عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E dual


گوشی Sony Xperia E dual رویای افراد مقتصد است زیرا ارزان و متنوع است و می تواند به طور همزمان با دو سیم کارت کار کند. این ویژگی به کاربر امکان می دهد تا تماس های مربوط به دو زمینه ی کاری را با یک گوشی مدیریت کند یا دو سیم کارت داشته باشد یکی برای تماس های کاری و دیگری برای تماس های شخصی.مزیت دیگر  گوشی Sony Xperia E dual دسترسی آن به آرشیو برنامه های متنوع Google Play است. سخت افزارهای این گوشی نیز قابل قبول هستند زیرا  گوشی Sony Xperia E dual از صفحه نمایش 3.5 اینچی، پردازنده ی 1 گیگاهرتزی و دوربین 3.2 مگاپیکسلی بهره می گیرد. بنابراین می توان گفت که این گوشی می تواند نیازهای ضروری کاربر را براورده کند. آیا گوشی Sony Xperia E dual ارزش پولی را دارد که قرار است برای آن بپردازید؟

o        محتویات جعبه

o        هدست استریو ی عجیب مدل MH401C

o        کابل microUSB

o        شارژر دیواری

o        اطلاعیه ی FCC و راهنمای استفاده از گوشی

 

طراحی

باید سونی را برای طراحی چشم نواز گوشی Sony Xperia E dual تحسین کرد. مطمئنا طراحی این گوشی نمی تواند با گوشی موبایل های هوشمند رده اول رقابت کند زیرا تماما از پلاستیک ساخته شده است با این حال برای یک گوشی موبایل رده پایین طراحی قابل قبول و زیبایی دارد. پشت این گوشی موبایل کمی خمیده است و همین باعث راحتی کار با گوشی و حمل آن با یک دست می شود. برجستگی های پشت گوشی موبایل نیز باعث راحتی حمل آن می شوند. ضخامت این گوشی 11 میلی متر است که برای یک گوشی رده پایین نرمال محسوب می شود.

لامپ های اطلاع رسانی پایین گوشی Sony Xperia E dual به آن جلوه ی خاصی بخشیده اند. این لامپ ها از نوع RGB هستند و بسته به چیزی که می خواهند اطلاع دهند رنگ های متفاوتی بروز می دهند.

در پایین این گوشی دکمه های فیزیکی تعبیه شده اند، طراحی  فاصله ی آنها از هم به گونه ای است که احتمال فشار اتفاقی آنها کم شده است. دیگر دکمه های فیزیکی در سمت راست گوشی قرار گرفته اند؛ دکمه هایی مانند دکمه ی صدا، قفل صفحه نمایش و دوربین. تنها شکایت ما این است که دکمه ی صدا برای بعضی دست ها کوچک است.

صفحه نمایش

 سونی برای این گوشی یک صفحه نمایش کوچک و با کیفیت پایین در نظر گرفته است چیزی که به هیچ وجه ما را تحت تاثیر قرار نداد. این صفحه نمایش 3.5 اینچی است و ابعاد تصویر در آن 320*480 پیکسل است. با محاسبه ی این اعداد در ماشین حساب می توان فهمید که تراکم پیکسلی صفحه نمایش 165 پیکسل در هر اینچ است. به علت این تراکم پیکسلی گوشه ی آیکون ها به زیبایی نمایش داده نمی شود و خواندن نوشته ها ساده نیست. عمق رنگ ها و زاویه دید نیز این صفحه نمایش نیز متوسط است.

هنگام استفاده از گوشی Sony Xperia E dual در فضای باز باید روشنایی صفحه را در حالت بیشینه قرار دهید در غیر این صورت انعکاس نور نمی گذارد محتویات صفحه دیده شوند. متاسفانه در این گوشی موبایل حسگر نوری تعبیه نشده و باید میزان روشنایی صفحه را به طور دستی تنظیم کنید.

رابط کاربری

گوشی Sony Xperia E dual به صورت پیش فرض از اندروید به روز شده ی 4.1 جیلی بیلی استفاده می کند. Timescape سونی نیز روی این رابط کاربری قرار گرفته است. Timescape دارای برنامه ها و widget های مفید فراوانی است و همچنین شبکه های اجتماعی را به صورت پیش فرض روی خود دارد. علاوه بر اینها سونی برای این گوشی موبایل widget هایی طراحی کرده که گوشی موبایل را قادر به استفاده از دو سیم کارت به طور همزمان کرده است. یکی از این widget ها به کاربر امکان می دهد تا بتواند از هر دو سیم کارت تماس بگیرد یا پیام بفرستد. شمارنده ی پیامک نیز به صورت پیش فرض روی این گوشی تعبیه شده است. در کل رابط کاربری بیشتر از آنکه زیبا باشد کاربردی است و می تواند تمامی نیازهای ضروری کاربر را براورده کند.

برای عادت کردن به صفحه کلید پیش فرض مدتی زمان لازم است زیرا به علت کوچکی صفحه نمایش صفحه کلید نیز کوچک است؛ عادی است که حین نوشتن با آن غلط املایی داشته باشید. خوشبختانه ویژگی تصحیح خودکار غلط های شما را اصلاح می کند. در حین نوشتن به راحتی می توانید گوشی را از حالت عمودی به حالت افقی در بیاورید به این ترتیب صفحه کلید نیز تغییر جهت می دهد.

عملکرد دو سیم کارت به طور همزمان

در پشت گوشی Sony Xperia E dual محل قرار گیری دو سیم کارت با اندازه های معمول تعبیه شده است. می توانید هر دوی آنها را در حالت آماده به کار نگه دارید و از هر کدام آنها برای مدیریت کارهای متفاوت استفاده کنید. برای مثال می توانید از سیم کارت اول برای برقراری تماس و از سیم کارت دوم برای ارتباط 3G استفاده کنید. چگونگی استفاده از سیم کارت ها کاملا به کاربر بستگی دارد.
دکمه ی چرخان منوی پایینی انتخاب می کند که مسئولیت مدیریت تماس های خروجی و پیام ها به صورت پیش فرض باید با کدام سیم کارت باشد. اگر کاربری بخواهد که از هر دو سیم کارت برای برقراری تماس استفاده کند یک widget به او کمک می کند و لیستی از تماس های مربوط به آن سیم کارت را در اختیار کاربر می گذارد. هر دو سیم کارت می توانند ازمزیت 7.2Mbps HSPA بهره بگیرند.

پردازنده و حافظه

پردازنده ی گوشی Sony Xperia E dual  یک سیستم ارزان قیمت و ساده ی Snapdragon است که MSM7227A نامیده می شود. CPU این گوشی نیز تک هسته ای و 1 گیگاهرتزی است که با گرافیک Adreno 200 تقویت شده است. یک RAM 512 مگابایتی هم روی این گوشی قرار گرفته که این روزها به ندرت روی گوشی موبایل های هوشمند دیده می شود. اما در کل قدرت پردازش گوشی در این رده قابل قبول است و نیازهای کاربر را براورده می کند. به جز مواردی که پس زمینه ی زنده انتخاب می شود به ندرت اتفاق می افتد که حین رفت و آمد بین منوها و صفحات، گوشی موبایل گیر کند.مسلم است که  Xperia E dualنمی تواند بازی های سه بعدی پیش رفته را اجرا کند ولی آنهایی که کمتر پیشرفته هستند مانند Jetpack Joyride، Angry Birds Star Wars و Temple Run 2 به خوبی اجرا می شوند.

از آنجا که حافظه ی داخلی گوشی Sony Xperia E dual 4 گیگابایت است می توانید آن را با افزودن کارت microSD افزایش دهید. در حالت عادی گوشی تنها 2.2 گیگابایت از حافظه را برای ذخیره ی آهنگ، اسناد و دیگر رسانه ها در اختیار کاربر می گذارد در حالیکه 780 مگابایت حافظه به برنامه ها تخصیص می یابد.

مرور صفحات وب

مرور گر وب پیش فرض گوشی Sony Xperia E dual  به سختی از پس وب های سنگین و پر محتوا بر می آید. اما اگر از دیدن صفحات وب روی این صفحه نمایش کوچک و کم کیفیت لدت می برید باید بگوییم که گوشی نهایتا از پس لود کردن صفحات وب سنگین بر می آید. سونی برنامه ی مرورگر را تغییر نداده است بنابراین می  توانید از ویژگی های محدودی مانند bookmarks، tab های چندگانه و زوم استفاده کنید. ویژگی هایی مانند ذخیره صفحات وب و حفظ آنها برای مطالعه بدون اتصال به اینترنت و درخواست نمونه های دسکتاپ بعضی وب سایت ها هم قابل استفاده هستند. کیلیپ های یوتیوب روی این گوشی قابل اجرا هستند ولی به شما توصیه می کنیم آنها را اجرا نکنید زیرا عملکرد مرورگر وب را دچار مشکل می کنند.

دوربین

اختصاص یک دکمه به دوربین این گوشی کمی عجیب است زیرا دوربین تنها 3.2 مگاپیکسل است.دوربین این گوشی عکس هایی بی کیفیت را حتی در نور روز و فضای باز در اختیار کاربر می گذارد. ارائه جزییات، اشباع رنگ ها و دینامیک عکس های این دوربین نامطلوب است.

رسانه ها

مانند تمامی گوشی های هوشمند سونی که اخیرا به بازار عرضه شده اند گوشی Sony Xperia E dual نیز از همان اول دارای اجرا کننده ی موسیقی Walkman music player است. Walkman music player یکی از بهترین اجرا کننده های موسیقی پیش فرض گوشی های هوشمند است. این اجرا کننده ی موسیقی ویژگی های خوبی دارد مانند اینکه می توانید حتی با صفحه نمایش قفل با آن کار کنید یا اینکه از widget home screen برخوردار است. این برنامه می تواند در صورت نامرتب بودن آهنگ هایتان اطلاعات مربوط به آنها را دانلود کند. در صورتیکه ویژگی xLOUD فعال باشد می توان گفت که کیفیت صدای بلندگوهای این گوشی خوب و مطلوب است.

با استفاده از برنامه ی آلبوم می توانید عکس ها و ویدئو های خود را ببینید در حالیکه بر اساس زمان ثبت شان مرتب شده اند. برنامه ی فیلم نیز گزینه ی دیگری است که به شما امکان می دهد تا ویدئو های ذخیره شده را ببینید و اطلاعت مربوط به آنها جستجو کنید. بعید است که کسی بخواهد یک فیلم یا یک سریال را روی صفحه نمایشی به این بی کیفیتی تماشا کند با این حال این ویژگی ممکن است مفید باشد. این صفحه نمایش تنها می تواند ویدئوهایی را اجرا کند که کیفیت شان نهایتا 480p باشد بنابراین بهتر است خود را به دردسر دانلود ویدئوهای 720p نیاندازید. بیشتر فرمت های رایج ویدئو روی این گوشی قابل اجرا هستند ولی QuickTime (MOV) و MKV اجرا نمی شوند.

کیفیت تماس

اگر گوشی Sony Xperia E dual در یک چیز عملکردی عالی داشته باشد آن یک چیز مدیریت تماس ها است. صدای متساعد شده از این گوشی بلند و واضح به گوش می رسد. کیفیت صدا در آن سوی خط نیز مطلوب است. شایان ذکر است که ما گوشی را با شبکه ای آزمایش کردیم که کیفیت صدای آن HD نیست.

دوام شارژ باتری

باتری  گوشی Sony Xperia E dual قابل تعویض و 1500 میلی آمپر ساعتی است. شارژ این باتری 6 ساعت مکالمه ی مداوم را دوام می آورد. رکورد این باتری برای تماشای ویدئو و گوش دادن به موسیقی 8 ساعت و 33 دقیقه است. این رکوردها، رکوردهای متوسطی هستند بنابراین بهتر است توقع خود را از باتری این گوشی موبایل پایین بیاورید. می توانید میزان مصرف شارژ باتری را با انتخاب حالت آماده به کار بیشتر کاهش دهید زیرا در این حالت گوشی موبایل اتصالات غیر ضروری را قطع می کند. این کار باعث می شود تا شارژ گوشی موبایل در حالت آماده به کار تا 3 هفته دوام بیاورد.

نتیجه گیری:
بهترین ویژگی
گوشی Sony Xperia E dual  مدیریت تماس های تصویری است. این گوشی می تواند به طور همزمان دو سیم کارت را پشتیبانی کند و کیفیت تماس فوق العاده ای ارائه دهد. به این معنا که کاربر می تواند از هر سیم کارت برای کار خاصی استفاده کند و به این ترتیب کارهایش را بهتر مدیریت کند. این ویژگی باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود. علاوه بر این نمی توان گفت که عملکرد گوشی Sony Xperia E dual  نامطلوب است زیرا این یک گوشی مقرون به صرفه و رده پایین محسوب می شود.  

شایان ذکر است که کیفیت صفحه نمایش و دوربین   گوشی Sony Xperia E dual  مطلوب نیست ولی اگر قیمت این گوشی را در نظر بگیرید می فهمید که این نواقص چندان هم بزرگ نیستند. در واقع پیدا کردن گوشی هوشمند دیگری با این قیمت که بتواند از دو سیم کارت پشتیبانی کند بسیار بعید است.
مسلم است که اگر پول بیشتری هزینه کنید می توانید گوشی های دو سیم کارته ی بهتری نسبت به گوشیSony Xperia E dual پیدا کنید. برای مثال Samsung Galaxy S Duos و HTC Desire V هر دو صفحه نمایش های بهتری دارند و کیفیت عکس هایشان نیز بهتر است. اگر داشتن گوشی موبایل دو سیم کارته چندان بریتان اهمیتی ندارد می توانید با همین پول Sony Xperia U خریداری کنید.

مزایا:  پشتیبانی از دو سیم کارت ، کیفیت تماس عالی

معایب : کیفیت پایین صفحه نمایش ، دوربین متوسط

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد