عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

عصر دیجیتال

اطلاعات بروز و تخصصی موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و... در وب سایت www.asrdigital.ir

بررسی تخصصی تبلت Apple ipad 4

iPad Apple باعث افزایش و ارتقای انتظار کاربران از تبلت ها شده است زیرا این وسیله قادر است تا سریعا عکس ها ، ویدئوها ، بازی ها یا وب هایی را که کاربر می خواهد در اختیار او بگذارد. نسل چهارم iPad مانند نسل های قبلی از صفحه نمایش چشم نواز Retina بهره می گیرد اما در این نسل جدید یک تراشه ی جدید A6X در این تبلت به کار رفته تا عملکرد و گرافیک آن را تا دوبرابر بهبود بخشد. این تراشه نسل چهارم iPad را به وسیله ای تبدیل کرده که می تواند حجم زیادی از برنامه ها را بدون هیچ مشکلی مدیریت کند. این تبلت جدید بسیار تند و سریع است اما نسل چهارم iPad در کجای رقابت تبلت ها قرار دارد؟

طراحی

طراحی نسل چهارم iPad درست شبیه نسل سوم آن است زیرا از وزن و اندازه ی یکسان برخوردارند. ابعاد این تبلت جدید 24.1× 18.5× 0.9 سانتی متر و وزن آن 653.1 گرم است. این iPad جدید سنگین تر و بزرگ تر از iPad 2 است. گرایش کلی Apple این است که محصولات جدید خود را سبک تر و باریک تر از محصولات قبلی می سازد ولی چنین به نظر می رسد که صفحه نمایش بزرگ Retina  و پردازنده های قدرتمند iPad نسل چهارم به باتری بزرگی نیاز داشته اند که باعث افزایش اندازه و وزن این تبلت شده است.

ما هنوز هم از طراحی آلومینیومی و شیشه ای Apple راضی هستیم که در iPad 2 و نسل سوم iPad به کار رفته است. مانند دو مدل قبلی ،iPad  نسل چهارم در دو رنگ مشکی و سفید موجود است. تصمیم گیری بین انتخاب این دو رنگ به سلیقه ی شخصی افراد بستگی دارد و مزیت دیگری را در بر نمی گیرد. اما اگر پس از سالها از رنگ مشکی گجت های Apple خسته شده اید ، انتخاب رنگ سفید می تواند تغییر مطبوعی به حساب بیاید.

تنها چیز متفاوت در نسل چهارم iPad درگاه Lightning جدیدی است که در پایین iPad تعبیه شده و کوچکتراز رابط های قبلی است. لوازم جانبی جدیدی برای Lightning در حال ساخت هستند.


صفحه نمایش  Retina

وقتی اولین بار Apple از صفحه نمایش Retina در iPad 3 استفاده کرد ما شگفت زده شدیم. Apple توانسته بود صفحه نمایشی برای iPad  طراحی کند که حتی از تلویزیون HD هم با کیفیت تر است و نتیجه ی این کار ما را به شدت شگفت زده کرد.

صفحه نمایش 9.7 اینچی این تبلت  جدید درست مانند مدل قبلی با  2048 در 1536 پر شده است. صفحه ی این تبلت درست مانند همیشه ، زیبا است اما Nexus 10 و Amazon Kindle  از لحاظ کیفیت به پای iPad رسیده اند. Google Nexus 10 با ابعاد  2560 در 1600 پیکسل را در پنل 10 اینچی جا داده است ، Amazon Kindle Fire نیز توانسته است در صفحه ی 8.9 اینچی اش  1920 در 1200 پیکسل را بگنجاند.

از کیفیت و جزییات تصاویر حین تماشای ویدئو روی تبلت نسل چهارم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتیم. حتی در صحنه هایی که با نور کم فیلم برداری شده بودند رنگ ها طبیعی، پررنگ و زنده بودند.

نورسنج ما میزان روشنایی صفحه ی تبلت نسل چهارم را 346 lux  تشخیص داد که کمی کمتر از میانگین میزان روشنایی برای این رده از تبلت هاست. میزان روشنایی صفحه ی iPad نسل سوم بیشتر و 386 lux بود. عدد مربوط به Google Nexus 10 معادل 376 lux است.

وقتی یک عکس فوق العاده با کیفیت از پنگوئن را روی  Google Nexus 10 و  iPadنسل چهارم دیدیم ، تفاوت بین کیفیت ها بخوبی مشهود بود. صفحه نمایش Retina رنگ ها را زنده تر نشان می دهد، کنتراست آنها نیز بیشتر از Nexus 10 است. روی iPad رنگ مشکلی پرهای پنگوئن واقعی و پررنگ نمایش داده می شد در حالیکه این رنگ روی Nexus 10 رنگ پریده به نظر می آمد. زاویه دید iPad  نیز کمی وسیع تر از Nexus 10 است. تبلت گوگل مشخصات بهتری از لحاظ تراکم پیکسلی و میزان روشنایی دارد ولی صفحه نمایش iPad هنوز هم در این رده از تبلت ها بهترین است.

صفحه نمایش این تبلت ضد اثر انگشت است اما بعد دقایقی استفاده تعداد زیادی لکه روی آن می افتد. این لکه ها به سادگی پاک می شوند با این وجود آزاردهنده هستند.



صدا

مانند iPad های قبلی ، این iPad جدید نیز یک بلندگو دارد که در سمت چپ و پشت تبلت قرار گرفته است. نباید اجازه دهید که کوچک بودن بلندگو شما را به خطا بیاندازد زیرا صدای تولید شده توسط این بلندگو به راحتی می تواند یک اتاق را پر کند حال چه در حین بازی باشید چه در حال گوش دادن به موسیقی. خمیدگی ظریف گوشه ی iPad از انحراف صدا جلوگیری می کند و باعث می شود که وقتی تبلت را روی زمین قرار می دهید صدا تقویت شود.

موقع اجرای موسیقی صدای خواننده و هر یک از سازها به خوبی و با کیفیت زیاد به گوش می رسید. در حالت بیشینه ی صدا ، صدا کمی بی کیفیت می شود بنابراین بهتر است صدا روی 75 درصد یا کمتر باشد.

از انجا که موقع بازی تبلت را به خود نزدیک نگه می داریم در حین بازی effect های صدا بسیار بلند بودند.

iOS 6 و نرم افزار

iPad  نسل چهارم از iOS 6 استفاده می کند که آخرین سیستم عامل Apple است. بیشتر قسمت های رابط کاربری شبیه به iOS 5 هستند با این وجود تعداد بی شماری ویژگی های جدید در iOS 6 وجود دارند. فیس بوک وتوییتر در این این تبلت به صورت پیش فرض قرار گرفته اند و به نرمی و بدون گیر اجرا می شوند. با این تبلت از امکاناتی چون App Store به روز رسانی شده و ویژگی هایی چون Shared Photo Streams و VIP Mail برخوردار خواهید شد.

قابل ذکر است که تمامی ویژگی های نام برده در این قسمت در iPad نسل سوم و iPad 2 نیز وجود دارند.

Siri و املای صوتی

 Siriنیز جزئی از iOS 6 است که منشی صوتی را به نسل چهارم iPad آورده است. از دیدن Siri روی این تبلت هیجان زده شدیم زیرا فقدان آن در تبلت های قبلی احساس می شد. گرچه تبلت های قبلی می توانستند صدا را به متن تبدیل کنند ولی فاقد منشی صوتی هوشمند بودند. درست مانند iPhone ، می توانید Siri را تنها با فشار دادن و نگه داشتن دکمه ی home فعال کنید ، سپس می توانید مستقیما با iPad  صحبت کنید.

 Siriویژگی های تازه ای دارد که شامل پیدا کردن امتیازهای ورزشی ، زمان اکران فیلم ها و مجلات می شود. شما حتی می توانید با بکار گرفتن Open Table از Siri  به منظور رزرو کردن رستوران استفاده کنید.

متاسفانه سرعت Siri کمتر از منشی گوگل یا Google's assistant است. Nexus 10 نیز می تواند املای صوتی را ارائه دهد و قادر است عبارتی مانند " چه تبلتی می تواند سریعترین املای صوتی را ارائه دهد؟" را در سه ثانیه بنویسد در حالیکه iPad همین کار را در 12 ثانیه انجام می دهد. جالب است که حتی بدون وصل شدن به اینترنت هم می توانید با Google's assistant کار کنید.

صفحه کلید

 iPadها معمولا صفحه کلیدهای خوبی دارند. این صفحه کلیدها هم می توانند کل صفحه را بپوشانند و هم می توانند بخش کوچکتری از صفحه نمایش را اشغال کنند . وقتی Smart Cover یا پوشش هوشمند را وصل می کنید می توانید iPad را به صورت زاویه دار قرار دهید طوری که انگار دارید با یک نوت بوک کار می کنید.

ای کاش طراحان نرم افزار iPad در صفحه کلید مجازی آن یک ردیف را به اعداد اختصاص می دادند ولی بعد از مدتی به شیوه ی کار آن عادت می کنید زیرا برای نوشتن اعداد باید دکمه ی Shift را فشار دهید.

عملکرد

تراشه ی دوهسته ای  A6Xعملکرد نسل چهارم iPad را به شدت ارتقا و بهبود داده است. این تراشه در کنار گرافیک چهار هسته ای قرار گرفته و Apple ادعا کرده است که عملکرد CPU و GPU این iPad در مقایسه با مدل های قبلی دوبرابر شده است. سرعت بیشتر این iPad در آغاز درک نمی شود ، بعضی برنامه ها تنها چند ثانیه زودتر لود می شوند. فایده ی اصلی این پردازنده های قوی موقع اجرای بازی ها و برنامه های سنگین مشخص می شود.

در آزمایش معیار Geekbench 2 امتیاز نسل چهارم iPad به 1679 می رسد، این آزمایش قدرت پردازنده و عملکرد حافظه را مورد بررسی قرار می دهد . امتیاز نسل سوم iPad در این آزمایش 753 است با این وجود امتیاز Google Nexus 10 حتی از نسل چهارم iPad  بیشتر است و به 2,415 می رسد.

در آزمایش معیار Passmark CPU امتیاز نسل چهارم  iPad به 26,853 می رسد. این عدد دو برابر امتیاز نسل سوم iPad است. امتیاز Google Nexus 10 در این آزمایش 7809 است و فاصله ی زیادی با دو عدد قبلی دارد.

قسمتی از برنامه ی معیار GLB 2.1.2 عملگرد گرافیکی را اندازه گیری می کند. در این برنامه امتیاز نسل چهارم iPad برابر با 59 فرم در هر قسمت و امتیاز نسل سوم iPad برابر با 60 فرم در هر قسمت شد. عدد مربوط Nexus 10 برابر با 46 فرم بر هر قسمت بود که فاصله ی زیادی از دو عدد قبلی داشت.

در آزمایش معیار SunSpider JavaScript که عملکرد مرورگر وب را بررسی می کند نسل چهارم iPad رکورد 920.9 میلی ثانیه را به خود اختصاص داد در حالیکه رکورد نسل سوم iPad معادل 1810 میلی ثانیه بود. به این ترتیب سرعت مرورگر نسل چهارم iPad دو برابر نسل سوم آن است. رکورد Nexus 10 در این آزمون 1370 بود.

آزمایشات نزدیک به دنیای واقعی ما نیز نتایج مشابهی را نشان داد. ما به سرعت از مرور گر وب به صفحه اصلی تبلت بازگشتیم و بعد سریعا ک برنامه ی گرافیکی سنگین را باز کردیم ؛ مدت زمان تمامی این کارها 23 ثانیه و مانند رکورد iPad نسل سوم بود.

برنامه ها

در اوایل امسال Apple اولین بار در iPad نسل سوم از صفحه نمایش Retina استفاده کرد. از آن زمان برنامه نویسان مشغول به روز رسانی برنامه ها مطابق با صفحه نمایش با کیفیت Retina هستند تا کاربران بتوانند از این تراکم پیکسلی لذت ببرند. Apple به تازگی برنامه هایی سازگار با Retina را در App Store قرار داده است، برنامه هایی مانند ""Infinity Blade II، "Sky Gamblers: Air Supremacy" و vjay.

صحنه های "Infinity Blade II" به زیبایی طراحی شده اند، از معماری غنی پس زمنیه گرفته تا کوه های هاشور زده پشت صحنه. رنگ ها زنده و طبیعی به نظر می آیند و حرکات به نرمی و سهولت انجام می شوند. با این وجود از این موضوع که کل برنامه هنوز مطابق با Retina تغییر نکرده است ناامید شدیم. لوگوهای شرکت در صفحه ی بارگذاری، زره های خرد شده بعد از نبرد و نوشته ها علی رغم پس زمینه ی بسیار با کیفیت مبهم و تار به نظر می آیند.

برنامه ی با کیفیت و سنگین "Sky Gamblers: Air Supremacy” در iPad  جدید ظرف 15 ثانیه لود شد. این عدد 5 ثانیه کمتر از رکورد نسل سوم iPad است. با این وجود موقع بازی تفاوت چشم گیری بین این دو وسیله دیده نشد. گرافیک صفحه ی Retina در هر دو تبلت مسحور کننده بود.

برنامه ی ترکیبی ویدئویی vjay ظرف 4.5 ثانیه روی این تبلت جدید لود شد در حالیکه رکورد تبلت قبلی 9.6 ثانیه بود. اما پس از لود شدن تفاوت فاحشی در اجرای برنامه بین این دو وسیله وجود نداشت. لود کردن و اجرای چند ویدئو به سادگی و بدون گیر انجام می شد. به راحتی می شد روی آنها Effect ها یا موسیقی دلخواهتان را اعمال کنید. بعد از اعمال تغییرات پروسه ی خروجی گرفتن از برنامه تنها چند ثانیه طول کشید.

Wi-Fi

اپل Wi-Fi را در نسل چهارم iPad به دوباند ارتقا داده است(از 2.4 گیگاهرتز به 5 گیگاهرتز) که باعث افزایش دو برابری سرعت آن می شود.

دوربین

دوربین پشتی iPad جدید مانند نسل قبلی 5 مگاپیکسلی است و با نام تجاری آن iSight شناخته می شود اما Apple با تغییر سخت افزاری تلاش کرده است تا کیفیت عکس ها را بالاتر ببرد. دوربین در نسل چهارم از فیلتر hybrid infrared برخوردار است که در دروبین های SLR از آنها استفاده میشود. این فیلتر به طبیعی و واقعی بودن رنگ ها در عکس کمک می کند.

وقتی از یک ماشین در حال عبور با این دوربین عکس گرفتیم دیدیم که جزییات و خطوط کف خیابان به خوبی قابل تشخیص هستند اما تابلوی مغازه ای که در پس زمینه واقع شده بود خوانا نبود. برخلاف سایه های ساختمان ها، رنگ ها طبیعی و زنده بودند.

دوربین پشتی هم چنین می تواند با کیفیت 1080p  فیلم برداری کند ، این دوربین به لرزش گیر و ویژگی تشخیص چهره مجهز است. با این دوربین از ترافیک در حال حرکت فیلم برداری کردیم، کیفیت ویدئو ما را شگفت زده کرد . موقع فیلم برداری می توان تنها با یک اشاره روی یکی از اشیا یا افراد حاضر در تصویر زوم کرد. مانند همیشه iPad سریعا خود را با شرایط نوری متفاوت سازگار کرد.

 Apple بالاخره کیفیت دوربین جلویی را از VGA به HD ارتقا داد. هم اکنون دوربین جلویی iPad برابر با 1.2 مگاپیکسلی است. دوربین FaceTime نیز به ویژگی تشخیص چهره مجهز شده است زیرا متوجه شدیم که برنامه ی دوربین پیش از گرفتن عکس ، دور صورت افراد حاضر در عکس یک قاب سبز می اندازد. عکس های گرفته شده با این دوربین کمی نویز دارند اما کیفیت آنها به اندازه ی کافی مطلوب است.

AirPlay

مانند iPad 2 و نسل سوم iPad ، iPad  نسل چهارم نیز یکی از ویژگی های محبوب ما را در خود گنجانده است، این ویژگی محبوب AirPlay  است. iPad نسل چهارم می تواند با استفاده از Apple TV، به صورت روان با کیفیت 1080p محتوا را از روی تبلت به تلویزیون انتقال دهد.

 AirPlayبه شما امکان می دهد تا محتوای مورد علاقه ی خود را از روی iPad به تلویزیون انتقال داده و تماشا کنید. تنها لازم است دوبار روی دکمه ی home  کلیک کنید و سپس دست خود را به سمت راست بکشید. دکمه ی AirPlay به شما امکان می دهد تا Apple TV  را انتخاب کنید که به همان شبکه ی Wi-Fi متصل شده است. در عرض چند ثانیه می توانید محتویات  iPad را روی تلویزیون ببینید.

بین آنچه روی iPad و تلویزیون می بینیم تاخیر وجود دارد بنابراین بعضی از بازی ها مانند "Infinity Blade II," که به واکنش سریع نیاز دارند را نمی توان به راحتی بازی کرد. برای مرور صفحات وب و نشان دادن جدیدترین برنامه هایی که خریده اید به دوستانتان استفاده از صفحه ی تلویزیون عالی است.

دوام باتری

مانند نسل سوم ، iPad  نسل جدید نیز دارای باتری 45.5 وات بر ساعت لیتیوم- پلیمر است. این باتری می تواند 10 ساعت مرور وب از طریق  Wi-Fi، تماشای ویدئو یا گوش دادن به موسیقی را تامین کند. در آزمایش ما که شامل مرور صفحات وب ، عکاسی و ویرایش عکس، بازی کردن ، و تماشای ویدئو می شد نیز صحت ادعای Apple مبنی بر 10 ساعت دوام شارژ باتری ثابت شد.

در آزمایش باتری ما نسل چهارم iPad تمامی تبلت های 10 اینچی را پست سر گذاشت، این آزمایش شامل مرور پیوسته ی صفحات وب از طریق Wi-Fi با روشنایی  40 درصد است. باتری iPad به شکلی باورنکردنی 12 ساعت و 22 دقیقه دوام آورد. مسلما این عدد بالاتر از میانگین 7 ساعت و 3 دقیقه است. باتری Nexus 10 در همین آزمایش تنها 8 ساعت دوام آورد که البته بالاتر از میانگین است اما قابل قیاس با رکورد iPad نیست. باتری ASUS Transformer Pad TF700 نیز در آزمایش ما تنها 7 ساعت و 39 دقیقه دوام آورد.



نتیجه گیری

ظاهر محصولات Apple و احساسی که با استفاده ازآنها در کاربر به وجود می آید عوض نمی شوند؛ کارایی اهمیت بیشتری نسبت به ظاهر و طراحی دارد. نسل چهارم iPad تمامی مدل های قبلی را از نظر عملکرد پشت سر گذاشته است زیرا قدرت پردازش و گرافیک این نسل نسبت به نسل سوم دو برابر است. Apple وقتی این تبلت را در کمتر از یکسال پس از اولین iPad Retina به بازار عرضه کرد باعث تعجب همگان شد زیرا Apple هیچ گاه معرفی محصول جدید را از ترس پس زدن محصول قبلی در بازار به تاخیر نمی اندازد.

iPad  جدید در استفاده ی هر روزه با سرعت بیشتری برنامه ها را لود می کند و سرعت Wi-Fi نیز بیشتر است اما مادامی که از زمان سنج استفاده نکرده اید این تفاوت ها چندان به چشم نمی آیند. با این وجود iPad جدید دارای قدرت پردازنده ای است که باعث می شود همچنان در بازار رقابتی بماند و با قدرت دشوارترین برنامه ها را به خوبی اجرا کند.

کسانی که به دنبال خرید تبلت 10 اینچی هستند ممکن است با دیدن قیمت Google Nexus 10 وسوسه شوند اما صفحه نمایش این تبلت در مقایسه با صفحه ی iPad رنگ پریده به نظر می رسد و تعداد بازی ها و برنامه ها موجود برای این تبلت در مقایسه با iPad بسیار کم است.

نهایتا باید گفت که برای خرید تبلت ، بزرگترین رقیب  iPad ، iPad  مینی است که قیمتی منصفانه دارد، قابل حمل تر بوده و می تواند 275000 برنامه را اجرا کند. اما اگر به دنبال تبلت ی با صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت و سرعت عالی هستید نسل چهارم iPad  بهترین گزینه است.

مزایا: صفحه نمایش زیبای Retina، بهترین اکوسیستم برنامه های تبلت ، پردازش قدرتمند و عملکرد گرافیکی عالی و Wi-Fi دو باند پرسرعت.

معایب: عملکرد کند Siri.


منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال (نقد و بررسی تخصصی انواع تبلت ، موبایل ، دوربین دیجیتال ، لپ تاپ و ...)

بررسی تخصصی تبلت iPad Apple 3

طراحی

تفاوت بسیار چشمکیر است اما تقریبا جزئی و ناچیز. با وزن 650 گرم و قطر 9 میلیمتر، iPad جدید همان ابعاد 23.7 در  18.2 سانتیمتر را دارد اما اندکی ضخیم تر و سنگین تر از iPad 2 است که اکثر این وزن مربوط به ظرفیت بیشتر باتری داخل آن می باشد. در نهایت تعجب ، Apple در این مورد یک قدم رو به عقب برداشته است. برای ما این وزن اضافی در حین بازی و جستجو در اینترنت به چشم نیامد.

علاوه بر این طراحی آلمینیوم و شیشه ای Apple به زیبایی و جذابیت قبل است. درست مانند iPad قبلی، iPad جدید در دو رنگ سفید و مشکی موجود می باشد.

صفحه نمایش Retina

Apple چهار برابر تراکم پیکسل بیشتر را درون همان صفحه 9.7 اینچی جای داده است یعنی ابعاد تصویر 2048 x 1536 از فاصله نیم متری می توان تفاوت بین صفحه نمایش iPad 2 را با iPad جدید تشخیص دهید. اما از نزدیک این تفاوت بسیار حیرت آور است. درست مانند این است که آیکون ها بر روی صفحه نمایش شناورند و نوشته ها بسیار قوی هستند به طوری که وقتی روی آنها زوم می کنید، می توانید تک تک حروف را به وضوح مشاهده کنید. تبلت های با سیستم عامل Android تنها تا ابعاد تصویر 1920 x1200 را می توانند نشان دهند.

از نکاتی که شما را برای خرید تبلت وسوسه خواهد کرد این است که در هنگام تماشای ویدئو جزئیات بیشتری دیده می شود. همچنین رنگ ها درخشندگی بیشتری دارند. این یک اتفاق نیست زیرا iPad جدید 44% تنوع رنگ بیشتری دارد. به هر حال Brightness در iPad جدید 386 lux می باشد که در مقایسه با iPad 2 که 412 lux است اندکی تاریک تر است اما از میانگین 348 lux که برای تبلت ها در نظر گرفتیم بهتر است.

iPad 2 به نوبه خود در زمینه زاویه دید و شفافیت تصویر بهترین است اما iPad جدید در صنعت خود بهترین می باشد.

صدا

مانند iPad 2 ، در iPad جدید نیز یک بلندگوی ساده در پشت آن در قسمت پایین سمت چپ تعبیه شده است. صدای آن به اندازه کافی بلند می باشد اما اگر صدای آن را تا ته بلند کنید صدای آن خشن می شود. صدای آن هنگامی متعادل و لذت بخش می شود که حداکثر از 75% بلندی صدای آن استفاده کنید.

iOS 5.1 و نرم افزار

نرم افزار های iPad جدید بسیار آشنا به نظر می رسند. iOS 5.1 نرم افزارهای جدیدی را نیاورده است. iPad جدید همان طرح قدیمی خود را برای icon ها نگه داشته است و شما به آسانی با حرکت بالا به پایین می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. پس چه چیزی جدید است؟ برنامه جدید این است که شما می توانید عکس هایی را که Upload کرده اید را با استفاده از iCloud پاک کنید که این یک اصلاح بسیار بزرگ برای استفاده کننده گان iOS 5.0 است.

iOS 5.1 همچنین یک اصلاح در نرم افزار دوربین تبلت انجام داده است که دکمه شاتر دوربین را در مکانی طبیعی تر و راحت تر قرار داده است ، در سمت چپ صفحه درست بر خلاف مکان قبلی. شناسایی چهره نیز بهتر شده است که می تواند چندین چهره را همزمان شناسایی کند.

مشخصات دیگری نیز هستند که ما می خواهیم در آینده اضافه شوند که مهم ترین آنها با اشتراک گذاری عکس ها در Facebook در زمان استفاده از iPhoto است. و همچنین قابلیت افزودن فایل به ایمیل ها از طریق نرم افزار ایمیل. اما هنوز iOS در مقایسه با Windows 8 جای پیشرفت دارد.

صفحه کلید و فرمان های صوتی

این تبلت جدید همچنان در قسمت متن بسیارعالی است. صفحه کلید دقت و سرعت بسیار بالایی دارد. تایپ کردن بسیار راحت تر خواهد شد اگر یک Smart Cover را به iPad خود اضافه کنید. درست مانند زمانی که با کامپیوتر خود تایپ می کنید. امیدواریم Apple یک ردیف شماره در بالای حروف اضافه کند.

با اینکه خیلی ها از نبودن Siri در iPad جدید نا امید می شوند اما شما می توانید حجم زیادی متن را با استفاده از دکمه Voice Dictation در سمت چپ دکمه Spacebar وارد کنید.

کارایی

اندازه گیری کارایی iPad جدید دشوار است. زیرا مسئله تست سخت افزاری آن نیست بلکه تست این مسئله است که آیا کاربر همان تجربه روان تصاویر را در این ابعاد تصویر بزرگ خواهد داشت. و جواب مثبت است، بله Apple کاملا از پس این مسئله بر آمده است چه در هنگام ورق زدن برنامه ها، چه در هنگام سوئیچ کردن بین برنامه ها و چه در هنگام خروجی گرفتن فیلم ها از برنامه iMovie.

هرچه کار مورد نظر سنگین تر باشد تفاوت میان این تبلت و iPad 2 مشخص تر می شود. به عنوان مثال، هنگام باز کردن بازی گرافیک سنگین Infinity Blade II، با iPad جدید 20 ثانیه طول کشید که در مقایسه با 27 ثانیه iPad 2 بهتر است. از طرف دیگر هر دو تبلت صفحات وب را با سرعتی یکسان باز کردند.

در تست برنامه GLB 2.1.2 که برای اندازه گیری قدرت گرافیکی تبلت طراحی شده است، در بعضی از تست ها iPad جدید و iPad 2 بسیار نزدیک به هم بودند. به ع در تست  Egypt، iPad جدید 60 فریم در ثانیه تولید کرد و iPad 2 59 فریم در ثانیه. جالب است در این تست Asus Eee Pad Transformer Prime با پردازنده معروف Nvidia Tegra 3  توانست 53 فریم در ثانیه تولید کند.

درتست های بیشتر iPad جدید 1.9 میلیارد texels/second تولید کرد که در مقابل iPad 2 با 999.1 میلیون texels/seconds و Transformer Prime با 404.6 میلیون  texels/seconds بسیار قوی تر ظاهر شد.

در تست SunSpider JavaScript Benchmark که کارایی مرورگر اینترنت تبلت را بررسی می کند iPad جدید از پس Tegra 3 برآمد با امتیاز 1810 ms در برابر 2216 ms. اما به طور عجیبی امتیاز iPad 2 از iPad جدید هم بهتر بود یعنی 1699 ms.

تنها گله ما از حرارت است. باعث نگرانی نیست اما متوجه شدیم که پایین سمت چپ iPad در زمان استفاده داغ می شود. به خصوص زمانی که از 4G استفاده کردیم.پس از تماشای یک ویدئو 15 دقیقه ای در YouTube دمای تبلت به 35 درجه سانتیگراد رسید. به عنوان مقایسه دمای Transformer Prime در این شرایط به 29 درجه سانتیگراد رسید.

برنامه ها

با بیش از 200,000 برنامه موجود برای iPad ، به آسانی می توان فهمید که چرا Apple این چنین در صنعت تبلت پیشتاز است. این کمپانی در حال پیشرفت است با اضافه کردن یک برنامه جدید به نام iPhoto. با این برنامه شما به راحتی می توانید کیفیت عکس های خود را تنها با یک حرکت تغییر دهید. برای مثال برای روشن تر کردن یک عکس، به آرامی آن را روی صفحه نگه می داریم و می کشیم. و سپس می توانیم ژورنال بسازیم و عکس هایمان را در iCloud برای دوستان خود بفرستیم.

از برنامه های شرکت های دیگر می توان به بازی Sky Gamblers: Air Supremacy اشاره کرد. همچنین از 40 برنامه دیگری که برای صفحه نمایش Retina ساخته شده اند می توان به Flipboard، SketchBook Pro، Twitter و StockTouch اشاره کرد. تنها عیب این برنامه ها حجم بالای آنهاست.

دوربین ها

دوربین iPad جدید از 3 مگاپیکسل به 5 مگاپیکسل ارتقا یافته است و نام جدید iSight را دارد. با وجود این سوال که چرا باید با این وسیله به این بزرگی عکاسی کنیم ، قابلیت عکاسی ارتقاع یافته و به ما این امکان را می دهد تا صحنه ها را با کیفیت بهتری عکاسی کنیم.دو تصویر مشترک گرفته شده توسط هر دو iPad در iPad جدید کیفیت بالاتری دارد.

همچنین این تبلت قادر به فیلم برداری با ابعاد 1920 x 1080 می باشد. تمامی اجزاء یک منظره از آجرها گرفته تا تمامی جزئیات دور در فیلم معلوم است. متاسفانه دوربین جلو کیفیت 640 x 480 دارد، بهتر بود کیفیت آن را به 1280 x 720 ارتقاء می دادند.

AirPlay

یکی از ویژگی های مورد علاقه ما که در iPad جدید پیشرفت و ارتقاع پیدا کرده است، قابلیت AirPlay می باشد. توسط AirPlay شما می توانید تمامی ویدئوهای داخل iPad را با کیفیت 1920 x 1080 به Apple TV منتقل کنید. با فشار یک دکمه به iPad دستور می دهیم که ویدئوهایی را که در iPad ساخته ایم به Apple TV منتقل کند. با این که باید چندید ثانیه برای پخش شدن ویدئو صبر کنیم ، کیفیت آن بسیار عالی است.

شما می توانید هر چیزی را از صفحه نمایش iPad به Apple TV منتقل کنید اما این انتقال محدود به کیفیت تصویر 1280 x 720 می باشد. البته بازی کردن بازی های با کیفیت بالا در این شرایط بسیار لذت بخش خواهد بود.

دوام باتری

ظرفیت باتری در iPad جدید از 25 وات/ساعت به 42.5 وات/ساعت رسیده است. Apple ادعا می کند باتری iPad به طور مدام 10 ساعت برای گشت و گذار در وب به وسیله Wi-Fi و 9 ساعت به وسیله شبکه های موبایل جواب می دهد. در استفاده ترکیبی ما از برنامه ها از جمله بازی ، اینترنت ، عکاسی و ادیت عکس ها باطری iPad طبق ادعای Apple جواب داد.

نتیجه گیری جهت خرید تبلت

مزایا: صفحه نمایش فوق العاده Retina ، دوربین عالی 5 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم برداری Full HD، قابلیت AirPlay بهبود یافته ، بهترین برنامه های موجود برای یک تبلت.

معایب: سمت چپ پایین آن گرم می شود، دوربین جلو HD نیست.


منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال (نقد و بررسی تخصصی انواع تبلت ، موبایل ، دوربین دیجیتال ، لپ تاپ و ...)


بررسی تخصصی گوشی HTC Desire S

امروزه HTC Desire یکی از گوشی های اصلی و پرطرفدار در اروپا است. این گوشی ویژگی های اندرویدی ای دارد که گوگل امید داشت بتواند در گوشی Nexus One خودش قرار دهد. گوگل قصد داشت که HTC را در پس دنیای فن آوری به رسوایی بکشاند و علاقه مندان به ویندوز فون را تنها بگذارد. HTC Desire اصلی توانست  بین کارایی، مقرون به صرفه بودن و زیبایی تعادل ایجاد کند حال باید دید که گوشی HTC Desire S چه ویژگی اضافه تری دارد؟ HTC در تولید HTC Desire S توانست به پیشرفت های زیادی دست پیدا کند زیرا دوام شارژ باتری این گوشی بیشتر است، طراحی باریک تر، سبک تر و زیباتری دارد، بدنه ی آن از آلومینیوم یکپارچه ساخته شده است، از تماس ویدئویی پشتیبانی می کند و از سیستم عامل نان زنجبیلی بهره می گیرد که HTC Sense 2.1 روی آن قرار گرفته است. آیا گوشی HTC Desire S با این ویژگی ها می تواند از HTC Desire پیشی بگیرد؟
طراحی
گوشی HTC Desire S از نظر ظاهری شبیه به مدل قبلی ارائه شده توسط همین شرکت است با این تفاوت که بدنه ی این مدل به صورت یکپارچه از آلومینیوم ساخته شده است. وزن، ابعاد متناسب و طراحی این گوشی باعث می شوند که حمل و کار با آن راحت باشد. در کل  گوشی HTC Desire S از نظر طراحی از رقبای خود برتر است.
صفحه نمایش گوشی HTC Desire S مانند HTC Desire 3.7 اینچی است و از فناوری Super LCD استفاده می کند. ابعاد این صفحه نمایش 480*800 پیکسل است. با در نظر گرفتن سطح روشنایی، زاویه دید و کنتراست می توان گفت که این صفحه چندان بد نیست. شایان ذکر است که در این گوشی سرعت واکنش صفحه به تماس دست بسیار عالی است.
در بالای صفحه نمایش و در زیر یک شبکه ی فلزی زیبا، پخش کننده ی صدا قرار دارد. پخش کننده ی صدا در واقع کنار دوربین مخصوص تماس های تصویری تعبیه شده است. در سمت چپ بدنه ی آلومینیومی یکپارچه دکمه ی صدا و درگاه microUSB قرار دارد. ورودی 3.5 میلی متری هدفون و دکمه ی روشن/خاموش نیز در بالای گوشی تعبیه شده اند. متاسفانه  گوشی HTC Desire S از درگاه HDMI پشتیبانی نمی کند. اگر به پشت گوشی نگاه کنید دوربین 5 مگاپیکسلی و فلاش LED آن را خواهید دید. با این وجود برای دوربین دکمه ی مخصوص طراحی نشده و عکاسی با دوربین کمی خسته کننده است.
رابط کاربری
 گوشی HTC Desire S از جدیدترین نمونه ی رابط کاربری Sense بهره می گیرد که روی نان زنجبیلی گوگل قرار گرفته است. Sense قدیمی طرفداران پر و پا قرصی در بین کاربران و منتقدین داشت با این حال نمونه ی جدید HTC Sense 2.1  نیز در بعضی حوزه ها پیشرفت خوبی داشته است.
 هسته ای اصلی Sense  در HTC Sense 2.1 نیز حفظ شده است زیرا 7 home screen دارد که کاربر می تواند آنها را شخصی سازی کند. آنچه در این رابط کاربری ارتقا یافته مدیریت تنظیمات، برنامه ها و عملکرد است.  پیش رفت در عملکرد، سرعت و ثبات این رابط کاربری به خوبی مشهود است.

کشوی برنامه ها اولین چیزی است که از مجموع این پیشرفت ها دوست داریم به آن اشاره کنیم. در کشوی برنامه های Sense 2.1  نمی توانید به هر سمت که خواستید حرکت کنید. شما تنها می توانید در قسمت هایی به سمت پایین حرکت کنید که 16 برنامه را در یک صفحه نمایش می دهند. تجربه ی کار با کشوی برنامه ها در این رابط کاربری به سادگی و روانی کار با اندروید خام نیست و بیشتر شبیه تجربه ی کار با گوشی های iPhone،  Samsung یا Sony Ericsson است. در پایین کشوی برنامه ها یک نوار با سه آیکون وجود دارد. آیکون "All apps" تمامی برنامه ها، آیکون "Frequent" 16 برنامه ی اخیر استفاده شده و آیکون "Downloaded" تمامی برنامه های دانلود شده را نشان میدهد. این سه آیکون به شما کمک می کنند تا مجبور نشوید در کشوی برنامه ها بگردید.

در رابط کاربری HTC Sense 2.1 یک نوار استاتوس قرار دارد که وقتی از بالا به سمت پایین کشیده شود می توانید کلید تنظیمات سریع  Wi-Fi، tethering ،  Bluetooth و GPS را در آن ببینید.
 در widget های HTC گزینه های زیادی برای شخصی سازی وجود دارد، برنامه ی "Scenes" نیز محیط های پیش فرضی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید.
در مجموع تجربه کار با Sense 2.1 چیزی فراتر از تجربه ی کار با اندروید خام است. این ویژگی هم چنین باعث افزایش جذابیت گوشی HTC Desire S در بازار شده است. ارتقای ویژگی های دوستدار اجتماع مانند (Friend Stream) و contact management نیز باعث محبوبیت این گوشی در چشم خریداران شده است.
سازمان دهی و پیام ها
مدیریت تماس ها در این گوشی شبیه به HTC Sense قبلی است زیرا با استفاده از widget ویژه یا بالا کشیدن کلید dialer می توان به آنها دسترسی پیدا کرد. وقتی دکمه ی dialer بالا است تنها کافی است که شماره ی فرد یا اول نام آن را بنویسید به این ترتیب اطلاعات تماس او نمایش داده می شود. این سیستم از کار در آمده است زیرا کار با آن ساده و حرکت در آن راحت است.
در پشت ویژگی organizer اندروید همان شخصی سازی HTC را خواهید دید که در دیگر گوشی هایی که با Sense کار می کنند دیده می شود؛ همان widget های مفید و کارامد همیشگی مانند تقویم، پیامک و ایمیل که افزایش قابلیت و توانایی بهتر شخصی سازی گوشی موبایل شما را به همراه  دارد.
پیام ها:
تجربه ی نوشتن پیام با گوشی HTC Desire S در یاد شما می ماند. Widget های مورد نظر به راحتی پیام ها و پیام ها را در اختیار شما قرار می دهند. نوشتن با صفحه کلید  گوشی موبایل نیز بسیار ساده است. صفحه کلید گوشی HTC Desire S قطعا یکی از بهترین صفحه کلیدهای موجود اندرویدی در بازار است. بعضی از ویژگی های آن مثل برزگ نمایی  شبیه به صفحه کلیدهای iPhone است.
همه ی این ها دست به دست هم میدهند و سرعت نوشتن روی صفحه نمایش 3.7 اینچی HTC Desire S را ارتقا می دهند.
رسانه ها و دوربین
رابط کاربری دوربین ساده و کار با آن راحت است. سرعت واکنش آن به لمس خوب است ولی اگر آیکون ها کمی بزرگتر طراحی می شدند بهتر بود. در رابط کاربری جای حالات مختلف عکاسی خالی ست حالاتی مانند عکاسی در شب و ماکرو.  با این وجود فیلترهای خوبی در رابط کاربری گنجانده شده است. فاصله زمانی بین هر عکس بسیار کوتاه است. جای تحسین داشت که گوشی موبایل حین پردازش عکس قبلی و پیش از آماده شدن برای عکس بعدی گیر نمی کرد. 
کار دوربین 5 مگاپیکسلی در ثبت جزییات و ارائه ی رنگ ها اغلب خوب و قابل قبول است.
گوشی HTC Desire S می تواند با کیفیت HD و با سرعت 30 فرم بر ثانیه فیلم برداری کند با این حال حین اجرای آن گاها فرم ها می افتند.
برنامه ی گالری شامل شبکه ای از آیکون های تصاویر و ویدئوهاست که تنها با یک اشاره می توانید آنها را بادیگران به اشتراک بگذارید. گوشی HTC Desire S از DNLA پشتیبانی می کند به این ترتیب می توانید با وسایل متناسب دیگر ارتباط برقرار کنید.
اجرا کننده ی موسیقی نیز ظاهر زیبایی دارد و از Cover Flow پشتیبانی می کند. این اجرا کننده هم چنین می تواند آهنگ ها را به ترتیب آلبوم ، خواننده و playlist ها مرتب کند. یک لینک مستقیم یوتیوب نیز وجود دارد که ویدئو های آهنگ های اجرا شده ی اخیر را نمایش می دهد. رادیو FM نیز به خوبی کار می کند. قدرت بلندگوی اصلی متوسط است با این حال کیفیت صدا حین استفاده از هدفون خوب است.
اجرا کننده ی ویدئوی گوشی HTC Desire S می تواند فرمت ها ی MPEG-4 و H.264 را با کیفیت HD بدون کوچکترین مشکلی اجرا کند.
ارتباطات
 گوشی HTC Desire S از اکثر ویژگی های ارتباطی پشتیبانی می کند، ویژگی هایی چون 3G دوباند ، GSM  چهار باند،  Wi-Fi و Bluetooth به صورت پیش فرض. این گوشی همچنین می تواند از گزینه های sync داده ی موجود روی نان زنجبیلی مانند  tethering Wi-Fi و تبادل داده پشتیبانی می کند.

عملکرد
پردازنده ی 1 گیگاهرتزی، افزایش 30 درصدی توان RAM و GPU به روز شده در HTC Desire S باعث می شوند که نتوانیم درباره ی توان پردازش آن گلایه کنیم. البته HTC Desire S ،حداقل از لحاظ نظری ، در این حوزه به پای  گوشی موبایل هایی که پردازنده ی دو هسته ای دارند نمی رسد.
اما در عمل در عملکرد  گوشی HTC Desire S هیچ نقصی ندیدم. بنابراین اگر یک کاربر معمولی هستید می توان گفت که بدون هیچ نگرانی می توانید به پردازنده ی یک هسته ای   گوشی HTC Desire S اعتماد کنید. ولی سوال اینجاست که آیا با گسترش برنامه های ویژه ی پردازنده های دو هسته ای HTC Desire S می تواند خود را به روز نگه دارد؟
ما گوشی HTC Desire S را به کاربرانی توصیه نمی کنیم که از گوشی استفاده ی سنگین می کنند. مخصوصا اینکه قیمت HTC Desire S در مقایسه با گوشی هایی که پردازنده ی دو هسته ای دارند کمتر است و اینکه رابط کاربری HTC Sense به خوبی از پس کارها بر می آید.
دریافت تماس ها به شکلی است که هیچ تماسی از دست نمی رود،کیفیت تماس نیز متوسط ولی قابل قبول است.وقتی با گوشی تماس گرفتیم فرد گیرنده گفت که صدای ما بدون نویز و پارازیت به گوش می رسد. کسانی که با ما تماس می گرفتند نیز گفتند که کیفیت صدای ما در آنسوی خط مطلوب بوده است. بلندگوی مخصوص تماس ها نیز با اینکه صدای مخدوشی ارائه می داد کاربردی بود.
باتری
افزایش دوام شارژ باتری یکی دیگر از پیشرفت های HTC Desire S نسبت به HTC Desire است. باتری 1450 میلی آمپر ساعتی HTC DesireS می تواند 190 دقیقه مکالمه ی مداوم بیشتر را دوام بیاورد. به این معنا که HTC DesireS 9 ساعت مکالمه ی پیوسته و 430 ساعت در حالت آماده به کار دوام می آورد. ما یک روز کامل از HTC DesireS استفاده ی سنگین کردیم  با این حال مقدار کمی شارژ باقی ماند به این معنا که اگر استفاده ی شما از گوشی نرمال باشد تقریبا تا دو روز شارژ خواهد داشت.
بررسی HTC esireSD باعث خوشحالی ما بود زیرا گوشی در نوع خود به جای یک انقلاب بد، یک پیشرفت تدریجی به حساب می آید. HTC Desire S با طراحی زیبا، بدنه ی یکپارچه ، عملکرد روان، رابط کاربری HTC Sense اش دل هر خریداری را به دست می آورد. همانطور که گفتیم  HTC DesireS یک گوشی انقلابی نیست بنابراین اگر  کاربر پرمصرفی هستید بهتر است به یک گوشی با پردازنده ی دو هسته ای مانند LG Optimus 2X فکر کنید. دوستداران رسانه ها نیز ممکن است به گوشی هایی با صفحه نمایش بزرگتر علاقه داشته باشند؛ گوشی هایی مانند HTC Incredible S یا Samsung Galaxy S2.
مزایا: بدنه ی یکپارچه ی با ابعاد متناسب، رابط کاربری HTC Sense 2.1 ، روشنایی مطلوب صفحه نمایش و سطح قابل قبول رنگ ها و کنتراست
معایب: نداشتن دکمه ی دوربین، عدم پشتیبانی از درگاه HDMI، کیفیت پایین دوربین و پردازنده ی یک هسته ای


منبع :فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال

بررسی تخصصی گوشی HTC ChaCha

نام گوشی HTC ChaCha و Salsa از فرهنگ شاد و متنوع لاتین گرفته شده است. گوشی های جدید HTC که به دکمه ی مخصوص فیس بوک مجهز شده اند شما را وسوسه می کنند تا استاتوس خود را در فیس بوک به روز کنید یا سری به پروفایل دوستانتان بزنید. نام این دو گوشی از نام رقص های لاتین گرفته شده است. شاید HTC امید داشته که هیجان و تنوع فرهنگ آمریکای لاتین به این گوشی های دوستدار اجتماع نیز انتقال یابد. Salsa قیمت بالاتری دارد ولی از مشخصات مشابه و صفحه کلید فیزیکی QWERTY بهره می گیرد. ما امیدورام که گوشی فیس بوکی HTC ChaCha بتواند تحولی در عرصه ی گوشی های دوستدار اجتماع ایجاد کند.

طراحی

قیمت  گوشی HTC ChaCha از HTC Salsa کمتر است در نتیجه کیفیت ساخت پایین تری دارد. با این حال آنقدرها هم بی کیفیت نیز که حین استفاده صدای جیر جیر بدهد. با وجود یک صفحه کلید QWERTY در ابعاد واقعی ، صفحه نمایش این گوشی تنها  2.6 اینچ است. گوشی HTC ChaCha  در رنگ های نقره ای ، آبی و سفید به بازار عرضه شده است با این حال چنین رنگ هایی برای همه ی افراد مناسب نیستند زیرا حس جوان پسندانه و فیس بوکی را انتقال می دهند. در طراحی گوشی HTC ChaCha و در وسط آن ، جایی که صفحه نمایش با QWERTY برخورد می کند ، خم عجیبی تعبیه شده است. وجود این خم باعث می شود که گوشی بهتر در دست جای بگیرد و موقع گذاشتن آن روی سطح، صفحه کلید و صفحه نمایش با سطح تماس برقرار نکنند به این ترتیب از به وجود آمدن خش روی اینها جلوگیری می شود.

صفحه نمایش گوشی ChaCha  در حالت افقی 2.6 اینچ است. خوشبختانه در این گوشی اندازه ی صفحه نمایش چندان اهمیتی ندارد زیرا کیفیت HVGA یا 480*320 آن تصاویر را با کیفیت و جزییات را به خوبی ارائه می دهد به همین خاطر

 گوشی ChaCha  دو قدم از رقیب اندرویدی اش یعنی Samsung Galaxy Pro جلوتر است.  زاویه دید این صفحه نمایش و سرعت واکنش نیز مطلوب است. متاسفانه به علت حالت افقی Sense UI و صفحه نمایش کوچک اکثر نوشته ها زیر هستند و خواندن آنها کمی مشکل است. در نتیجه این گوشی برای کسانی که این موضوع برایشان اهمیت دارد گزینه ی خوبی نیست.

بر خلاف بعضی گوشی ها که از داشتن دکمه های فیزیکی زیاد به شدت اجتناب می کنند  گوشی HTC ChaCha به جز چهار دکمه ی مجازی زیر صفحه نمایش 46 کلید فیزیکی دیگر نیز دارد. ابعاد و فاصله ی کلید ها از هم بسیار مناسب است.

در بالای صفحه کلید دو دکمه ی فیزیکی بازگشت و قطع تماس قرار گرفته اند. دکمه ی فیس بوک نیز در قسمت پایین و سمت راست جلوی گوشی تعبیه شده است. در سمت چپ گوشی موبایل دکمه ی صدا و درگاه microUSB قرار دارد. دکمه ی روشن /خاموش و ورودی هدفون نیز در بالای گوشی تعبیه شده اند. در پشت  گوشی HTC ChaCha یک دوربین 5 مگاپیکسلی با فلاش LED قرار دارد . یک نوار نقره ای پهن نیز به پشت این گوشی زیبایی خاصی بخشیده است.

رابط کاربری و عملکرد

رابط کاربری گوشی ChaCha  ، نمونه ی جدید HTC Sense 2.1 است که از حالت افقی پشتیبانی می کند. این رابط کاربری ویژگی های خاصی را به گوشی ChaCha بخشیده است lock screen این رابط کاربری شبیه HTC Sense 3.0 است و به شما امکان می دهد تا چهار کلید میانبر انتخاب کنید در حالیکه هیچ به روز رسانی جدیدی در پس زمینه دیده نمی شود. به این ترتیب می توانید مسقیمابه این کلید ها دسترسی داشته باشید. متاسفانه در نوار اطلاع رسانی تنظیمات سریع را تعبیه نکرده اند از همین رو ممکن است کار با رابط کاربری گوشی ChaCha برای تازه کاران سخت باشد. نکته ی منفی دیگر این است که با وجود داشتن 7 homescreen تنها می توانید از یکی از آنها به کشوی برنامه ها دسترسی پیدا کنید. برای مثال اگر در homescreen پنجم باشید باید به homescreen اول برگردید تا به کشوی برنامه ها برسید. یک راه دیگر هم وجود دارد، می توانید دکمه ی منو را فشار دهید ولی این نیز یک فرایند دو کلیکی محسوب می شود که می توانست با یک کلیک انجام شود. با این حال در مجموع می توان گفت که حالت افقی Sense UI به خوبی کار می کند، از widget های HTC Sense به صورت پیش فرض پشتیبانی می کند و عملکرد آن در کارهای اندرویدی مطلوب است

.

طراحان به جای پیش فرض قرار دادن برنامه ی فیس بوک برای آن یک دکمه و یک برنامه ی گفتگو طراحی کرده اند. وقتی دکمه ی فیس بوک را فشار می دهید گوشی با آنچه در پس زمینه می گذرد ارتباط برقرار می کند و سپس به فیس بوک متصل می شود. اگر دست خود را به آرامی و برای مدت کوتاه روی homescreen بگذارید به قسمت به روز رسانی Wall خود در فیس بوک و اگر دست خود را محکم و طولانی روی homescreen فشار دهید به قسمت به روز رسانی مکانتان در فیس بوک می روید. اگر در برنامه ی موسیقی باشید تنها با کلیک می توانید آهنگ مورد نظر را بقیه به اشتراک بگذارید و اگر دربرنامه ی عکس ها باشید می توانید مستقیما عکس مورد نظر را روی Wall خود قرار دهید. از دکمه ی فیس بوک برای عکاسی، زوم و آپ لود نیز می توان استفاده کرد. یکی از بهترین ویژگی های این برنامه ی فیس بوک ، ساده بودن tag کردن اسم افراد روی عکس هاست. دیگر ویژگی های این برنامه جنبه تزئینی دارند و چندان کارامد نیستند.

پیش فرض قراردادن برنامه ی گفتگو در گوشی HTC ChaCha نشان دهنده ی اهمیت دادن این گوشی موبایل به فیس بوک و ارتباطات است. برنامه ی گفتگو و سادگی و روانی کار با صفحه کلید QWERTY موقعیتی را برای شما پدید می آورند که به راحتی می توانید با دوستانتان گفتگو کنید. برنامه ی گفتگوی فیس بوک به صورت پیش فرض روی homescreen قرار گرفته و تمامی افراد در ارتباط با شما را به صورت لیست در آورده است. برنامه را باز و مکالمات خود را مدیریت کنید.

دیگر برنامه های پیش فرض گوشی HTC ChaCha شامل organizer tools  و برنامه ی Books یا کتابها می شود. از آنجا که نمایش کتاب روی صفحه نمایش 2.6 اینچی چندان جالب نیست می توان گفت این برنامه کارایی زیادی ندارد.

دوربین و رسانه ها

یکی از ویژگی های جالب گوشی HTC ChaCha  دوربین 5 مگا پیکسلی آن است که کاملا با آنچه روی HTC Salsa قرار گرفته مشابه است. ارائه ی جزییات در عکس ها قابل قبول است. البته باید با اغماض به سطح کنتراست و رنگ ها نگاه کنید زیرا چندان مطلوب  به نظر نمی رسند. البته اگر قیمت این گوشی را در نظر بگیرید می بینید که عملکرد دوربین آنقدرها هم بد نیست. می توانید از فلاش LED دوربین هم در صحنه های کم نور استفاده کنید.

کیفیت فیلم برداری هم چندان چنگی به دل نمی زند زیرا نهایت ابعاد تصویری که دوربین پشتیبانی می کند 780*480 است. البته سرعت فرم بر ثانیه ی دوربین پایین است. اگر بخواهید ویدئوها را روی صفحه نمایش کوچک ChaCha ببینید باید بگوییم که کیفیت آنها قابل قبول است اما در صورت نمایش آنها روی صفحه نمایش های بزرگتر باید توقعات خود را پایین بیاورید.

برنامه ی پیش فرض اجرای ویدئو فقط از فرمت MP4 پشتیبانی می کند بنابراین اگر به فرمت های دیگر ویدئو علاقه مندید بهتر است یک برنامه ی اجرا کننده ی دیگر خریداری کنید. فایل هایی با فرمت MP4 حداکثر با ابعاد 480*800 به صورت افقی روی صفحه نمایش داده می شوند. با این حال کیفیت آنها حین اجرا مطلوب است.

در برنامه ی پیش فرض اجرای موسیقی HTC ، بسیار واضح است که بازخوانی موسیقی به قدرت پردازش DLNS به نظر نمی رسد.

کیفیت صدا حتی در حالتی که از هدفون خارج می شود مطلوب به نظر می آید.

اینترنت و ارتباطات

 گوشی HTC ChaCha از GSM چهار باند و  3G  دوباند ، Wi-Fi و Bluetooth 3.0 برخوردار است. علاوه بر اینها GPS  گوشی نیز در مکان یابی به شما کمک می کند.

به دلیل کوچک بودن صفحه نمایش وب سایت ها کمی به هم فشرده روی صفحه نمایش داده می شوند ولی به دلیل کیفیت HVGA  بدون نیاز زیاد به زوم کردن می توانید نوشته ها را بخوانید. می توانید حین خواندن وب سایت ها از کلید های جهت دار  QWERTY نیز استفاده کنید، عملکرد این کلیدها در بسیاری از موارد بهتر از رقبای این گوشی است. صفحات به سرعت لود و ژست های لمسی به خوبی تشخیص داده می شوند. اندازه ی صفحات نیز به خوبی مطابق با اندازه ی صفحه نمایش تغییر می کنند.

مکان یاب GPS مکان شما را به سرعت تشخیص می دهد و در کل عملکرد مطلوبی دارد. البته مسلم است که صفحه نمایشی به این کوچکی نمی تواند تجربه ی اصلی کار با GPS را برای شما فراهم کند

.

عملکرد

پردازنده 800 مگاهرتزی این گوشی موبایل چیزی نیست که بتوان از آن انتظار معجزه داشت بااین حال عملکرد گوشی قابل قبول است. رابط کاربری دوباره فرمت شده در اکثر موارد به نرمی اجرا می شود. البته شایان ذکر است که در آزمایش ما گوشی دوبار هنگ کرد. کار با این رابط کاربری جدید نتوانست حس کار با Sense را در ما زنده کند زیرا مانند آن پایدار و با ثبات به نظر نمی رسید. با این وجود HTC اطمینان داده است که رابط کاربری را مجددا به روز آوری می کند تا نواقص آن در سری جدید این گوشی موبایل ها اصلاح شود.

کیفیت تماس: کیفیت صدا در هر دو طرف خط مطلوب و قابل قبول بود. موقع وصل شدن به اینترنت گوشی موبایل  مشکل خاصی نشان نداد و قدرت سیگنال آن نیز متوسط بود.

دوام باتری

شارژ باتری این گوشی توانست برای 7 ساعت مکالمه ی مداوم و 18 روز در حالت آماده به کار دوام بیاورد. البته این رکوردها متوسط محسوب می شوند. در واقع اگر استفاده ی تان در طول روز معمول باشد 20 درصد از شارژ باتری در پایان روز باقی می ماند.

نتیجه گیری

اگر تا به حال به طور جدی به گوشی HTC ChaCha فکر نکرده اید باید به شما بگوییم که این گوشی بامزه و جالب حتی بدون دکمه ی فیس بوک نیز کارایی و استحکام خود را دارد. هم چنین نباید فراموش کرد که این گوشی از ویژگی منحصر به فرد اتصال به فیس بوک با دکمه ی خاص برخوردار است. گوشی HTC ChaCha به دلیل برخورداری از سخت افزار بهتر نسبت به رقبایش و رابط کاربری دوباره فرمت شده، کارایی خوبی دارد و مقرون به صرفه است. رابط کابری HTC   ChaCha  قابلیت های جدیدی را به این گوشی اضافه کرده است با این حال اگر به دنبال گزینه ی ارزان تری هستید می توانید به Samsung Galaxy Pro  فکر کنید زیرا ساده تر است و ویژگی های جالب کم تری دارد.

مزایا: صفحه کلید QWERTY، صفحه نمایش با کیفیت و دوربین خوب

معایب: کوچک بودن نوشته های روی صفحه، کند بودن رابط کاربری دوباره فرمت شده، عامه پسند نبودن طراحی


منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia T

از زمان معرفی گوشی Sony Xperia T تمام علاقه مندان به گوشی های هوشمند نفس های خود را برای دیدن این گوشی در بازار حبس کرده بودند. سونی ادعا کرده بود که این گوشی به دوربینی 13 مگاپیکسلی ، پردازنده ی جدید 28nm Snapdragon S4  و صفحه نمایش بزرگ مجهز شده است. سونی در طراحی گوشیSony Xperia T  از دکمه های مجازی استفاده کرده است که به جمع و جور بودن ابعاد آن کمک کرده است.
آیا این گوشی می تواند در برابر رقبایی که از پردازنده ی چهار هسته ای بهره می گیرند حرفی برای گفتن داشته باشد؟ بیایید ویژگی های این گوشی را بررسی کنیم...
محتویات جعبه
• هدفون تو گوشی استریو
• کابل  microUSB
• شارژر دیواری
• برگه های گارانتی و دفترچه راهنما
طراحی
 سونی از زمان Xperia arc پیشگام طراحی گوشی های صفحه بزرگ بوده است . گوشی Sony Xperia T از سنت های سونی در این زمینه تبعیت می کند. به این معنا که گوشه های زاویه دار دارد و پشت آن کمی به سمت داخل فرو رفته است، این دو ویژگی به راحت بودن حمل و کار با گوشی کمک می کنند. قسمت جلوی این گوشی به علت داشتن دکمه های مجازی متمایز از دیگر گوشی هاست. وجود این دکمه ها و گوشه های گرد به گوشیSony Xperia T کمک کرده است تا طراحی منحصر به فردی داشته باشد. سونی در سمت راست این گوشی موبایل سه دکمه ی فلزی که با لیزر تراشیده شده اند قرار داده است. این دکمه ها شامل دکمه ی صدا ، دوربین و قفل صفحه نمایش می شوند و کلاس گوشی موبایل را به شدت بالا برده اند. سرعت واکنش این دکمه ها بالا است ولی اگر بزرگ تر بودند بیشتر خوشحال می شدیم. متاسفانه این دکمه ها در سمت پایینی سمت راست تعبیه شده اند و همین کار با دکمه ی صدا را کمی مشکل کرده است زیرا باید شست خود را خم کنید. طراحان نتوانسته اند دکمه ها را بالاتر قرار دهند زیرا در قسمت بالایی محل قرار گیری سیم کارت و کارت microSD تعبیه شده است. به علت یکپارچه بودن بدنه،سیم کارت و کارت microSD را اینجا قرار داده اند با این حال دسترسی به آنها آسان است و یک پوشش پلاستیکی به خوبی از آنها محافظت می کند.
لامپ اطلاع رسانی کوچکی از نوع LED در بالای صفحه نمایش وجود دارد که تنها در نور بسیار کم دیده می شود.
در کل، به راحتی از طراحی زیبا و متمایز گوشیSony Xperia Tمی توان فهمید که به سری Xperia  تعلق دارد. به علت وجود دکمه های مجازی و صفحه نمایش کوچک تر،  گوشیSony Xperia T  نسبت به رقبای صفحه بزرگش باریکتر و کوتاه تر است. به همین دلایل کار با این گوشی با یک دست بسیار ساده تر می باشد. با این حال سنگینی و ضخامت گوشیSony Xperia T  نسبت به پرچم داران امروزی گاها به کاربر این احساس را می دهد که یک گوشی موبایل بزرگتر در دست دارد.
صفحه نمایش
روشنایی صفحه نمایش 4.55 اینچی گوشی Sony Xperia T استفاده از این گوشی در فضای باز و نور مستقیم خورشید را میسر کرده است. با این حال انعکاس بیش از حد صفحه نمایش و محدود بودن زاویه دید لذت این تجربه را از شما می گیرد.

از آنجا که زاویه دید محدود است ، اگر از گوشه به صفحه نمایش نگاه کنید می بینید که کنتراست و رنگ ها محو به نظر می رسند.

یکی  ازمزیت های این صفحه نمایش تراکم پیکسلی 323 پیکسل بر هر اینچ است که به شما امکان می دهد حتی کوچکترین نوشته ها را بخوانید. این صفحه نمایش که توسط موتور موبایل BRAVIA پشتیبانی می شود می تواند تصاویر را با کیفیت Full HD نمایش دهد.
رابط کاربری و عملکرد
در گوشیSony Xperia T ، رابط کاربری معمول Sony Timescape UX روی اندروید 4.0 بستنی حصیری طراحی شده است. این رابط کاربری دربرگیرنده ی widget های آشنایی برای کنترل موسیقی، تصاویر و ویدئوهاست. خوراک های Timescape نیز تمامی به روز رسانی های شما در شبکه های اجتماعی را به صورت یکجا روی homescreen تان نمایش می دهند. ویژگی “Facebook inside Xperia” به شما کمک می کند تا فهرست دوستانتان را جمع آوری کنید. این برنامه هم چنین عکس های فیس بوکی شما به برنامه ی آلبوم انتقال می دهد.
ویژگی دیگری که در این نمونه از Timescape بستنی حصیری Small Apps نامیده می شود به شما امکان می دهد تا علاوه بر منوی چند کاره که برنامه های فعال شما را نشان می دهد در پایین صفحه به چهار کلید میانبر دیگر نیز دسترسی داشته باشید. شما می توانید به دلخواه خود برنامه های کوچکی از Play Storeرا به  این کلید ها که شامل تقویم، زمان سنج، یادداشت و ضبط صوت می شوند اضافه کنید. صرف نظر از کاری که در حال انجام آن هستید در هر لحظه به این چهار میانبر دسترسی دارید. به این ترتیب شما می توانید حین صحبت با گوشی یادداشت تهیه کنید یا روی یادداشت ها زوم کنید.
مزیت دیگر این رابط کاربری این است که کلیدهای کنترل ارتباطات در منوی اطلاع رسانی قرار دارند(درست مانند سامسونگ و LG ).همین ویژگی به شما کمک می کند تا ارتباط داده ای، بلوتوث،  Wi-Fi یا sound profiles خود را چک کنید. متاسفانه راهی نیست که بتوانید ارتباطات دیگر مانند GPS را به این منو اضافه کنید ولی در گوشی های LG این امکان وجود دارد.
صفحه کلید Timescape به خوبی کار می کند، دکمه های آن نیزاندازه و فاصله ی مناسبی دارند. هنگام کار با این صفحه کلید دسترسی به علایم نگارشی و آیکون های احساسی ساده است. ویژگی های مانند تکمیل و تصحیح خودکار به شما کمک می کنند تا سریع تر و دقیق تر بنویسید. یک ویژگی که شبیه به Swype است به صورت پیش فرض روی این گوشی قرار گرفته که برای کار با آن کافی است دست خود را روی حروف اولیه ی کلمه بکشید تا موتور پیش بینی کلمه آن را حدس بزند.
پردازنده و حافظه:
پردازنده ی گوشی Sony Xperia T تراشه ی دو هسته ای 28nm Snapdragon S4 است. توان این پردازنده 1.5 گیگاهرتز است. با اینکه رابط کاربری این گوشی سنگین است و انیشمین و آیکون های زنده ی بسیاری دارد هیچ گاه پیش نمی آید که احساس کنید توان گوشی در پردازش اطلاعات پایین است.
گوشی به 16 گیگابایت حافظه ی داخلی و یک RAM 1GB مجهز شده است. 2 گیگابایت از این 16 گیگابایت به نصب برنامه ها اختصاص یافته است در حالیکه 11 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار می گیرد.
اینترنت و ارتباطات
مرور گر بستنی حصیری غزل خداحافظی پیش از حذف پشتیبانی  Adobe Flash از اندروید با mobile Chrome در جیلی بیلی است. مرور صفحات وب در گوشی Sony Xperia T به علت قوی بودن پردازنده به خوبی انجام می شود. شما به راحتی می توانید در صفحات سنگین وب حرکت یا روی آنها زوم کنید. خوشبختانه بالابودن تراکم پیکسلی به شما کمک می کند تا ریز ترین نوشته ها را بدون نیاز به زوم بخوانید.
Xperia T از بالاترین سرعت دانلود یعنی 4G HSPA+ یا 42Mbits از لحاظ نظری پشتیبانی می کند با این حال شبکه ی شما باید قادر به انجام این کار باشد. این گوشی موبایل هم چنین از DLNA و NFC  پشتیبانی می کند.
دوربین
مسلما بهترین ویژگی گوشیSony Xperia T دوربین 13 مگاپیکسلی و حسگر نوری Exmor R آن است. دوربین این گوشی حتی از Xperia S نیز سریع تر است زیرا حتی در صورت قفل بودن صفحه نمایش در کمتر از یک ثانیه آماده به کار می شود. پردازنده ی قوی  گوشی Sony Xperia T به دوربین آن کمک می کند تا سریع و بدون گیر عکاسی پانوراما انجام دهد.
حسگر نوری 1/3 اینچی با دیافگرام f/2.4 همان چیزی است که در گوشی موبایل های رده بالا و پرچم دار امروزی به کررات دیده می شود. با این حال اندازه ی پیکسل ها در این حسگر 1.12 میکرون و کمتر از دیگر گوشی های رده بالا (یعنی 1.4 میکرون ) است. سونی توانسته این تعداد از پیکسل های ریز را در حسگری به این اندازه بگنجاند با این حال توانایی این پیکسل ها در جذب نور نیز حائز اهمیت است زیرا همانطور که می دانید هرچه پیکسل ها بزرگتر باشند میزان نور بیشتری جذب می کنند. بنابراین عملکرد پیکسل های درشت در نور کم بهتر است.
ویژگی های رابط کاربری Timescape به رابط کاربری دوربین جلوه ای تازه بخشیده اند. حالت عکاسی خودکار این رابط به شما امکان می دهد تا بدون نیاز به تنظیمات دستی فیلم برداری یا عکاسی کنید. در صورت نیاز به تنظیمات دستی می توانید حالت های مختلفی مانند فوکوس خودکار، حالت صحنه، تراز سفیدی و حالت تشخیص لبخند را فعال کنید. شما حتی می توانید کاری کنید که دوربین تنها از سر سوژه عکس بگیرد. تنها گلایه ای که از رابط کاربری دوربین داریم عدم وجود حالت HDR در آن است.
با اینکه کنتراست و اشباع رنگ در عکس هایی که در فضای باز گرفته شده بودند خوب بود اما عملکرد دوربین در کاهش نویز و ارائه ی جزییات چندان چشمگیر به نظر نمی رسید. می توان گفت سطح عملکرد دوربین مانند دیگر گوشی های رده بالای iOS و اندرویدی بود.
قابلیت فیلم برداری و عکاسی در نور کم دوربین در آزمایشات ما نتوانست خود را به خوبی نشان دهد. وقتی در شب از سوژه عکس انداختیم دیدیم که در اطراف اشیاء براق هاله ای محو و سفید بوجود آمده است. عملکرد این گوشی در شب چیزی فراتر از عملکرد دیگر گوشی های هوشمند نیست. کیفیت عکس هایی که در فضای بسته با فلاش گرفته شده بودند مطلوب بود ولی در صورت کاهش میزان نور می شد به راحتی نویز را در آنها دید.
این گوشی می تواند با کیفیت Full HD و با سرعت 30 فرم بر ثانیه بدون گیر فیلم برداری کند. حین حرکت افقی، دوربین به صورت خود را با نور محیط وفق می دهد. تنها ایرادی که می توان گرفت این است که دوربین نمی تواند فوکوس خود را برای مدت طولانی روی یک سوژه ی متحرک که فاصله ی خود را از دوربین کم و زیاد می کند حفظ کند. کیفیت صدای ضبط شده حین فیلم برداری نیز مطلوب است ولی چیز خاصی نمی توان درباره ی آن گفت.
درباره ی رابط کاربری فیلم برداری باید گفت که می تواند حین فیلم برداری از زوم دو انگشتی پشتیبانی کند. این رابط به حالت های پیش فرض متنوعی مجهز شده است.
رسانه ها
رابط کاربری اجرا کننده ی موسیقی Walkman به علت داشتن آیکون های دسته بندی آهنگ ها و دکمه های بازگشت شبیه به ویندوز فون است. در این رابط کاربری چند حالت پیش فرض اجرای موسیقی وجود دارد. صدای بلندگو همانطور که از سونی انتظار می رود حتی در حالت بیشینه با کیفیت و بلند است.
رابط کاربری اجرا کننده ی ویدئو در گوشی Sony Xperia T ساده اما زیبا است. این رابط از فایل های  DivX/Xvid با کیفیت Full HD پشتیبانی می کند. با استفاده از این برنامه می توانید آخرین ویدئوی اجرا شده روی گوشی را به وسیله ی متناسب سونی دیگری انتقال دهید و فایل را از همانجا که متوقف شده دوباره ببینید.
کیفیت تماس
درباره ی کیفیت تماس نکته ای خاصی برای گفتن نیست. با وجود دو میکروفون که صداهای مزاحم را فیلتر می کنند فردی که در آنسوی خط بود گفت که صدای ما گرفته و بی قدرت به گوش می رسد. او هم چنین ادعا می کرد که صدای ما کمی تغییر کرده بوده است.
باتری
باتری 1850 میلی آمپر ساعتی گوشی Sony Xperia T برابر با 7 ساعت مکالمه ی مداوم با 3G و 17 روز به حالت آماده به کار دوام آورد. شارژ این باتری موقع اجرای پیوسته ی موسیقی 16 ساعت و موقع تماشای ویدئو 5 ساعت دوام آورد. این رکورد  نسبت به رکورد متوسط گوشی های صفحه LCD بزرگ که 6 ساعت است کم به نظر می رسد.
نتیجه گیری
گوشی Sony Xperia T  در مقایسه با دیگر پرچم داران ویژگی خاص و منحصر به فردی ارائه نمی دهد با این حال طراحی زیبا یی دارد و خوش ساخت به نظر می رسد. همین ویژگی خریداران را به خود جلب می کند. دوربین 13 مگاپیکسلی که می تواند با سرعت قابل توجهی عکاسی کند مزیت دیگر این گوشی است. از حافظه و پردازنده ی گوشیSony Xperia T نمی توان انتقاد کرد زیرا سرعت عملکرد گوشی مطلوب است و با اضافه کردن کارت می توان حافظه ی آن را افزایش داد. با این حال اگر میزان انعکاس صفحه نمایش کمتر و زاویه دید آن بیشتر بود خوشحال تر می شدیم. بیشترین توقع ما از دوربین 13 مگاپیسکلی این گوشی بود که متاسفانه چیزی فراتر از گوشی های قبلی به نمایش نگذاشت. کیفیت عکس ها و ویدئوها نیز فراتر از آنچه در دیگر پرچم داران می بینیم نبود.
با اینکه اکثر پرچم داران قیمت های مشابهی دارند بزرگترین رقیب گوشیSony Xperia T  ، Samsung Galaxy S III است.  زیرا Samsung Galaxy S III صفحه نمایش 4.8 اینچی HD Super AMOLED دارد که بسیار با کیفیت تر از صفحه نمایش Xperia T است. مزیت دیگر Samsung Galaxy S III باریک و سبک تر بودن آن است. HTC One X نیز صفحه نمایش بزرگتری نسبت به گوشیSony Xperia T دارد ولی به دلیل یکپارچه بودن بدنه اش نمی تواند کارت حافظه پشتیبانی کند. LG Optimus 4X HD نسبت به  گوشیSony Xperia T صفحه نمایش بهتری دارد، بدنه ی آن نیز مانند گوشیSony Xperia T جمع و جور است با این حال عملکرد دوربینش چندان مطلوب نیست. با تمام این حرفها گوشیSony Xperia T  در مقابل گوشی جدید Optimus G چیزی برای ارائه کردن ندارد زیرا این گوشی پردازنده ی بهتری دارد، از مواد بهتری ساخته شده است و مانند گوشیSony Xperia T دوربین 13 مگاپیکسلی دارد.
اگر از گوشی های صفحه بزرگ چندان خوشتان نمی آید ولی به اکوسیستم iTunes علاقه مندید می توانید به iPhone 5 نیز فکر کنید. دیگر رقبای گوشیSony Xperia T  گوشی های ویندوز فونی نوکیا و HTC هستند. پردازنده ی  Lumia 920  مشابه پردازنده ی گوشیSony Xperia T است با این حال دوربینش به لرزش گیر مجهز است. HTC 8X نیز با وجود صفحه نمایش کوچکتر مجهز به تقویت کننده ی صدا است.
مزایا:خوش ساخت بودن و زیبایی بدنه، دسترسی آسان به سیم کارت و کارت microSD ، بلندگوی قوی و بلند، برنامه های مفید و کارامد و سریع بودن دکمه ی دوربین

معایب: کیفیت تماس معمولی، ناراحت بودن دکمه ی صدا، انعکاس بیش از حد صفحه نمایش و محدود بودن زاویه دید، کوچک بودن لامپ اطلاع رسانی LED


منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال