عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Go


مقدمه

این روزها دیگر تولید گوشی های زمخت و جان سخت از مد افتاده است با این حال این گوشی ها از مدت ها پیش به منظور رفع نیازهای  کاربران خاصی به بازار عرضه می شده اند. به همین دلیل محصولات ویژه ای به حساب می آیند که علی رغم ظاهر نه چندان دلچسبشان می توانند در برابر نیروهای طبیعی دوام بیاورند؛ نیروهایی که دیگر گوشی ها هرگز تحمل آن را ندارند.

سونی با ارائه ی گوشی Xperia go تلاش کرده تا تغییری در این رویه ایجاد کند، به این معنا که گوشی محکم و زمختی را تولید کند که در عین حال زیبا و جذاب هم باشد. می توان گفت که سونی در رسیدن به این هدف تا حدی موفق بوده است با این حال نمی توان منکر نواقصی شد که این گوشی دارد. اگر مطلب زیر را بخوانید متوجه می شوید که چرا گوشی Xperia go علی رغم خوب بودنش نمی تواند یک گوشی هوشمند عالی باشد.


طراحی

طراحی این گوشی را می توان به طور همزمان قوی ترین و ضعیف ترین طراحی برای یک گوشی جان سخت به حساب آورد.
ظاهر این گوشی زیبا است، ضخامت کمی دارد و جمع  جور است. درکل نمی توان جایی در آن یافت که زشت باشد؛ این نکته ی قابل توجهی در بازار امروز به حساب می آید. ظاهر آن گاها شما را یاد Xperia sola می اندازد که گوشی خوبی به حساب می آید.

با این وجود جنس پلاستیکی که سونی برای ساخت این گوشی موبایل استفاده کرده در بهترین حالت ناخوشایند و در بدترین حالت چندش آور است. البته این کاملا به سلیقه ی کاربر بستگی دارد. جنس پلاستیک بسیار خشن است و باعث می شود که گوشی بی ارزش جلوه کند. بهتر بود که سونی در این زمینه استاندارد را رعایت می کرد ولی گویا قصد داشته با استفاده از این پلاستیک کاری کند که کاربر پس از هر بار دست زدن به گوشی از خرید آن پشیمان شود.
البته که چیزهای بدتر از این نیز در دنیا وجود دارد پس آن را می پذیریم و رد می شویم. گوشی Xperia go یک گوشی سخت جان و زمخت به حساب می آید ولی فراموش نکنید که به عنوان یک گوشی هوشمند باید ابعاد صفحه نمایش آن مناسب باشد. به همین دلیل سونی پنلی 3.5 اینچی را برای آن انتخاب کرده است که ابعاد 320 در480 پیکسلی دارد. تراکم پیکسلی 165 پیکسل بر اینچ چندان جالب به نظر نمی رسد زیرا نوشته ها هم روی آن گاها خوانا نیستند. کیفیت این صفحه نمایش فاصله ی بسیار زیادی از صفحه نمایش های HD دارد. زاویه دید این صفحه نمایش متوسط است که متناسب با رده و نوع این گوشی است.

حال که درباره ی زمخت و جان سخت بودن حرف زدیم لازم به ذکر است که  گوشی Xperia go شباهتی به گوشی های زمخت و جان سخت قدیمی ندارد. تنها ویژگی مرتبط  گوشی Xperia go با جان سخت بودن ضد آب و گرد و غبار بودن آن است که در بسیاری از موارد کافی و راضی کننده است. این گوشی توانسته عنوان IP67 را دریافت کند که به معنای کاملا ضد گرد و غبار بودن این وسیله است. شما هم چنین می توانید گوشی Xperia go  را برای مدت 30 دقیقه در عمق یک متری آب قرار دهید. درب های پلاستیکی درگاه microUSB و ورودی هدست 3.5 میلی متری غیر قابل نفوذ هستند ولی باز ردن آنها با دست چندان مشکل نیست. سیم کارت و کارت  microSD  درزیر درب پشتی تعبیه و به خوبی مهر و موم شده اند.

رابط کاربری و عملکرد

گوشی Sony Xperia go از اندروید 2.3 استفاده می کند در حالیکه رابط کاربری کارخانه روی آن قرار گرفته است. ما همخواره رابط کاربری سونی را دوست داشته ایم و از اینکه به صورت پیش فرض روی این گوشی قرار گرفته راضی هستیم. این رابط کاربری در مقایسه با دیگر رابط های کاربری پیش فرض کارخانه ها خوب به نظر می رسد و استفاده از آن راحت است.

ظاهر بیشتر برنامه های پیش فرض را مطابق با تم اصلی رابط کاربری تغییر داده اند هرچند عملکرد آنها چندان عوض نشده است. احتمالا بیشترین تغییرات در نرم افزار Timescape وwidget های مرتبط با آن اتفاق افتاده است. Timescape برنامه ای است که بروزرسانی های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک یا توییتررا جمع آوری می کند و برای کاربر نمایش می دهد. می توانید برای افزایش قابلیت های Timescape می توانید Foursquare، YouTube، Picasa، Gmail و غیره را نصب کنید. حرف آخر اینکه ما بسیار از Timescape و عملکرد روان آن راضی هستیم هرچند که رابط کاربری به خوبی بهینه سازی نشده بود. حرکت در بین به روز رسانی های شبکه های مختلف بسیار راحت تر از چیزی است که Timescape ارائه می دهد.

پیام رسانی

صفحه کلید عمودی گوشی Sony Xperia go به دلایلی سنتی و مانند T9 است. اگر بخواهید با صفحه کلید عمودی QWERTY کار کنید باید با دکمه های کوچک آن کنار بیایید. مسلما استفاده از حالت افقی صفحه کلید راحت تر است با این حال نباید انتظار معجزه از آن داشته باشید.

اینترنت

از آنجا که اندروید گوشی Sony Xperia go نان زنجبیلی است مرورگر وب به خوبی کار نمی کند و گاها دچار گیر می شود. چاره ی کار ارحت است، تنها کافی است یک مرور گر دیگر مانند Opera یا Firefox نصب کنید. در بسیاری از موارد صفحه نمایش 3.5 اینچی می تواند تجربه ی خوبی از مرور صفحات وب برای شما فراهم کند. ابعاد صفحه نمایش هم چندان بد نیست ولی برای بهتردیدن وب ها بهتر است زوم کنید.
پردازنده ی گوشی Sony Xperia go دو هسته ای و یک گیگاهرتزی است بنابراین  می تواند از Flash Player پشتیبانی کند که با اکثر وب سایت ها متناسب است. به علت عدم وجود Wi-Fi می توانید از رادیوی پیش فرض HSPA استفاده کنید که می تواند از 14.4 Mbit/s روی خط برگشت سیگنال و 5.76 Mbit/s خط رفت آن پشتیبانی کند.

پردازنده و حافظه

گوشی Sony Xperia go یک گوشی جان سخت به حساب می آید ولی نمی توان گفت که ویژگی های آن ضعیف هستند. همانطور که قبلا گفتیم گوشی Sony Xperia go پردازنده ی دو هسته ای 1.5 گیگاهرتزی دارد که از نوع ST-Ericsson NovaThor U8500 است. اگر دقیقش را بخواهید همین پردازنده است که عملکرد خوب رابط کاربری را تضمین و پشتیبانی می کند.  RAM 512 مگابایتی آن نیز برای گوشی که با اندروید نان زنجبیلی کار می کند کافی به نظر می رسد.

خوشبختانه حافظه ی داخلی گوشی Sony Xperia go این 4 گیگا بایت است ولی با افزودن کارت microSD نهایتا تا 32 گیگابایت می توانید آن را افزایش دهید.

دوربین

دوربین 5 مگاپیکسلی گوشی Sony Xperia go گزینه های خوبی دارد مانند حالات صحنه، حالات فوکوس، نوردهی و غیره... البته انتظار ما از این دوربین چندان بالا نبود، تجربیات ما هم نشان داد که بهتر است سطح توقع پایینی از این دوربین داشته باشیم.

ارائه ی جزییات می توانست بهترین از اینها باشد زیرا نواحی روشن در عکس ها مایل به سفید می افتند و گاها رنگ ها گرم تر از آنچه هستند به چشم می آیند. اینها تنها مشکلات کلی دوربین هستند زیرا آزمایشات ما گاها نتایج بدتری در پی داشت. اما در کل دوربین این گوشی برای این رده از گوشی ها مناسب محسوب می شود.

نهایت کیفیت فیلم برداری می تواند HD باشد. اکثر اوقات فیلم برداری روان و بدون گیر انجام می شود ولی گاها دید می شود که تصویر گیر می کند با این حال کیفیت فیلم برداری از گوشی های رقیب گوشی Sony Xperia go بهتر است. ما از کیفیت فیلم برداری گوشی و کیفیت صدابرداری حین ثبت فیلم شگفت زده شدیم.

رسانه ها:

گوشی Sony Xperia go به دلیل پردازنده ی قدرتمند و دو هسته ای اش به خوبی از پس اجرای انواع فرمت های ویدئویی برمی آید.

اجرا کننده ی موسیقی ظاهری ساده دارد ولی کار خود را به نحو احسن انجام می دهد و از ویژگی هایی مانند xLOUD، پیش فرض های  EQ و تنظیمات دستی برخوردار است. با وجود اینها صدای بلندگو حین پخش موسیقی چندان بلند نیست.

کیفیت تماس

گوشی Sony Xperia go یک گوشی مطلوب برای برقراری تماس های صوتی است. متاسفانه گیرنده ی صدای گوشی چندان خوب عمل نمی کند زیرا موقع برقراری تماس درجاهای شلوغ صدای تماس گیرنده به سختی شنیده می شود  با این حال کیفیت کلی صدا قابل قبول است. میکروفون این گوشی ستاره ی این میدان است زیرا به علت ویژگی برطرف کننده ی صداهای مزاحم می تواند صدای شما را بلند و با کیفیت انتقال دهد.

دوام شارژ این باتری شما را متعجب می کن زیرا اگر به طور پیوسته با آن صحبت کنید 5.5 ساعت دوام می آورد و اگر آن را در حالت آماده کار و متصل به شبکه 3G قرار دهید شارژ آن برای 19.2 روز طول می کشد.

 

نتیجه گیری

مهم نیست که از چه زاویه ای به گوشی Sony Xperia go بنگرید چون نهایتا یک گوشی رده متوسط است. پردازنده ی آن در مقایسه با رده ای که  در آن قرار دارد خوب عمل می کند، می توان با صفحه نمایش بی کیفیت آن نیز کنار آمد البته اگر قاب پلاستیکی بی کیفیت آن این لذت را از شما نگیرد. بهتر است قبل از خرید این گوشی موبایل کمی آن را در دست بگیرید و ببینید آیا می توانید با آن کنار بیایید یا خیر.

به غیر از این موارد و ذات نان زنجبیلی این گوشی موبایل می توان گفت که Xperia go یک گوشی خوب رده متوسط است. اگر از آن دسته افرادی هستید که در شرایطی با گوشی موبایل خود کار می کنند که خطر نفوذ آب و گرد و غبار به آن وجود دارد بهتر است Xperia go را خریداری کنید.

مزایا: ضد آب و گرد و غبار بودن ، پردازنده ی 1 گیگاهرتزی ، کیفیت خوب فیلم برداری

معایب:  قاب پلاستیکی بی کیفیت ، کیفیت پایین صفحه نمایش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد