عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

بررسی تخصصی گوشی HTC Desire X

طراحی

اگر فقط بگوییم که ظاهر گوشی HTC Desire X خوب است کمی کم لطفی کرده ایم ، زیرا این گوشی بسیار جذاب است و در واقع بهترین گوشی رده متوسطی است که اخیرا با آن مواجه شده ایم. پشت خمیده ی این گوشی باعث می شود تا بتوانید از کار با آن لذت ببرید و احساس راحتی بکنید. عملکرد آن خوب و کار با آن راحت است.

HTC باید به دو مورد توجه می کرد که نکرده است. اولی دکمه های فیزیکی است و دومی به جا ماندن اثر انگشت روی پشت پلاستیکی این گوشی است. دکمه ی قفل در بالا و دو دکمه صدا در سمت راست تعبیه شده اند. استفاده از دکمه های فیزیکی به دلیل واکنش ضعیف لمسی و تاخیر در انتقال مشکل است. اثر انگشت نیز روی نمونه ی مشکی این گوشی به راحتی به جا می ماند و پاک کردن آن مشکل است.

صفحه نمایش

برای ساخت صفحه نمایش 4 اینچی گوشی HTC Desire X از فن آوری Super LCD 2 استفاده شده است درست مانند جدیدترین گوشی HTC یعنی مدل One X . به همین دلیل است که این صفحه نمایش روشن و زنده  به نظر می رسد و به طور موثری زاویه دیدهای گسترده را مورد پوشش قرار می دهد. وضوح صفحه نمایش حتی در نور مستقیم آفتاب مطلوب است هرچند بهتر است در نور شدید با دست خود روی گوشی سایه بیاندازید. ابعاد تصویر این گوشی 480 در 800 پیکسل است که برای صفحه نمایشی با این اندازه قابل قبول است مخصوصا وقتی از چیدمان پیکسل RGB استفاده شده باشد.

رابط کاربری

HTC Sense 4.0 بر روی اندروید 4.0 بستنی حصیری نه تنها به عنوان یک رابط کاربری اختصاصی بلکه به عنوان یک تجربه جدید می باشد. هنگام کار با HTC Sense 4.0 اصلا احساس نمی کنید که با سیستم عامل اندروید 4.0 کار می کنید، البته این یک عیب نیست زیرا نتیجه کار، یک رابط کاربری راحت و لذت بخش است. برای شروع حلقه قفل معروف HTC به همراه چهار برنامه قابل تغییر بر روی صفحه اصلی قرار گرفته اند. علاوه بر  تمامی widget های موجود در اندروید 4.0 بستنی حصیری می توانید widget های مربوط به ساعت ، آب و هوا و شبکه های اجتماعی یا هر widget که به آن علاقه دارید را بگیرید. نباید از صفحه کلید مجازی این گوشی موبایل گذشت زیرا اندازه ی دکمه های بزرگ و کار با آن راحت است. این صفحه کلید ویژگی هایی چون اصلاح خودکار دارد که غلط های املایی حین نوشتن را اصلاح می کنند.

 

نرم افزار:

گوشی HTC برنامه های مفیدی را در گوشی HTC Desire X گنجانده است که نجات یا Rescue یکی از آنهاست. این برنامه توسط LogMeIn service پشتیبانی می شود به این منظور که اگر کاربر حین کار با گوشی به مشکلی برخورد کرد می تواند از نماینده ی گوشی HTC از راه دور کمک تکنیکی دریافت کند. بنابراین اگر در کار با گوشی تان با مشکل مواجه شدید و نتوانستید راه حل را پیدا کنید می توانید از برنامه ی Rescue استفاده کنید.  علاوه بر این HTC یک برنامه ی جدید را به بازار عرضه کرده است که با استفاده از آن و بسته به توانایی های گوشی قبلیتان می توانید اطلاعات تماس و دیگر داده ها را به گوشی جدید تان انتقال دهید. یک برنامه ی Tasks نیز وجود دارد که به کاربر امکان می دهد لیست کارهایش را تهیه کرده و آن را با حساب کاربری گوگل خود همزمان کند.

پردازنده و حافظه

از اینکه Desire X از پردازنده ی دو هسته ای Snapdragon S4 استفاده می کند و از 768 مگابایت حافظه رم پشتیبانی می کند چندان هیجان زده نشدیم. تراشه ای که در این Snapdragon بکار رفته MSM8225 نام دارد . عملکرد آن نیز در آزمایش های ما متوسط برآورد شد. واقعیت این است که پردازنده ی این گوشی به اندازه ی کافی سریع و قوی بوده و می تواند کارهای روزانه را بدون هرگونه مشکل جدی انجام دهد. گیرها به ندرت اتفاق می افتادند، رابط کاربری بدون از دست دادن حتی یک فرم عمل می کرد و برنامه ها به سرعت اجرا می شدند. ما در آزمایشاتمان  برنامه های سه بعدی را نیز روی گوشی HTC Desire X اجرا کردیم و دیدیم که به خوبی اجرا می شدند.

میزان حافظه ی داخلی این گوشی موبایل کافی و بیش از اندازه به نظر می رسد. یک گیگا بایت از حافظه به برنامه ها اختصاص داده شده و بقیه را می توان برای ذخیره ی موسیقی،عکس و دیگر رسانه ها استفاده کرد. بنابراین خرید یک microSD چندان ضروری و لازم به نظر نمی رسد.

مرورگر وب

نواقصی در مرورگر وب گوشی HTC Desire X دیده می شود که کار با آن را خسته کننده می کند. اول اینکه لود شدن وب های سنگین با تاخیر انجام می شود مخصوصا زمانی که روی آنها زوم می کنید. دوم اینکه هر گاه می خواهید به صفحه ی باز قبلی بروید مرورگر دوباره با صرف زمان آن را لود می کند. اما این مرور گر نکاتی مثبتی نیز دارد مثلا می تواند عکس ها را از صفحات حذف کند تا بتوانید نوشته ها با بزرگنمایی مطلوب بخوانید؛ این گزینه برای خواند روزنامه یا مقالات بسیار مفید است. Adobe Flash به صورت پیش فرض روی این گوشی موبایل قرار داده شده است، بنابراین می توانید از دیدن ویدئوهای به صورت آنلاین لذت ببرید. یک دکمه ی چرخان نیز تعبیه شده است که با استفاده از آن می توانید حالت plug-in را غیر فعال کنید.

دوربین

کیفیت عکس های گرفته شده با دوربین 5 مگاپیکسلی گوشی HTC Desire X خوب است ولی علیرغم HTC ImageChip چیز هیجان انگیزی درباره ی عکس ها وجود ندارد. با توجه به رده ی گوشی ، باید گفت که جزییات تصاویر خوب است ولی رنگ ها سرد و مرده به نظر می رسند. وقتی روی عکس ها زوم می کنید، نویزهای دیجیتال خود را بیش از پیش نشان می دهند.  با وجود این عکس های پانوراما ارزش به اشتراک گذاشتن با جهان را دارند. گوشی هایی که در نور کم و با استفاده از فلاش می گیرید چندان جالب به نظر نمی رسند.

باعث خوشحالی است که برنامه ی دوربین سریعا و بدون گیر اجرا می شود و عکس ها در یک چشم به هم زدن گرفته می شوند. علاوه بر این تعداد زیادی از فیلترهای تصویر و حالت های عکاسی روی این برنامه قرار گرفته اند. با استفاده از این گوشی موبایل می توانید حین ضبط ویدئو عکس بیاندازید. حداکثر ابعاد فیلم برداری 800 در 480 پیکسل است که در مقایسه با دیگر گوشی موبایل های رده متوسط که ابعاد فیلم برداری HD را پشتیبانی می کنند تا حدی ناامید کننده به نظر می رسد. به علت وضوح تصویر پایین و عدم وجود جزییات ویدئوها چندان جالب نیستند.

رسانه ها:

اجرا کننده ی موسیقی HTC Sense می تواند نیازهای شما را به خوبی برآورده کند. علاوه بر تمامی ویژگی های اولیه مانند قفل صفحه و widget صفحه ی اصلی، این برنامه ویژگی های تازه ای را نیز در برمی گیرد. برای مثال این برنامه می تواند یک فایل صوتی را از یک media server متصل به اینترنت بخواند ، SoundHound integration نیز به شما امکان می دهد تا در صورت از بین رفتن جزییات، بازهم آهنگی که در حال اجرا است را تشخیص دهید. این گوشی هم چنین از Beats Audio enhancements پشتیبانی می کند که با استفاده از آن می توانید صدا و باس را تقویت کنید.

فایل های MPEG4 یا DivX video را می توانید از روی گالری تصاویر HTC Sense اجرا کنید. حداکثر ابعاد تصویر در این حالت 800 در 480 پیکسل خواهد بود. اگر دیدید که بعضی از فایل هایتان از فهرست حذف شده اند تعجب نکنید زیرا تمامی فرمت هایی که پشتیبانی نمی شوند در این گوشی فیلتر می شوند. ما یک برنامه ی دیگر را مورد آزمایش قرار دادیم تا ببینیم آیا فایل های HD اجرا می شوند یا خیر. ولی دیدیم که این اتفاق نمی افتد بنابراین به خود زحمت لود کردن فیلم های 720p را ندهید.

کیفیت تماس

با اینکه کیفیت تماس فوق العاده نیست عملکرد گوشی HTC Desire X بالاتر از حد متوسط است. کیفیت صدای تماس چه با گوشی چه بدون آن کمی نامطلوب است ولی به اندازه ی کافی بلند است و صدا بدون صداهای مزاحم به خوبی شنیده می شود.

دوام باتری

با توان 1650 میلی آمپر ساعت، باتری جا به جا شدنی گوشی HTC Desire X می تواند 6 ساعت  مکالمه در شبکه 3G را پشتیبانی کند. این میزان قابل قبول است. در حالت آماده به کار شارژ باتری حدود یک ماه دوام می آورد و باید بعد از آن دوباره شارژ شود.

نتیجه گیری

گوشی HTC Desire X گوشی ای است که از خرید آن پشیمان نخواهید شد. تولید کننده توانسته است این گوشی را با قیمت مناسب و معقول به بازار عرضه کند با این حال می توانید با خرید آن در جمع خودنمایی کنید. علاوه بر عملکرد بدون گیر و خوب که از یک گوشی اندرویدی انتظار می رود، می بینیم که صفحه نمایش گوشی HTC Desire X نیز از کیفیتی بالاتر از رده متوسط  برخوردار است. با این حال بهتر است از کمبود ها و نواقص گوشی HTC Desire X هم مطلع باشید. برای مثال باید با دکمه ی فیزیکی ناکارآمد این گوشی کار کنید و از امکان فیلم برداری HD محروم بمانید. عملکرد مرورگر وب نیز چندان مطلوب نیست.

اگر به دنبال گزینه ی دیگری به جای  گوشی HTC Desire X هستید می توانید به Sony Xperia P فکر کنید. قیمت Sony Xperia P  بیشتر از گوشی HTC Desire X است ولی کیفیت دوربین بهتری دارد، بدنه ی آن از جنس آلومینیوم است و از صفحه نمایش روشن تری بهره می گیرد. اگر به صفحه نمایش های AMOLED علاقه دارید Samsung Galaxy S III Mini می تواند توجه شما را به خود جلب کند زیرا صفحه نمایش آن 4 اینچی و WVGA است. دوربین جلویی این گوشی نیز به خوبی کار می کند. اگر به دنبال محصول ارزانتری هستید می توانید گوشی HTC One V را امتحان کنید زیرا عملکرد آن مطلوب است ولی قیمت پایین تری دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد