عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

بررسی تخصصی تبلت Apple ipad 4

iPad Apple باعث افزایش و ارتقای انتظار کاربران از تبلت ها شده است زیرا این وسیله قادر است تا سریعا عکس ها ، ویدئوها ، بازی ها یا وب هایی را که کاربر می خواهد در اختیار او بگذارد. نسل چهارم iPad مانند نسل های قبلی از صفحه نمایش چشم نواز Retina بهره می گیرد اما در این نسل جدید یک تراشه ی جدید A6X در این تبلت به کار رفته تا عملکرد و گرافیک آن را تا دوبرابر بهبود بخشد. این تراشه نسل چهارم iPad را به وسیله ای تبدیل کرده که می تواند حجم زیادی از برنامه ها را بدون هیچ مشکلی مدیریت کند. این تبلت جدید بسیار تند و سریع است اما نسل چهارم iPad در کجای رقابت تبلت ها قرار دارد؟

طراحی

طراحی نسل چهارم iPad درست شبیه نسل سوم آن است زیرا از وزن و اندازه ی یکسان برخوردارند. ابعاد این تبلت جدید 24.1× 18.5× 0.9 سانتی متر و وزن آن 653.1 گرم است. این iPad جدید سنگین تر و بزرگ تر از iPad 2 است. گرایش کلی Apple این است که محصولات جدید خود را سبک تر و باریک تر از محصولات قبلی می سازد ولی چنین به نظر می رسد که صفحه نمایش بزرگ Retina  و پردازنده های قدرتمند iPad نسل چهارم به باتری بزرگی نیاز داشته اند که باعث افزایش اندازه و وزن این تبلت شده است.

ما هنوز هم از طراحی آلومینیومی و شیشه ای Apple راضی هستیم که در iPad 2 و نسل سوم iPad به کار رفته است. مانند دو مدل قبلی ،iPad  نسل چهارم در دو رنگ مشکی و سفید موجود است. تصمیم گیری بین انتخاب این دو رنگ به سلیقه ی شخصی افراد بستگی دارد و مزیت دیگری را در بر نمی گیرد. اما اگر پس از سالها از رنگ مشکی گجت های Apple خسته شده اید ، انتخاب رنگ سفید می تواند تغییر مطبوعی به حساب بیاید.

تنها چیز متفاوت در نسل چهارم iPad درگاه Lightning جدیدی است که در پایین iPad تعبیه شده و کوچکتراز رابط های قبلی است. لوازم جانبی جدیدی برای Lightning در حال ساخت هستند.


صفحه نمایش  Retina

وقتی اولین بار Apple از صفحه نمایش Retina در iPad 3 استفاده کرد ما شگفت زده شدیم. Apple توانسته بود صفحه نمایشی برای iPad  طراحی کند که حتی از تلویزیون HD هم با کیفیت تر است و نتیجه ی این کار ما را به شدت شگفت زده کرد.

صفحه نمایش 9.7 اینچی این تبلت  جدید درست مانند مدل قبلی با  2048 در 1536 پر شده است. صفحه ی این تبلت درست مانند همیشه ، زیبا است اما Nexus 10 و Amazon Kindle  از لحاظ کیفیت به پای iPad رسیده اند. Google Nexus 10 با ابعاد  2560 در 1600 پیکسل را در پنل 10 اینچی جا داده است ، Amazon Kindle Fire نیز توانسته است در صفحه ی 8.9 اینچی اش  1920 در 1200 پیکسل را بگنجاند.

از کیفیت و جزییات تصاویر حین تماشای ویدئو روی تبلت نسل چهارم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتیم. حتی در صحنه هایی که با نور کم فیلم برداری شده بودند رنگ ها طبیعی، پررنگ و زنده بودند.

نورسنج ما میزان روشنایی صفحه ی تبلت نسل چهارم را 346 lux  تشخیص داد که کمی کمتر از میانگین میزان روشنایی برای این رده از تبلت هاست. میزان روشنایی صفحه ی iPad نسل سوم بیشتر و 386 lux بود. عدد مربوط به Google Nexus 10 معادل 376 lux است.

وقتی یک عکس فوق العاده با کیفیت از پنگوئن را روی  Google Nexus 10 و  iPadنسل چهارم دیدیم ، تفاوت بین کیفیت ها بخوبی مشهود بود. صفحه نمایش Retina رنگ ها را زنده تر نشان می دهد، کنتراست آنها نیز بیشتر از Nexus 10 است. روی iPad رنگ مشکلی پرهای پنگوئن واقعی و پررنگ نمایش داده می شد در حالیکه این رنگ روی Nexus 10 رنگ پریده به نظر می آمد. زاویه دید iPad  نیز کمی وسیع تر از Nexus 10 است. تبلت گوگل مشخصات بهتری از لحاظ تراکم پیکسلی و میزان روشنایی دارد ولی صفحه نمایش iPad هنوز هم در این رده از تبلت ها بهترین است.

صفحه نمایش این تبلت ضد اثر انگشت است اما بعد دقایقی استفاده تعداد زیادی لکه روی آن می افتد. این لکه ها به سادگی پاک می شوند با این وجود آزاردهنده هستند.



صدا

مانند iPad های قبلی ، این iPad جدید نیز یک بلندگو دارد که در سمت چپ و پشت تبلت قرار گرفته است. نباید اجازه دهید که کوچک بودن بلندگو شما را به خطا بیاندازد زیرا صدای تولید شده توسط این بلندگو به راحتی می تواند یک اتاق را پر کند حال چه در حین بازی باشید چه در حال گوش دادن به موسیقی. خمیدگی ظریف گوشه ی iPad از انحراف صدا جلوگیری می کند و باعث می شود که وقتی تبلت را روی زمین قرار می دهید صدا تقویت شود.

موقع اجرای موسیقی صدای خواننده و هر یک از سازها به خوبی و با کیفیت زیاد به گوش می رسید. در حالت بیشینه ی صدا ، صدا کمی بی کیفیت می شود بنابراین بهتر است صدا روی 75 درصد یا کمتر باشد.

از انجا که موقع بازی تبلت را به خود نزدیک نگه می داریم در حین بازی effect های صدا بسیار بلند بودند.

iOS 6 و نرم افزار

iPad  نسل چهارم از iOS 6 استفاده می کند که آخرین سیستم عامل Apple است. بیشتر قسمت های رابط کاربری شبیه به iOS 5 هستند با این وجود تعداد بی شماری ویژگی های جدید در iOS 6 وجود دارند. فیس بوک وتوییتر در این این تبلت به صورت پیش فرض قرار گرفته اند و به نرمی و بدون گیر اجرا می شوند. با این تبلت از امکاناتی چون App Store به روز رسانی شده و ویژگی هایی چون Shared Photo Streams و VIP Mail برخوردار خواهید شد.

قابل ذکر است که تمامی ویژگی های نام برده در این قسمت در iPad نسل سوم و iPad 2 نیز وجود دارند.

Siri و املای صوتی

 Siriنیز جزئی از iOS 6 است که منشی صوتی را به نسل چهارم iPad آورده است. از دیدن Siri روی این تبلت هیجان زده شدیم زیرا فقدان آن در تبلت های قبلی احساس می شد. گرچه تبلت های قبلی می توانستند صدا را به متن تبدیل کنند ولی فاقد منشی صوتی هوشمند بودند. درست مانند iPhone ، می توانید Siri را تنها با فشار دادن و نگه داشتن دکمه ی home فعال کنید ، سپس می توانید مستقیما با iPad  صحبت کنید.

 Siriویژگی های تازه ای دارد که شامل پیدا کردن امتیازهای ورزشی ، زمان اکران فیلم ها و مجلات می شود. شما حتی می توانید با بکار گرفتن Open Table از Siri  به منظور رزرو کردن رستوران استفاده کنید.

متاسفانه سرعت Siri کمتر از منشی گوگل یا Google's assistant است. Nexus 10 نیز می تواند املای صوتی را ارائه دهد و قادر است عبارتی مانند " چه تبلتی می تواند سریعترین املای صوتی را ارائه دهد؟" را در سه ثانیه بنویسد در حالیکه iPad همین کار را در 12 ثانیه انجام می دهد. جالب است که حتی بدون وصل شدن به اینترنت هم می توانید با Google's assistant کار کنید.

صفحه کلید

 iPadها معمولا صفحه کلیدهای خوبی دارند. این صفحه کلیدها هم می توانند کل صفحه را بپوشانند و هم می توانند بخش کوچکتری از صفحه نمایش را اشغال کنند . وقتی Smart Cover یا پوشش هوشمند را وصل می کنید می توانید iPad را به صورت زاویه دار قرار دهید طوری که انگار دارید با یک نوت بوک کار می کنید.

ای کاش طراحان نرم افزار iPad در صفحه کلید مجازی آن یک ردیف را به اعداد اختصاص می دادند ولی بعد از مدتی به شیوه ی کار آن عادت می کنید زیرا برای نوشتن اعداد باید دکمه ی Shift را فشار دهید.

عملکرد

تراشه ی دوهسته ای  A6Xعملکرد نسل چهارم iPad را به شدت ارتقا و بهبود داده است. این تراشه در کنار گرافیک چهار هسته ای قرار گرفته و Apple ادعا کرده است که عملکرد CPU و GPU این iPad در مقایسه با مدل های قبلی دوبرابر شده است. سرعت بیشتر این iPad در آغاز درک نمی شود ، بعضی برنامه ها تنها چند ثانیه زودتر لود می شوند. فایده ی اصلی این پردازنده های قوی موقع اجرای بازی ها و برنامه های سنگین مشخص می شود.

در آزمایش معیار Geekbench 2 امتیاز نسل چهارم iPad به 1679 می رسد، این آزمایش قدرت پردازنده و عملکرد حافظه را مورد بررسی قرار می دهد . امتیاز نسل سوم iPad در این آزمایش 753 است با این وجود امتیاز Google Nexus 10 حتی از نسل چهارم iPad  بیشتر است و به 2,415 می رسد.

در آزمایش معیار Passmark CPU امتیاز نسل چهارم  iPad به 26,853 می رسد. این عدد دو برابر امتیاز نسل سوم iPad است. امتیاز Google Nexus 10 در این آزمایش 7809 است و فاصله ی زیادی با دو عدد قبلی دارد.

قسمتی از برنامه ی معیار GLB 2.1.2 عملگرد گرافیکی را اندازه گیری می کند. در این برنامه امتیاز نسل چهارم iPad برابر با 59 فرم در هر قسمت و امتیاز نسل سوم iPad برابر با 60 فرم در هر قسمت شد. عدد مربوط Nexus 10 برابر با 46 فرم بر هر قسمت بود که فاصله ی زیادی از دو عدد قبلی داشت.

در آزمایش معیار SunSpider JavaScript که عملکرد مرورگر وب را بررسی می کند نسل چهارم iPad رکورد 920.9 میلی ثانیه را به خود اختصاص داد در حالیکه رکورد نسل سوم iPad معادل 1810 میلی ثانیه بود. به این ترتیب سرعت مرورگر نسل چهارم iPad دو برابر نسل سوم آن است. رکورد Nexus 10 در این آزمون 1370 بود.

آزمایشات نزدیک به دنیای واقعی ما نیز نتایج مشابهی را نشان داد. ما به سرعت از مرور گر وب به صفحه اصلی تبلت بازگشتیم و بعد سریعا ک برنامه ی گرافیکی سنگین را باز کردیم ؛ مدت زمان تمامی این کارها 23 ثانیه و مانند رکورد iPad نسل سوم بود.

برنامه ها

در اوایل امسال Apple اولین بار در iPad نسل سوم از صفحه نمایش Retina استفاده کرد. از آن زمان برنامه نویسان مشغول به روز رسانی برنامه ها مطابق با صفحه نمایش با کیفیت Retina هستند تا کاربران بتوانند از این تراکم پیکسلی لذت ببرند. Apple به تازگی برنامه هایی سازگار با Retina را در App Store قرار داده است، برنامه هایی مانند ""Infinity Blade II، "Sky Gamblers: Air Supremacy" و vjay.

صحنه های "Infinity Blade II" به زیبایی طراحی شده اند، از معماری غنی پس زمنیه گرفته تا کوه های هاشور زده پشت صحنه. رنگ ها زنده و طبیعی به نظر می آیند و حرکات به نرمی و سهولت انجام می شوند. با این وجود از این موضوع که کل برنامه هنوز مطابق با Retina تغییر نکرده است ناامید شدیم. لوگوهای شرکت در صفحه ی بارگذاری، زره های خرد شده بعد از نبرد و نوشته ها علی رغم پس زمینه ی بسیار با کیفیت مبهم و تار به نظر می آیند.

برنامه ی با کیفیت و سنگین "Sky Gamblers: Air Supremacy” در iPad  جدید ظرف 15 ثانیه لود شد. این عدد 5 ثانیه کمتر از رکورد نسل سوم iPad است. با این وجود موقع بازی تفاوت چشم گیری بین این دو وسیله دیده نشد. گرافیک صفحه ی Retina در هر دو تبلت مسحور کننده بود.

برنامه ی ترکیبی ویدئویی vjay ظرف 4.5 ثانیه روی این تبلت جدید لود شد در حالیکه رکورد تبلت قبلی 9.6 ثانیه بود. اما پس از لود شدن تفاوت فاحشی در اجرای برنامه بین این دو وسیله وجود نداشت. لود کردن و اجرای چند ویدئو به سادگی و بدون گیر انجام می شد. به راحتی می شد روی آنها Effect ها یا موسیقی دلخواهتان را اعمال کنید. بعد از اعمال تغییرات پروسه ی خروجی گرفتن از برنامه تنها چند ثانیه طول کشید.

Wi-Fi

اپل Wi-Fi را در نسل چهارم iPad به دوباند ارتقا داده است(از 2.4 گیگاهرتز به 5 گیگاهرتز) که باعث افزایش دو برابری سرعت آن می شود.

دوربین

دوربین پشتی iPad جدید مانند نسل قبلی 5 مگاپیکسلی است و با نام تجاری آن iSight شناخته می شود اما Apple با تغییر سخت افزاری تلاش کرده است تا کیفیت عکس ها را بالاتر ببرد. دوربین در نسل چهارم از فیلتر hybrid infrared برخوردار است که در دروبین های SLR از آنها استفاده میشود. این فیلتر به طبیعی و واقعی بودن رنگ ها در عکس کمک می کند.

وقتی از یک ماشین در حال عبور با این دوربین عکس گرفتیم دیدیم که جزییات و خطوط کف خیابان به خوبی قابل تشخیص هستند اما تابلوی مغازه ای که در پس زمینه واقع شده بود خوانا نبود. برخلاف سایه های ساختمان ها، رنگ ها طبیعی و زنده بودند.

دوربین پشتی هم چنین می تواند با کیفیت 1080p  فیلم برداری کند ، این دوربین به لرزش گیر و ویژگی تشخیص چهره مجهز است. با این دوربین از ترافیک در حال حرکت فیلم برداری کردیم، کیفیت ویدئو ما را شگفت زده کرد . موقع فیلم برداری می توان تنها با یک اشاره روی یکی از اشیا یا افراد حاضر در تصویر زوم کرد. مانند همیشه iPad سریعا خود را با شرایط نوری متفاوت سازگار کرد.

 Apple بالاخره کیفیت دوربین جلویی را از VGA به HD ارتقا داد. هم اکنون دوربین جلویی iPad برابر با 1.2 مگاپیکسلی است. دوربین FaceTime نیز به ویژگی تشخیص چهره مجهز شده است زیرا متوجه شدیم که برنامه ی دوربین پیش از گرفتن عکس ، دور صورت افراد حاضر در عکس یک قاب سبز می اندازد. عکس های گرفته شده با این دوربین کمی نویز دارند اما کیفیت آنها به اندازه ی کافی مطلوب است.

AirPlay

مانند iPad 2 و نسل سوم iPad ، iPad  نسل چهارم نیز یکی از ویژگی های محبوب ما را در خود گنجانده است، این ویژگی محبوب AirPlay  است. iPad نسل چهارم می تواند با استفاده از Apple TV، به صورت روان با کیفیت 1080p محتوا را از روی تبلت به تلویزیون انتقال دهد.

 AirPlayبه شما امکان می دهد تا محتوای مورد علاقه ی خود را از روی iPad به تلویزیون انتقال داده و تماشا کنید. تنها لازم است دوبار روی دکمه ی home  کلیک کنید و سپس دست خود را به سمت راست بکشید. دکمه ی AirPlay به شما امکان می دهد تا Apple TV  را انتخاب کنید که به همان شبکه ی Wi-Fi متصل شده است. در عرض چند ثانیه می توانید محتویات  iPad را روی تلویزیون ببینید.

بین آنچه روی iPad و تلویزیون می بینیم تاخیر وجود دارد بنابراین بعضی از بازی ها مانند "Infinity Blade II," که به واکنش سریع نیاز دارند را نمی توان به راحتی بازی کرد. برای مرور صفحات وب و نشان دادن جدیدترین برنامه هایی که خریده اید به دوستانتان استفاده از صفحه ی تلویزیون عالی است.

دوام باتری

مانند نسل سوم ، iPad  نسل جدید نیز دارای باتری 45.5 وات بر ساعت لیتیوم- پلیمر است. این باتری می تواند 10 ساعت مرور وب از طریق  Wi-Fi، تماشای ویدئو یا گوش دادن به موسیقی را تامین کند. در آزمایش ما که شامل مرور صفحات وب ، عکاسی و ویرایش عکس، بازی کردن ، و تماشای ویدئو می شد نیز صحت ادعای Apple مبنی بر 10 ساعت دوام شارژ باتری ثابت شد.

در آزمایش باتری ما نسل چهارم iPad تمامی تبلت های 10 اینچی را پست سر گذاشت، این آزمایش شامل مرور پیوسته ی صفحات وب از طریق Wi-Fi با روشنایی  40 درصد است. باتری iPad به شکلی باورنکردنی 12 ساعت و 22 دقیقه دوام آورد. مسلما این عدد بالاتر از میانگین 7 ساعت و 3 دقیقه است. باتری Nexus 10 در همین آزمایش تنها 8 ساعت دوام آورد که البته بالاتر از میانگین است اما قابل قیاس با رکورد iPad نیست. باتری ASUS Transformer Pad TF700 نیز در آزمایش ما تنها 7 ساعت و 39 دقیقه دوام آورد.



نتیجه گیری

ظاهر محصولات Apple و احساسی که با استفاده ازآنها در کاربر به وجود می آید عوض نمی شوند؛ کارایی اهمیت بیشتری نسبت به ظاهر و طراحی دارد. نسل چهارم iPad تمامی مدل های قبلی را از نظر عملکرد پشت سر گذاشته است زیرا قدرت پردازش و گرافیک این نسل نسبت به نسل سوم دو برابر است. Apple وقتی این تبلت را در کمتر از یکسال پس از اولین iPad Retina به بازار عرضه کرد باعث تعجب همگان شد زیرا Apple هیچ گاه معرفی محصول جدید را از ترس پس زدن محصول قبلی در بازار به تاخیر نمی اندازد.

iPad  جدید در استفاده ی هر روزه با سرعت بیشتری برنامه ها را لود می کند و سرعت Wi-Fi نیز بیشتر است اما مادامی که از زمان سنج استفاده نکرده اید این تفاوت ها چندان به چشم نمی آیند. با این وجود iPad جدید دارای قدرت پردازنده ای است که باعث می شود همچنان در بازار رقابتی بماند و با قدرت دشوارترین برنامه ها را به خوبی اجرا کند.

کسانی که به دنبال خرید تبلت 10 اینچی هستند ممکن است با دیدن قیمت Google Nexus 10 وسوسه شوند اما صفحه نمایش این تبلت در مقایسه با صفحه ی iPad رنگ پریده به نظر می رسد و تعداد بازی ها و برنامه ها موجود برای این تبلت در مقایسه با iPad بسیار کم است.

نهایتا باید گفت که برای خرید تبلت ، بزرگترین رقیب  iPad ، iPad  مینی است که قیمتی منصفانه دارد، قابل حمل تر بوده و می تواند 275000 برنامه را اجرا کند. اما اگر به دنبال تبلت ی با صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت و سرعت عالی هستید نسل چهارم iPad  بهترین گزینه است.

مزایا: صفحه نمایش زیبای Retina، بهترین اکوسیستم برنامه های تبلت ، پردازش قدرتمند و عملکرد گرافیکی عالی و Wi-Fi دو باند پرسرعت.

معایب: عملکرد کند Siri.


منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال (نقد و بررسی تخصصی انواع تبلت ، موبایل ، دوربین دیجیتال ، لپ تاپ و ...)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد