عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

بررسی تخصصی گوشی HTC ChaCha

نام گوشی HTC ChaCha و Salsa از فرهنگ شاد و متنوع لاتین گرفته شده است. گوشی های جدید HTC که به دکمه ی مخصوص فیس بوک مجهز شده اند شما را وسوسه می کنند تا استاتوس خود را در فیس بوک به روز کنید یا سری به پروفایل دوستانتان بزنید. نام این دو گوشی از نام رقص های لاتین گرفته شده است. شاید HTC امید داشته که هیجان و تنوع فرهنگ آمریکای لاتین به این گوشی های دوستدار اجتماع نیز انتقال یابد. Salsa قیمت بالاتری دارد ولی از مشخصات مشابه و صفحه کلید فیزیکی QWERTY بهره می گیرد. ما امیدورام که گوشی فیس بوکی HTC ChaCha بتواند تحولی در عرصه ی گوشی های دوستدار اجتماع ایجاد کند.

طراحی

قیمت  گوشی HTC ChaCha از HTC Salsa کمتر است در نتیجه کیفیت ساخت پایین تری دارد. با این حال آنقدرها هم بی کیفیت نیز که حین استفاده صدای جیر جیر بدهد. با وجود یک صفحه کلید QWERTY در ابعاد واقعی ، صفحه نمایش این گوشی تنها  2.6 اینچ است. گوشی HTC ChaCha  در رنگ های نقره ای ، آبی و سفید به بازار عرضه شده است با این حال چنین رنگ هایی برای همه ی افراد مناسب نیستند زیرا حس جوان پسندانه و فیس بوکی را انتقال می دهند. در طراحی گوشی HTC ChaCha و در وسط آن ، جایی که صفحه نمایش با QWERTY برخورد می کند ، خم عجیبی تعبیه شده است. وجود این خم باعث می شود که گوشی بهتر در دست جای بگیرد و موقع گذاشتن آن روی سطح، صفحه کلید و صفحه نمایش با سطح تماس برقرار نکنند به این ترتیب از به وجود آمدن خش روی اینها جلوگیری می شود.

صفحه نمایش گوشی ChaCha  در حالت افقی 2.6 اینچ است. خوشبختانه در این گوشی اندازه ی صفحه نمایش چندان اهمیتی ندارد زیرا کیفیت HVGA یا 480*320 آن تصاویر را با کیفیت و جزییات را به خوبی ارائه می دهد به همین خاطر

 گوشی ChaCha  دو قدم از رقیب اندرویدی اش یعنی Samsung Galaxy Pro جلوتر است.  زاویه دید این صفحه نمایش و سرعت واکنش نیز مطلوب است. متاسفانه به علت حالت افقی Sense UI و صفحه نمایش کوچک اکثر نوشته ها زیر هستند و خواندن آنها کمی مشکل است. در نتیجه این گوشی برای کسانی که این موضوع برایشان اهمیت دارد گزینه ی خوبی نیست.

بر خلاف بعضی گوشی ها که از داشتن دکمه های فیزیکی زیاد به شدت اجتناب می کنند  گوشی HTC ChaCha به جز چهار دکمه ی مجازی زیر صفحه نمایش 46 کلید فیزیکی دیگر نیز دارد. ابعاد و فاصله ی کلید ها از هم بسیار مناسب است.

در بالای صفحه کلید دو دکمه ی فیزیکی بازگشت و قطع تماس قرار گرفته اند. دکمه ی فیس بوک نیز در قسمت پایین و سمت راست جلوی گوشی تعبیه شده است. در سمت چپ گوشی موبایل دکمه ی صدا و درگاه microUSB قرار دارد. دکمه ی روشن /خاموش و ورودی هدفون نیز در بالای گوشی تعبیه شده اند. در پشت  گوشی HTC ChaCha یک دوربین 5 مگاپیکسلی با فلاش LED قرار دارد . یک نوار نقره ای پهن نیز به پشت این گوشی زیبایی خاصی بخشیده است.

رابط کاربری و عملکرد

رابط کاربری گوشی ChaCha  ، نمونه ی جدید HTC Sense 2.1 است که از حالت افقی پشتیبانی می کند. این رابط کاربری ویژگی های خاصی را به گوشی ChaCha بخشیده است lock screen این رابط کاربری شبیه HTC Sense 3.0 است و به شما امکان می دهد تا چهار کلید میانبر انتخاب کنید در حالیکه هیچ به روز رسانی جدیدی در پس زمینه دیده نمی شود. به این ترتیب می توانید مسقیمابه این کلید ها دسترسی داشته باشید. متاسفانه در نوار اطلاع رسانی تنظیمات سریع را تعبیه نکرده اند از همین رو ممکن است کار با رابط کاربری گوشی ChaCha برای تازه کاران سخت باشد. نکته ی منفی دیگر این است که با وجود داشتن 7 homescreen تنها می توانید از یکی از آنها به کشوی برنامه ها دسترسی پیدا کنید. برای مثال اگر در homescreen پنجم باشید باید به homescreen اول برگردید تا به کشوی برنامه ها برسید. یک راه دیگر هم وجود دارد، می توانید دکمه ی منو را فشار دهید ولی این نیز یک فرایند دو کلیکی محسوب می شود که می توانست با یک کلیک انجام شود. با این حال در مجموع می توان گفت که حالت افقی Sense UI به خوبی کار می کند، از widget های HTC Sense به صورت پیش فرض پشتیبانی می کند و عملکرد آن در کارهای اندرویدی مطلوب است

.

طراحان به جای پیش فرض قرار دادن برنامه ی فیس بوک برای آن یک دکمه و یک برنامه ی گفتگو طراحی کرده اند. وقتی دکمه ی فیس بوک را فشار می دهید گوشی با آنچه در پس زمینه می گذرد ارتباط برقرار می کند و سپس به فیس بوک متصل می شود. اگر دست خود را به آرامی و برای مدت کوتاه روی homescreen بگذارید به قسمت به روز رسانی Wall خود در فیس بوک و اگر دست خود را محکم و طولانی روی homescreen فشار دهید به قسمت به روز رسانی مکانتان در فیس بوک می روید. اگر در برنامه ی موسیقی باشید تنها با کلیک می توانید آهنگ مورد نظر را بقیه به اشتراک بگذارید و اگر دربرنامه ی عکس ها باشید می توانید مستقیما عکس مورد نظر را روی Wall خود قرار دهید. از دکمه ی فیس بوک برای عکاسی، زوم و آپ لود نیز می توان استفاده کرد. یکی از بهترین ویژگی های این برنامه ی فیس بوک ، ساده بودن tag کردن اسم افراد روی عکس هاست. دیگر ویژگی های این برنامه جنبه تزئینی دارند و چندان کارامد نیستند.

پیش فرض قراردادن برنامه ی گفتگو در گوشی HTC ChaCha نشان دهنده ی اهمیت دادن این گوشی موبایل به فیس بوک و ارتباطات است. برنامه ی گفتگو و سادگی و روانی کار با صفحه کلید QWERTY موقعیتی را برای شما پدید می آورند که به راحتی می توانید با دوستانتان گفتگو کنید. برنامه ی گفتگوی فیس بوک به صورت پیش فرض روی homescreen قرار گرفته و تمامی افراد در ارتباط با شما را به صورت لیست در آورده است. برنامه را باز و مکالمات خود را مدیریت کنید.

دیگر برنامه های پیش فرض گوشی HTC ChaCha شامل organizer tools  و برنامه ی Books یا کتابها می شود. از آنجا که نمایش کتاب روی صفحه نمایش 2.6 اینچی چندان جالب نیست می توان گفت این برنامه کارایی زیادی ندارد.

دوربین و رسانه ها

یکی از ویژگی های جالب گوشی HTC ChaCha  دوربین 5 مگا پیکسلی آن است که کاملا با آنچه روی HTC Salsa قرار گرفته مشابه است. ارائه ی جزییات در عکس ها قابل قبول است. البته باید با اغماض به سطح کنتراست و رنگ ها نگاه کنید زیرا چندان مطلوب  به نظر نمی رسند. البته اگر قیمت این گوشی را در نظر بگیرید می بینید که عملکرد دوربین آنقدرها هم بد نیست. می توانید از فلاش LED دوربین هم در صحنه های کم نور استفاده کنید.

کیفیت فیلم برداری هم چندان چنگی به دل نمی زند زیرا نهایت ابعاد تصویری که دوربین پشتیبانی می کند 780*480 است. البته سرعت فرم بر ثانیه ی دوربین پایین است. اگر بخواهید ویدئوها را روی صفحه نمایش کوچک ChaCha ببینید باید بگوییم که کیفیت آنها قابل قبول است اما در صورت نمایش آنها روی صفحه نمایش های بزرگتر باید توقعات خود را پایین بیاورید.

برنامه ی پیش فرض اجرای ویدئو فقط از فرمت MP4 پشتیبانی می کند بنابراین اگر به فرمت های دیگر ویدئو علاقه مندید بهتر است یک برنامه ی اجرا کننده ی دیگر خریداری کنید. فایل هایی با فرمت MP4 حداکثر با ابعاد 480*800 به صورت افقی روی صفحه نمایش داده می شوند. با این حال کیفیت آنها حین اجرا مطلوب است.

در برنامه ی پیش فرض اجرای موسیقی HTC ، بسیار واضح است که بازخوانی موسیقی به قدرت پردازش DLNS به نظر نمی رسد.

کیفیت صدا حتی در حالتی که از هدفون خارج می شود مطلوب به نظر می آید.

اینترنت و ارتباطات

 گوشی HTC ChaCha از GSM چهار باند و  3G  دوباند ، Wi-Fi و Bluetooth 3.0 برخوردار است. علاوه بر اینها GPS  گوشی نیز در مکان یابی به شما کمک می کند.

به دلیل کوچک بودن صفحه نمایش وب سایت ها کمی به هم فشرده روی صفحه نمایش داده می شوند ولی به دلیل کیفیت HVGA  بدون نیاز زیاد به زوم کردن می توانید نوشته ها را بخوانید. می توانید حین خواندن وب سایت ها از کلید های جهت دار  QWERTY نیز استفاده کنید، عملکرد این کلیدها در بسیاری از موارد بهتر از رقبای این گوشی است. صفحات به سرعت لود و ژست های لمسی به خوبی تشخیص داده می شوند. اندازه ی صفحات نیز به خوبی مطابق با اندازه ی صفحه نمایش تغییر می کنند.

مکان یاب GPS مکان شما را به سرعت تشخیص می دهد و در کل عملکرد مطلوبی دارد. البته مسلم است که صفحه نمایشی به این کوچکی نمی تواند تجربه ی اصلی کار با GPS را برای شما فراهم کند

.

عملکرد

پردازنده 800 مگاهرتزی این گوشی موبایل چیزی نیست که بتوان از آن انتظار معجزه داشت بااین حال عملکرد گوشی قابل قبول است. رابط کاربری دوباره فرمت شده در اکثر موارد به نرمی اجرا می شود. البته شایان ذکر است که در آزمایش ما گوشی دوبار هنگ کرد. کار با این رابط کاربری جدید نتوانست حس کار با Sense را در ما زنده کند زیرا مانند آن پایدار و با ثبات به نظر نمی رسید. با این وجود HTC اطمینان داده است که رابط کاربری را مجددا به روز آوری می کند تا نواقص آن در سری جدید این گوشی موبایل ها اصلاح شود.

کیفیت تماس: کیفیت صدا در هر دو طرف خط مطلوب و قابل قبول بود. موقع وصل شدن به اینترنت گوشی موبایل  مشکل خاصی نشان نداد و قدرت سیگنال آن نیز متوسط بود.

دوام باتری

شارژ باتری این گوشی توانست برای 7 ساعت مکالمه ی مداوم و 18 روز در حالت آماده به کار دوام بیاورد. البته این رکوردها متوسط محسوب می شوند. در واقع اگر استفاده ی تان در طول روز معمول باشد 20 درصد از شارژ باتری در پایان روز باقی می ماند.

نتیجه گیری

اگر تا به حال به طور جدی به گوشی HTC ChaCha فکر نکرده اید باید به شما بگوییم که این گوشی بامزه و جالب حتی بدون دکمه ی فیس بوک نیز کارایی و استحکام خود را دارد. هم چنین نباید فراموش کرد که این گوشی از ویژگی منحصر به فرد اتصال به فیس بوک با دکمه ی خاص برخوردار است. گوشی HTC ChaCha به دلیل برخورداری از سخت افزار بهتر نسبت به رقبایش و رابط کاربری دوباره فرمت شده، کارایی خوبی دارد و مقرون به صرفه است. رابط کابری HTC   ChaCha  قابلیت های جدیدی را به این گوشی اضافه کرده است با این حال اگر به دنبال گزینه ی ارزان تری هستید می توانید به Samsung Galaxy Pro  فکر کنید زیرا ساده تر است و ویژگی های جالب کم تری دارد.

مزایا: صفحه کلید QWERTY، صفحه نمایش با کیفیت و دوربین خوب

معایب: کوچک بودن نوشته های روی صفحه، کند بودن رابط کاربری دوباره فرمت شده، عامه پسند نبودن طراحی


منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد