia Z هرآنچه را بخواهید در اختیار شما می گذارد. این امکانات شامل HSPA+ پرسرعت و  LTE می شود. این گوشی تمامی پروتکل های استاندارد Wi-Fi مانند 'a,' 'b,' 'g' و ‘n’ روی باند 5GHz را مورد پشتیبانی قرار می دهد. بلوتوث 4.0 مورد پشتیبانی قرار می گیرد. البته NFC نیز وجود دارد ولی برای استفاده از آن باید برنامه ی مربوطه را داشته باشید. microUSB می تواند به رابط HDMI برای تلویزیون تبدیل شود.

دوربین

سونی معمولا در قسمت دوربین محصولاتش بسیار قدرتمند عمل می کند. با این حال دوربین های گوشی های هوشمند ش معمولا بهترین دوربین ها نیستند . در Xperia Z این شرکت ژاپنی جدیدترین سنسور 13 مگاپیکسلی Exmor RS خود را به کار گرفته است. این سنسور، فیلم برداری HDR و عکاسی پی در پی پیشرفته را میسر کرده است. آیا عکس های این دوربین با کیفیت است؟ با وجود رقبایی چون Lumia 920، iPhone 5 و Galaxy S III، Xperia Z باید ویژگی کنحصر به فردی را به نمایش بگذارد. بهتر است به دوربین Xperia Z نگاهی بیاندازیم.

بری این دوربین بسیار لذت بردیم زیرا کار با آن ساده بود. تنظیمات مختلف و گزینه های زیادی وجود دارند که می توانید آنها را تغییر دهید ، بسیاری از آنها به زیبایی در یک تک منو گنجانده شده اند. برای همین کار با رابط کاربری ساده و تمیز به نظر می رسد.

سنسور دوربین 13 مگاپیکسلی Exmor RS این گوشی به خوبی کار می کند. عملکرد آن در فضاهای باز و نور روز اندکی نامطلوب می باشد و بعضی اوقات عکس ها کمی تاریک به نظر می رسند. حالت HDR به شما کمک می کند تا در بیشتر موارد ناملایمات نوری را اصلاح کنید. تراز سفیدی عکس ها معمولا سرد است اما در کل عکس های این دوربین فاقد مشکل خاصی هستند.

عکاسی در فضای بسته: اگر در اتاقی با نور مطلوب عکاسی کنید کیفیت عکس ها مناسب خواهد بود. کمی نویز وجود دارد که طبیعی است. وقتی نور کم می شود نویز عکس ها نیز بیشتر می شود. فلاش LED به شما امکان می دهد تا بتوانید حتی در تاریکی مطلق عکاسی کنید اما به دنبال نتیجه ی عالی نباشید. نکته ی جالب این است که این دوربین می تواند در فضاهای بسته به دور از انحرافات رنگی عمل کند بنابراین عکس ها در بیشتر موارد طبیعی به نظر می رسند.

فیلم برداری Full HD بدون گیر عمل می کند با این حال کیفیت کلی آن در بهترین حالت، متوسط است. نکته ی جالب در باره ی دوربین فیلم برداری این گوشی این است که می تواند در حالت HDR فیلم برداری کند. این ویژگی در شب و نور کم به کار می آید. حالت HDR عکس ها را روشن تر نشان می دهد ولی نویز بیشتری در آنها ایجاد می کند. بنابراین بسته به شرایط باید ببینید که آیا ارزش دارد که از حالت HDR استفاده کنید یا خیر .

رسانه ها

تماشای ویدئو روی صفحه نمایش Xperia Z بسیار هیجان انگیز است. چون صفحه نمایش بزرگ است به راحتی می توانید فیلم های Full HD ببینید. این گوشی تمامی فرمت های معمول را پشتیبانی می کند، حتی اگر گوشی فرمت ویدئوی شما را پشتیبانی نکند می توانید با دانلود یک برنامه ی جدید از Play Store این مشکل را برطرف کنید.


در جعبه ی Xperia Z یک هدست قرار داده شده است که کیفیت مطلوبی دارد. سونی برای گوشی های هدست ژل تو گوشی اضافی در نظر گرفته است بنابراین می توانید مناسب با اندازه ی گوشتان یکی از آنها را انتخاب کنید. بهرحال مهم است که گوشی ها اندازه ی گوشتان باشد. وقتی می خواهید با هدست موسیقی گوش دهید بهتر است دقت کنید که دقیقا در گوشتان قرار بگیرند، در غیر این صورت نمی توانید از صدای باس لذت ببرید. نرم افزار پخش کننده ی موسیقی واکمن به خوبی و سادگی عمل می کند. با این حال فاقد ویژگی های خاصی مانند  “Music Square” در گوشی های سامسونگ است. پخش کننده ی موسیقی واکمن دارای ویژگی های تقویت کننده ی صدای لازم مانند اکولایزر مجهز به پیش فرض ها و xLOUD است. اگر اجرا کننده ی واکمن را دوست ندارید می توانید از اجرا کننده ی موسیقی استاندارد جیلی بیلی استفاده کنید. درست مانند اینکه دو برنامه ی اجرای موسیقی داشته باشید.

سونی گالری تصاویر و ویدئو ها را به صورت پیش فرض قرار داده است که بسیار جالب به نظر می رسد. برنامه های جدید تازه هستند و از طراحی زیبایی بهره می گیرند. صفحه نمایش لمسی Xperia Z به خوبی عمل می کند.

کیفیت تماس

درست مانند دوربین، کیفیت تماس نیز خوب است ولی چیز خاصی نمی توان درباره ی آن گفت. گوشی Xperia Z به نظر ما ضعیف آمد زیرا اگر در مکان های شلوغ و پر سر و صدا به کسی زنگ بزنید ممکن است صدای فرد را به خوبی نشنوید. انتظار چیز خاصی نداشته باشید زیرا همه چیز دیجیتال و بلند به نظر می رسد. به طرز عجیبی صدایی که از میکروفون ها به گوش می رسد در آن سوی خط تغییر یافته و متفاوت به نظر می رسد. کم کردن صدا باعث کاهش مسایل می شود اما هنوز نمی توان از این موضوع ساده گذشت زیرا در بررسی دیگر گوشی ها به چنین مشکلی برخورد نکردیم.

باتری

بدنه ی بزرگ Xperia Z به سونی امکان داده است تا باتری 2330 میلی آمپر ساعتی را در آن بگنجاند و چه خوب که سونی قادر به این کار شده است زیرا صفحه نمایش 5 اینچی این گوشی به انرژی زیادی نیاز دارد مخصوصا زمانی که میزان روشنایی آن روی بیشترین حد قرار داده می شود.

در نتیجه Xperia Z در تئوری می تواند  14 ساعت مکالمه با 3G و 22.1 روز حالت آماده به کار را پشتیبانی کند. این موضوع عالی به نظر می رسد ولی به یاد داشته باشید که اگر با Xperia Z کارهای سنگین و پیشرفته مانند عکاسی، GPS، تماشای ویدئو یا بازی انجام دهید شارژ باتری تنها تا پایان یک روز کامل دوام می آورد. اگر جز آن دسته از کاربرانی هستید که به اندازه ی متوسط از گوشی خود کار می گیرند باید بدانید که شارژ باتری این گوشی تا دو روز دوام می آورد.

ویژگی جدیدی به نام حالت Stamina در این گوشی تعبیه شده است که به کاربر امکان می دهد تا تعدادی از ویژگی ها را حین قفل صفحه نمایش خاموش کند. جای نگرانی نیست زیرا به محض باز کردن قفل گوشی این ویژگی ها دوباره فعال می شوند. این ابراز مناسب  به شما امکان می دهد تا در صورت تمایل میزان مصرف شارژ باتری را بهینه کنید.

نتیجه گیری

گوشی Xperia Z اولین گوشی آخرین سیستمی بود که  در سال 2013 به بازار آمد. این گوشی از پردازنده ی چهار هسته ای و صفحه نمایش 5 اینچی Full HD بهره می گیرد. این گوشی تمامی آنچه برای پیروزی در بازار اندروید لازم است را دارد حتی اگر رقبای سرسختی چون سامسونگ و LG داشته باشد.

سونی در طراحی این گوشی سنگ تمام گذاشته است. هر چند سونی می توانسته بهتر از این عمل کند ولی طراحی اش در مقایسه با رقبایش عالی است. برای گرفتن نتیجه گیری هنوز زود است زیرا باید بررسی کنیم ببینیم سامسونگ، HTC و LG چه کار کرده اند.  در پایان می توان گفت که Xperia Z گوشی هوشمند خوبی است که قطعا یک سر و گردن از اکثر گوشی های اندرویدی در سال 2013 بالاتر است.

 

مزایا:

  •     طراحی منحصر به فرد شیشه ای
  •     سخت افزار عالی
  •     ضد گرد و غبار و ضد آب

معایب

  •     دوربین مایوس کننده
  •     کیفیت تماس متوسط

مشخصات تخصصی و قیمت این محصول در وب سایت منبع : عصر دیجیتال


سامسونگ ، Galaxy S4 mini را در وب سایت خود عرضه کرد!

مدت ها بود که نام  Samsung Galaxy S4 mini بر سر زبان ها افتاده بود با این حال سامسونگ بدون اعلام رسمی عرضه ی این محصول به بازار، آن را در لیست گوشی ها در سایت برنامه های سامسونگ قرار داد.

در وب سایت اطلاعات زیادی راجع به گوشی منتشر نشده است  زیرا تمرکز این وب سایت روی برنامه های گوشی است نه خود آن. تنها چیزیکه می دانیم این است که این گوشی شباهت زیادی با Galaxy S4دارد و از آنجا که widgetآب و هوای آن شبیه به S4است می توان حدس زد که سیستم عامل آن نیز مانند S4اندروید 4.2.2 باشد. عدد مربوط  به مدل این گوشی GT-I9195 است.



منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال