عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia T

از زمان معرفی گوشی Sony Xperia T تمام علاقه مندان به گوشی های هوشمند نفس های خود را برای دیدن این گوشی در بازار حبس کرده بودند. سونی ادعا کرده بود که این گوشی به دوربینی 13 مگاپیکسلی ، پردازنده ی جدید 28nm Snapdragon S4  و صفحه نمایش بزرگ مجهز شده است. سونی در طراحی گوشیSony Xperia T  از دکمه های مجازی استفاده کرده است که به جمع و جور بودن ابعاد آن کمک کرده است.
آیا این گوشی می تواند در برابر رقبایی که از پردازنده ی چهار هسته ای بهره می گیرند حرفی برای گفتن داشته باشد؟ بیایید ویژگی های این گوشی را بررسی کنیم...
محتویات جعبه
• هدفون تو گوشی استریو
• کابل  microUSB
• شارژر دیواری
• برگه های گارانتی و دفترچه راهنما
طراحی
 سونی از زمان Xperia arc پیشگام طراحی گوشی های صفحه بزرگ بوده است . گوشی Sony Xperia T از سنت های سونی در این زمینه تبعیت می کند. به این معنا که گوشه های زاویه دار دارد و پشت آن کمی به سمت داخل فرو رفته است، این دو ویژگی به راحت بودن حمل و کار با گوشی کمک می کنند. قسمت جلوی این گوشی به علت داشتن دکمه های مجازی متمایز از دیگر گوشی هاست. وجود این دکمه ها و گوشه های گرد به گوشیSony Xperia T کمک کرده است تا طراحی منحصر به فردی داشته باشد. سونی در سمت راست این گوشی موبایل سه دکمه ی فلزی که با لیزر تراشیده شده اند قرار داده است. این دکمه ها شامل دکمه ی صدا ، دوربین و قفل صفحه نمایش می شوند و کلاس گوشی موبایل را به شدت بالا برده اند. سرعت واکنش این دکمه ها بالا است ولی اگر بزرگ تر بودند بیشتر خوشحال می شدیم. متاسفانه این دکمه ها در سمت پایینی سمت راست تعبیه شده اند و همین کار با دکمه ی صدا را کمی مشکل کرده است زیرا باید شست خود را خم کنید. طراحان نتوانسته اند دکمه ها را بالاتر قرار دهند زیرا در قسمت بالایی محل قرار گیری سیم کارت و کارت microSD تعبیه شده است. به علت یکپارچه بودن بدنه،سیم کارت و کارت microSD را اینجا قرار داده اند با این حال دسترسی به آنها آسان است و یک پوشش پلاستیکی به خوبی از آنها محافظت می کند.
لامپ اطلاع رسانی کوچکی از نوع LED در بالای صفحه نمایش وجود دارد که تنها در نور بسیار کم دیده می شود.
در کل، به راحتی از طراحی زیبا و متمایز گوشیSony Xperia Tمی توان فهمید که به سری Xperia  تعلق دارد. به علت وجود دکمه های مجازی و صفحه نمایش کوچک تر،  گوشیSony Xperia T  نسبت به رقبای صفحه بزرگش باریکتر و کوتاه تر است. به همین دلایل کار با این گوشی با یک دست بسیار ساده تر می باشد. با این حال سنگینی و ضخامت گوشیSony Xperia T  نسبت به پرچم داران امروزی گاها به کاربر این احساس را می دهد که یک گوشی موبایل بزرگتر در دست دارد.
صفحه نمایش
روشنایی صفحه نمایش 4.55 اینچی گوشی Sony Xperia T استفاده از این گوشی در فضای باز و نور مستقیم خورشید را میسر کرده است. با این حال انعکاس بیش از حد صفحه نمایش و محدود بودن زاویه دید لذت این تجربه را از شما می گیرد.

از آنجا که زاویه دید محدود است ، اگر از گوشه به صفحه نمایش نگاه کنید می بینید که کنتراست و رنگ ها محو به نظر می رسند.

یکی  ازمزیت های این صفحه نمایش تراکم پیکسلی 323 پیکسل بر هر اینچ است که به شما امکان می دهد حتی کوچکترین نوشته ها را بخوانید. این صفحه نمایش که توسط موتور موبایل BRAVIA پشتیبانی می شود می تواند تصاویر را با کیفیت Full HD نمایش دهد.
رابط کاربری و عملکرد
در گوشیSony Xperia T ، رابط کاربری معمول Sony Timescape UX روی اندروید 4.0 بستنی حصیری طراحی شده است. این رابط کاربری دربرگیرنده ی widget های آشنایی برای کنترل موسیقی، تصاویر و ویدئوهاست. خوراک های Timescape نیز تمامی به روز رسانی های شما در شبکه های اجتماعی را به صورت یکجا روی homescreen تان نمایش می دهند. ویژگی “Facebook inside Xperia” به شما کمک می کند تا فهرست دوستانتان را جمع آوری کنید. این برنامه هم چنین عکس های فیس بوکی شما به برنامه ی آلبوم انتقال می دهد.
ویژگی دیگری که در این نمونه از Timescape بستنی حصیری Small Apps نامیده می شود به شما امکان می دهد تا علاوه بر منوی چند کاره که برنامه های فعال شما را نشان می دهد در پایین صفحه به چهار کلید میانبر دیگر نیز دسترسی داشته باشید. شما می توانید به دلخواه خود برنامه های کوچکی از Play Storeرا به  این کلید ها که شامل تقویم، زمان سنج، یادداشت و ضبط صوت می شوند اضافه کنید. صرف نظر از کاری که در حال انجام آن هستید در هر لحظه به این چهار میانبر دسترسی دارید. به این ترتیب شما می توانید حین صحبت با گوشی یادداشت تهیه کنید یا روی یادداشت ها زوم کنید.
مزیت دیگر این رابط کاربری این است که کلیدهای کنترل ارتباطات در منوی اطلاع رسانی قرار دارند(درست مانند سامسونگ و LG ).همین ویژگی به شما کمک می کند تا ارتباط داده ای، بلوتوث،  Wi-Fi یا sound profiles خود را چک کنید. متاسفانه راهی نیست که بتوانید ارتباطات دیگر مانند GPS را به این منو اضافه کنید ولی در گوشی های LG این امکان وجود دارد.
صفحه کلید Timescape به خوبی کار می کند، دکمه های آن نیزاندازه و فاصله ی مناسبی دارند. هنگام کار با این صفحه کلید دسترسی به علایم نگارشی و آیکون های احساسی ساده است. ویژگی های مانند تکمیل و تصحیح خودکار به شما کمک می کنند تا سریع تر و دقیق تر بنویسید. یک ویژگی که شبیه به Swype است به صورت پیش فرض روی این گوشی قرار گرفته که برای کار با آن کافی است دست خود را روی حروف اولیه ی کلمه بکشید تا موتور پیش بینی کلمه آن را حدس بزند.
پردازنده و حافظه:
پردازنده ی گوشی Sony Xperia T تراشه ی دو هسته ای 28nm Snapdragon S4 است. توان این پردازنده 1.5 گیگاهرتز است. با اینکه رابط کاربری این گوشی سنگین است و انیشمین و آیکون های زنده ی بسیاری دارد هیچ گاه پیش نمی آید که احساس کنید توان گوشی در پردازش اطلاعات پایین است.
گوشی به 16 گیگابایت حافظه ی داخلی و یک RAM 1GB مجهز شده است. 2 گیگابایت از این 16 گیگابایت به نصب برنامه ها اختصاص یافته است در حالیکه 11 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار می گیرد.
اینترنت و ارتباطات
مرور گر بستنی حصیری غزل خداحافظی پیش از حذف پشتیبانی  Adobe Flash از اندروید با mobile Chrome در جیلی بیلی است. مرور صفحات وب در گوشی Sony Xperia T به علت قوی بودن پردازنده به خوبی انجام می شود. شما به راحتی می توانید در صفحات سنگین وب حرکت یا روی آنها زوم کنید. خوشبختانه بالابودن تراکم پیکسلی به شما کمک می کند تا ریز ترین نوشته ها را بدون نیاز به زوم بخوانید.
Xperia T از بالاترین سرعت دانلود یعنی 4G HSPA+ یا 42Mbits از لحاظ نظری پشتیبانی می کند با این حال شبکه ی شما باید قادر به انجام این کار باشد. این گوشی موبایل هم چنین از DLNA و NFC  پشتیبانی می کند.
دوربین
مسلما بهترین ویژگی گوشیSony Xperia T دوربین 13 مگاپیکسلی و حسگر نوری Exmor R آن است. دوربین این گوشی حتی از Xperia S نیز سریع تر است زیرا حتی در صورت قفل بودن صفحه نمایش در کمتر از یک ثانیه آماده به کار می شود. پردازنده ی قوی  گوشی Sony Xperia T به دوربین آن کمک می کند تا سریع و بدون گیر عکاسی پانوراما انجام دهد.
حسگر نوری 1/3 اینچی با دیافگرام f/2.4 همان چیزی است که در گوشی موبایل های رده بالا و پرچم دار امروزی به کررات دیده می شود. با این حال اندازه ی پیکسل ها در این حسگر 1.12 میکرون و کمتر از دیگر گوشی های رده بالا (یعنی 1.4 میکرون ) است. سونی توانسته این تعداد از پیکسل های ریز را در حسگری به این اندازه بگنجاند با این حال توانایی این پیکسل ها در جذب نور نیز حائز اهمیت است زیرا همانطور که می دانید هرچه پیکسل ها بزرگتر باشند میزان نور بیشتری جذب می کنند. بنابراین عملکرد پیکسل های درشت در نور کم بهتر است.
ویژگی های رابط کاربری Timescape به رابط کاربری دوربین جلوه ای تازه بخشیده اند. حالت عکاسی خودکار این رابط به شما امکان می دهد تا بدون نیاز به تنظیمات دستی فیلم برداری یا عکاسی کنید. در صورت نیاز به تنظیمات دستی می توانید حالت های مختلفی مانند فوکوس خودکار، حالت صحنه، تراز سفیدی و حالت تشخیص لبخند را فعال کنید. شما حتی می توانید کاری کنید که دوربین تنها از سر سوژه عکس بگیرد. تنها گلایه ای که از رابط کاربری دوربین داریم عدم وجود حالت HDR در آن است.
با اینکه کنتراست و اشباع رنگ در عکس هایی که در فضای باز گرفته شده بودند خوب بود اما عملکرد دوربین در کاهش نویز و ارائه ی جزییات چندان چشمگیر به نظر نمی رسید. می توان گفت سطح عملکرد دوربین مانند دیگر گوشی های رده بالای iOS و اندرویدی بود.
قابلیت فیلم برداری و عکاسی در نور کم دوربین در آزمایشات ما نتوانست خود را به خوبی نشان دهد. وقتی در شب از سوژه عکس انداختیم دیدیم که در اطراف اشیاء براق هاله ای محو و سفید بوجود آمده است. عملکرد این گوشی در شب چیزی فراتر از عملکرد دیگر گوشی های هوشمند نیست. کیفیت عکس هایی که در فضای بسته با فلاش گرفته شده بودند مطلوب بود ولی در صورت کاهش میزان نور می شد به راحتی نویز را در آنها دید.
این گوشی می تواند با کیفیت Full HD و با سرعت 30 فرم بر ثانیه بدون گیر فیلم برداری کند. حین حرکت افقی، دوربین به صورت خود را با نور محیط وفق می دهد. تنها ایرادی که می توان گرفت این است که دوربین نمی تواند فوکوس خود را برای مدت طولانی روی یک سوژه ی متحرک که فاصله ی خود را از دوربین کم و زیاد می کند حفظ کند. کیفیت صدای ضبط شده حین فیلم برداری نیز مطلوب است ولی چیز خاصی نمی توان درباره ی آن گفت.
درباره ی رابط کاربری فیلم برداری باید گفت که می تواند حین فیلم برداری از زوم دو انگشتی پشتیبانی کند. این رابط به حالت های پیش فرض متنوعی مجهز شده است.
رسانه ها
رابط کاربری اجرا کننده ی موسیقی Walkman به علت داشتن آیکون های دسته بندی آهنگ ها و دکمه های بازگشت شبیه به ویندوز فون است. در این رابط کاربری چند حالت پیش فرض اجرای موسیقی وجود دارد. صدای بلندگو همانطور که از سونی انتظار می رود حتی در حالت بیشینه با کیفیت و بلند است.
رابط کاربری اجرا کننده ی ویدئو در گوشی Sony Xperia T ساده اما زیبا است. این رابط از فایل های  DivX/Xvid با کیفیت Full HD پشتیبانی می کند. با استفاده از این برنامه می توانید آخرین ویدئوی اجرا شده روی گوشی را به وسیله ی متناسب سونی دیگری انتقال دهید و فایل را از همانجا که متوقف شده دوباره ببینید.
کیفیت تماس
درباره ی کیفیت تماس نکته ای خاصی برای گفتن نیست. با وجود دو میکروفون که صداهای مزاحم را فیلتر می کنند فردی که در آنسوی خط بود گفت که صدای ما گرفته و بی قدرت به گوش می رسد. او هم چنین ادعا می کرد که صدای ما کمی تغییر کرده بوده است.
باتری
باتری 1850 میلی آمپر ساعتی گوشی Sony Xperia T برابر با 7 ساعت مکالمه ی مداوم با 3G و 17 روز به حالت آماده به کار دوام آورد. شارژ این باتری موقع اجرای پیوسته ی موسیقی 16 ساعت و موقع تماشای ویدئو 5 ساعت دوام آورد. این رکورد  نسبت به رکورد متوسط گوشی های صفحه LCD بزرگ که 6 ساعت است کم به نظر می رسد.
نتیجه گیری
گوشی Sony Xperia T  در مقایسه با دیگر پرچم داران ویژگی خاص و منحصر به فردی ارائه نمی دهد با این حال طراحی زیبا یی دارد و خوش ساخت به نظر می رسد. همین ویژگی خریداران را به خود جلب می کند. دوربین 13 مگاپیکسلی که می تواند با سرعت قابل توجهی عکاسی کند مزیت دیگر این گوشی است. از حافظه و پردازنده ی گوشیSony Xperia T نمی توان انتقاد کرد زیرا سرعت عملکرد گوشی مطلوب است و با اضافه کردن کارت می توان حافظه ی آن را افزایش داد. با این حال اگر میزان انعکاس صفحه نمایش کمتر و زاویه دید آن بیشتر بود خوشحال تر می شدیم. بیشترین توقع ما از دوربین 13 مگاپیسکلی این گوشی بود که متاسفانه چیزی فراتر از گوشی های قبلی به نمایش نگذاشت. کیفیت عکس ها و ویدئوها نیز فراتر از آنچه در دیگر پرچم داران می بینیم نبود.
با اینکه اکثر پرچم داران قیمت های مشابهی دارند بزرگترین رقیب گوشیSony Xperia T  ، Samsung Galaxy S III است.  زیرا Samsung Galaxy S III صفحه نمایش 4.8 اینچی HD Super AMOLED دارد که بسیار با کیفیت تر از صفحه نمایش Xperia T است. مزیت دیگر Samsung Galaxy S III باریک و سبک تر بودن آن است. HTC One X نیز صفحه نمایش بزرگتری نسبت به گوشیSony Xperia T دارد ولی به دلیل یکپارچه بودن بدنه اش نمی تواند کارت حافظه پشتیبانی کند. LG Optimus 4X HD نسبت به  گوشیSony Xperia T صفحه نمایش بهتری دارد، بدنه ی آن نیز مانند گوشیSony Xperia T جمع و جور است با این حال عملکرد دوربینش چندان مطلوب نیست. با تمام این حرفها گوشیSony Xperia T  در مقابل گوشی جدید Optimus G چیزی برای ارائه کردن ندارد زیرا این گوشی پردازنده ی بهتری دارد، از مواد بهتری ساخته شده است و مانند گوشیSony Xperia T دوربین 13 مگاپیکسلی دارد.
اگر از گوشی های صفحه بزرگ چندان خوشتان نمی آید ولی به اکوسیستم iTunes علاقه مندید می توانید به iPhone 5 نیز فکر کنید. دیگر رقبای گوشیSony Xperia T  گوشی های ویندوز فونی نوکیا و HTC هستند. پردازنده ی  Lumia 920  مشابه پردازنده ی گوشیSony Xperia T است با این حال دوربینش به لرزش گیر مجهز است. HTC 8X نیز با وجود صفحه نمایش کوچکتر مجهز به تقویت کننده ی صدا است.
مزایا:خوش ساخت بودن و زیبایی بدنه، دسترسی آسان به سیم کارت و کارت microSD ، بلندگوی قوی و بلند، برنامه های مفید و کارامد و سریع بودن دکمه ی دوربین

معایب: کیفیت تماس معمولی، ناراحت بودن دکمه ی صدا، انعکاس بیش از حد صفحه نمایش و محدود بودن زاویه دید، کوچک بودن لامپ اطلاع رسانی LED


منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد